Vanda

Mielestäni olet aivan oikeilla jäljillä. Vandaan pätee vähän sama kuin perhosorkideaankin, eli liian tasainen elo vie kukintahalut. Pitää olla lämpötilanvaihtelua, sopiva valo eikä jatkuvasti liikaa typpeä. Itse olen onnistunut kun valoa on ollut niin paljon, että ylälehtien väri muuttuu osin punertavaksi tai sitten keltaiseksi lajista riippuen. En usko, että Blue Magic on kovinkaan kylmänarka koska siinä on puolet V. coeruleaa mukana.

Kiva kuulla, että oikeilla jäljillä ollaan! Annan sitten jatkossakin vandan ottaa aurinkoa parvekkeella enkä säikähdä heti, jos lehdet alkavat muuttaa väriään.

Kysyisin vielä lannoittamisesta. Tuossa Kekkilän syysravinteessa on ihan minimaalisesti typpeä (1-16-20), eli onkohan paha lehtien ja juurien kasvun kannalta, jos siirryn vaikkapa parin viikon kuluttua lannoittamaan pelkästään sillä? Vai pitäisikö jatkossakin lannoittaa esim. joka toinen kerta Schultzilla ja joka toinen syysravinteella? Ikävä kyllä en ole onnistunut mistään löytämään lannoitetta, jossa olisi typpeä jollain tapaa järkevän tuntuinen määrä – joko sitä on paljon enemmän kuin fosforia ja kaliumia, tai sitten sitä ei ole käytännössä ollenkaan.

Minulla ovat parhaiten kukkineet ne Vandat, jotka ovat saaneet vähiten lannoitetta, sattumaa tai ei. Jatkuva lannoitus tuskin parantaa asiaa, vaikka Vandat kasvavatkin olosuhteiden salliessa ympäri vuoden. Ehkä kokeilisin antaa pienen tujauksen syysravinnetta ja rauhoittaisin sitten tilanteen siltä osin loppukesäksi. Tärkein juttu on joka tapauksessa runsas valo.

Ok, kokeilenpa tuota. Kiitos neuvoista! Voin sitten myöhemmin ilmoitella, miten kävi.

Juuh kerronpa minäkin jotain näkemyksiäni, kun taidan olla tuon syysravinteen hehkuttaja.... Itse olen antanut sitä puoli mittalusikallista/15l vettä(ohje muistaakseni 5 mitallista/10l vettä). Ja sitä yleensä vain pari kertaa max peräkkäin, kun annostelusta ei voi olla varma. Onhan tuo riittoisa tuote omenapuille yms. suunniteltu. Joten varovainen sen kanssa kannattaa olla... Välillä sitten vettä ja jotain orkidealannoitetta ohjeen mukaan. Itse lannoitan kyllä lähes jatkuvasti(ehkä kuusi kertaa seitsemästä), lisävaloa saavat lähes ympäri vuoden. Valon määrällä on myös vaikutuksensa, jos valoisaa, niin myös lannoitetta enemmän. Kirjan ohjeessa on myös paljasjuuristen kerrottu tarvitsevan jatkuvaa lannoitusta, eiväthän ne muualta ravinteita saa. Ph:lla voi myös olla oma merkityksensä(??), minä laitan ämpäriin n. 5 tippaa etikkaa, se muuttaa mittauksenkin mukaan kraanaveden ph:n lähemmäksi oikeaa. Ph muuttuu logaritmisesta asteikostaan huolimatta yllättävän nopeasti, joten etikan annostelussa vasta varuillaan kannattaakin olla! Kraanaveteni ph on yli 8,5....

Thaimaassa vandat kasvavat(ainakin jollain tarhalla) ihan taivasalla, joten kyllä ne valossa viihtyvät. Minulla on myös yhteen vandaan tullut talven pimeän jälkeen tulevan kevätkirkkauden seurauksesta punaa lehtiin. Pikaisista muutoksista voi siis tulla shokkia. Puna kyllä hävisi myöhemmin.

