Vanda

Minulla A. Mikasa Blue kaapissa, kaappi on lämmin, mutta kukkii siinä säännöllisesti. Tämä on ainoa vandansukuinen, jonka aion pitää, muista luovun. Siitä myös sanotaan, että on helpoin Ascosenda.

Mä voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että Blue Magic:iakin on aika vaikee jollei jopa mahdoton saada hengiltä. Parhaani olen yrittänyt, mutta ei se onneton vaan kuole :wink:

Minun reppanani siirtyköön jadeliilan hellään huomaan.

No en tiedä siitä hellästä huomasta mut yritän kuitenkin pärjätä sen kanssa

Kiva että teitä rohkeita vandansukuisten kasvattajia löytyy näinkin paljon. Pienen tarkistuksen terminologiaan kuitenkin tekisin, sillä Ascocendat ovat jo risteymiä: Ascocentrum x Vanda.

Ascocentrumit tuovat risteymään helppoutta, kukinnan riemua sekä pienempää kasvua. Esim. paljon kehutussa Ascocenda Princess Mikasassa on perimässä Ascocentrum curvifolium.

Puhtaissa Vanda-risteymissä (esim. Golamco's Blue Magic) helppoutta on usein tuomassa Vanda coerulea, joka on viileämmän ilmanalan kasvi, jolloin huonelämpömme passaa sille. "Viileämpi" on taas ymmärrettävä suhteellisena - 20 astetta on esim. Thaimaassa jo viileää ;)

Kiitos vastauksista. Tuo "viileä ilmanala" on tosiaan suhteellinen käsite. 20 astetta on Thaimaassa varmasti jo viileää. Pelkäsin, että viileä tarkoittaa tässä yhteydessä 16-18 astetta, millaista lämpötilaa minulla ei ole kotona kukille tarjota.

Cymbidini joudun viemään työpaikan ikkunalle nauttimaan viileämmästä talvikaudesta, mutta kun en sinne hirveän montaa kukkaa saa mahtumaan (pitää kai mahtua töitäkin tekemään silmän isku).

Viikossa on tapahtunut tämän verran

Minäkin tein eilen varsin ilahduttavan löydön tutkiessani Blue Magic -vandaani: lehtien välistä pilkottaa jotain! pomppivaa hymyä Kunpa kyseessä olisi kukkavana eikä juuri... Asiaan tulee varmaan selvyys lähipäivinä. En uskalla vielä juhlia ihan antaumuksella, koska noin kuukausi sitten kävi niin, että kukkavanaksi luulemani nystyrä osoittautuikin juureksi, ja pettymys oli suuri. Pitäkäähän siis minulle ja vandalleni peukkuja pystyssä! hymy

Hmmm… Oliskohan minun sittenkin pitänyt kastella noita Vandoja tänä kesänä?

peukut pystyssä ovat… mutta silti taitaa olla riski juureen… :O(

^Kiitos! Tässä vielä vähän tarkempi kuva. Nystyrän pää näyttää kuvassa omituisen vaalealta. Livenä se ei mielestäni näytä ihan tuon väriseltä. Osaisitteko kuvan perusteella arvioida, onko kyseessä todennäköisimmin kukkavana vai juuri? Kukkavanan puolesta voisi puhua se, että vandassa on 11 lehteä sillä puolella, johon nystyrä on ilmestynyt, ja nystyrä on ylhäältä laskettuna neljännen lehden alapuolella – siis selvästi keskikohdan yläpuolella. Juuri tuskin kasvaisi noin ylös?

Oman (vähäisen) kokemukseni mukaan Vandan kukkavana kasvaa sen verran nopeasti, ettei sinun varmaankaan tarvitse enää kauaa jännittää, kumpi on kyseessä. Pidetään peukkuja!

Jop, se kasvaa viikossa jo tosi paljon, vasta mullakin näky ihan pikkisen kukkavanaa mut nyt jo on tommonen hujoppi

Vandaa on tullut kasvatettua vuosia sitten, mutta koira lopetti kukan nostamalla jalkaa kukan päälle… Nyt kysäisen, saisiko Vandan viihtymään, kasvamaan ja jopa kukkimaan pohjoisikkunalla? Oman käsitykseni mukaan ei, mutta äitini väittää kivenkovaan että kyllä. Mikä lie totuus?

Jadeliinan Vanda näyttää hyvältä ja kasvattaa todella upeasti kukkavartta! :slight_smile: Itse odotan sormet syyhyten, että pääsen parin viikon päästä oppimaan Vandan sielunelämää ja hoitoa.

Vandan kukkavana/juuri näyttää tänään tältä. Ei se kyllä ole kovinkaan nopeasti kasvanut, tai ei ainakaan niin nopeasti kuin haluaisin Silti värinsä puolesta se näyttää mielestäni enemmän kukkavanalta kuin juurelta, vaikka saatan toki olla väärässä. Saa nähdä, mitä siitä oikein tulee!

Sansai Bluen kukkavanat ovat kasvaneet jo näin isoiksi.

Tässä vaiheessa ollaan nyt

Upea, toivotan menestystä ja tietysti kuvan valmiista!

Jadeliina kasvattaa upeaa kukkavartta V. Sansai Bluessa, Laura24:lla taas on jokin kasvusto tulossa V. Magic Bluessa. Mitä eroa näillä kasveilla on? Onko Magic Blue syvemmän sininen? Onko hoitoisuudessa eroa, ts kukittettavuudessa?

Kyllä tuo Blue Magicin nystyrä on nyt varmistunut kukkavanaksi, jipii! Tätä on odotettu kauan ja hartaasti sydän

Kuoppanen, en ole asiantuntija, mutta luulisin Sansai Bluen ja Blue Magicin olevan hyvin samanlaisia keskenään, sillä molemmat ovat sukua Vanda coerulealle. Ilmeisesti Sansai Blue ei kuitenkaan kuki ihan yhtä helposti kuin Blue Magic (korjatkaa jos olen väärässä, mutta tällaisen käsityksen olen saanut lähinnä tämän Vanda-keskustelun perusteella) ja sen kukat lienevät hieman vaaleammat kuin Blue Magicin.