Minulla on kahdeksan vandaa ja puolitoista vuotta kokemusta. Juuri tuo blue magic on ollut hämmästyttävin. Yhden robert''s delightin olen saanut itse kukkimaan kerran, blue sansain pari kertaa, ja pari muuta ascocendaa kerran pari. Blue magic on muutaman viikon aina levännyt edellisen kukinnan jälkeen, ja aloittanut sitten taas uuden pukkaamisen. Se kukki ainakin 5 kertaa 13kk:n aikana!! Nyt oli talvella pidempi tauko kun en kovasti kastellut. Nyt taas on kukassa... Kokemukseni perusteella runsas kastelu, runsas valo ja riittävän runsas, jatkuva lannoitus takaavat kukinnan ja kasvun. Juuret mullakaan eivät kovin hyviltä näytä. Uusikin kasvu näyttää kovin ohut juuriselta, toisin kuin lasimaljakossa kasvattamillani vandoilla. Kuiva lienee siis pahasta. Sinun oloissasi varmaan viihtyvät, hyvältä kuulostaa! Voisin panna vandani pantiksi, että kyllä sulla jo syksyyn mennessä kukkii... Joku tän viestiketjun kirjoittajista kertoi pitäneensä vandan kasvihuoneessa tomaattien seassa kesän, ja muistaakseni ihan vailla hoitoa, ja hyvin olivat viihtyneet. Ai niin, kukkavana saattaa sit kylmässä lakastua, näin veikkaisin... Että kun alkaa pukkaan, niin eiköhän lämpimään kannata tuoda...

Ja sitten vielä lopuksi vinkki alkukantaisemmasta luontoyhteydestä kiinnostuneemmille. Herkimpien ei seuraavaa kannata lukea..silmän isku

Kun yläpää vielä miettii mistä saisi typpeä syysravinteen kylkiäiseksi, alapää on jo toiminnassa... Ureahan on mitä parasta typpilannoitetta. Erään tarhurin kokemuksen perusteella tuommoinen vajaa 1dl/ 10-15l vettä ei ainakaan liikaa ole, ja tuonee NPK:ta lähemmäksi tasapainoitetumpaa koostumusta. Tämänkin annostelun kanssa kannattanee olla varovainen...

Parhaiten kaikki lienee löytävät omat metodinsa omiin oloihinsa, että ennen muuta sitä omaa yläpäätään kannattaa kyllä käyttää!

Kiitoksia myös s.sipulille vinkeistä! Lannoitin vandaa viime viikolla pari kertaa syysravinteella. Laitoin lannoitetta noin puoli teelusikallista viiteen litraan vettä, eli ilmeisesti melkolailla samassa suhteessa kuin sinä. Sen jälkeen en ole lannoittanut yhtään. Huomasin kaupassa Nekon bonsailannoitteen, jonka N-P-K on 1-1,3-2,5. Kannattaisikohan tuota hankkia? Ureaa en ainakaan vielä taida uskaltaa kokeilla silmän isku

Kivaa, kun säät ovat lämmenneet sen verran, että olen voinut pitää vandaa päivisin parvekkeen lasittamattomalla osalla. Siellä se saa ihan suoraa auringonvaloa noin klo 9.30–18. Toivottavasti ei ole liikaa! Ainakaan se ei näytä kärtsähtäneeltä, ainoastaan juurten kärjet ovat muuttuneet tumman violeteiksi.

Sinun Blue Magicisi kuulostaa todella upealta! Hoidat sitä varmasti erittäin hyvin, minkä lisäksi itse kasvikin on varmasti poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun kerran jaksaa kukkia lähes jatkuvasti. Mistä olet hankkinut sen? Minun Blue Magicini on vaatimattomasti Kodin 1:n kasvialesta, mutta tekisi todella kovasti mieli tilata esim. Schwerteriltä lisää vandoja. Hmm... hymy

Juuh minä ostin oman blue magicini bauhausista tarjouksesta kun se oli jo kukintaansa lopettelemassa. Luulen kanssa että tämä on nimenomaan oloihini sopiva yksilö. Kai niitä on olemassa monia blue magiceja, joita vaan sit kutsutaan samalla nimellä. Schwerteriltä olen minäkin vandoja ostanut, ihan hyviä ovat olleet. Tosin mitkään muut eivät ole läheskään yhtä usein kukkineet.

Tässä vielä kuva omastani viime talvelta. Päävarren kukinta on jo lopettelemassa, mutta sivuvarsi on juuri avannut kukintansa, ja toinen sivuvarsi(se teki lopulta vain yhden kukan) puskee myös kukkavartta. Sivuvarren kukat olivat pienempiä, noin 8 cm leveitä.

^Ihana! sydän

Minun vandani ei edelleenkään tee kukkavartta vaan pelkästään juuria ja lehtiä... Alkukesästä pidin sitä tosiaan hyvin aurinkoisessa paikassa ja huomasin tuolloin, että juurien ja uuden lehden kasvu loppui kokonaan. Ylälehtiin tuli kuitenkin tuolloin sitä punaista väriä, jonka pitäisi olla merkki riittävästä valonsaannista kukintaa silmällä pitäen. Epäilin kuitenkin, ettei vanda voinut hyvin ihan niin valoisassa paikassa, joten siirsin sen jonkin verran varjoisampaan kohtaan. Kasvu alkoi uudestaan, mutta punaisuus katosi samalla. Nyt en oikein tiedä, mihin kasvi olisi paras sijoittaa.

Asiasta toiseen, olen pidemmän aikaa ihastellut Schwerterin Wirat Pink -nimistä vandaa. Osaisiko joku kertoa, millainen se on hoidettavuudeltaan Blue Magiciin verrattuna? Viihtyykö se esimerkiksi selvästi lämpimämmässä ja onko se mahdollisesti helpompi vai vaikeampi saada kukkimaan?

http://www.shop.schwerter-orchideenzucht.de/produkt,2775,0,30,3,Vanda_Wirat_Pink.htm

Laitan tähän lopuksi vielä kuvan mummuni kauniisti kahdeksalla kukalla kukkivasta Blue Magicista!

Meillä Vandat vuorottelevat niin, että juurien ja lehtien kasvaessa ei tule kukkia. Sitten kun muu kasvu pysähtyy, alkaa kukkien vuoro. Eli jos kasvuvaihetta on jo nähty riittävästi, minä jättäisin Vandan vaan hyvään valoon ja odottaisin mitä tapahtuu. Jos se on tuota coerulea-verkkokukkanmallia, kunnon vuorokausilämmönvaihtelut ovat varmaankin eduksi.

Nämä Vandat pn aivan upeita! huokailee ihastuksesta Syvän sininen olisi unelmieni täyttymys… Harmi vaan, ettei täällä Kuopiossa ole mitään sellaista kauppaa, josta noita kaunistuksia saisi :confused: Ei mistään postimyynnistä viitti alkaa tilaamaan. Tai ehkä on vaan parempi, etten haksahda taas uuteen orkideaan :stuck_out_tongue: Kolme phalea on jo olkkarin ikkunalla kukkimassa.

Vanda hybridini on kukkinut toukokuulta ja on nyt lopettelemassa. Tämä oli jo kolmas kerta vuoden sisään.

Voisitteko antaa vinkkejä, mitä kauppoja kannattaisi kiertää Vandan/Ascocendan toivossa pk-seudulla? Aiemmista viesteistä bongasin jo B-hausin, Pl…tagenin ja Vi…pajan. Asun Kuopiossa ja olen ensi viikonlopulla menossa Vantaalle sukuloimaan. Jos samalla mahtuisi minun ja lasten kanssa autoon vaikkapa yksi nätti orkidea. Vaikka jo lupasin miehelleni, ettei YHTÄÄN uutta nyt tule. Mutta ehkä vielä yksi ja SITTEN ei enää… :slight_smile:

JIPII, onnitteluita otetaan vastaan, meinasin perseelleni lentää kun kurkkasin vandaa Golamcos Blue Magic, sieltähän lehtien lomasta pilkisti kukkavana, voi tätä riemun määrää

Paljon onnea, kuvaa mukaan niin saadaan seurata alusta asti :wink:

Minäpäs kipasen nappasemassa kuvan =)

Tässä se tulee

Ai kun kivaa…innolla seuraamme tulevaa.

Kuva on mitä on mut koittakaa saada tolokkua siitä

Tässä tulevat onnittelut Jadeliilalle, hyvin olet hoitanut! Nyt vaan paljon valoa niin se jaksaa kukkia.

Kiitos Hari, tuossa se roikkuu olkkarin ikkunalla