Ei mene enää monta päivää, kun Sansai Blue aukaisee ensimmäisen kukkansa. Laskin ainakin kahdeksan nuppua tuossa pisimmälle ehtineessä kukkavanassa.
Nuo kukkavanat ovat kyllä kasvaneet mieletöntä vauhtia sekä florindan että Jadeliilan vandoissa, vau! Minusta tuntuu, että ihan aluksi ainakin minun vandassani kukkavanan kasvu oli hidasta, mutta sittemmin vauhti on kiihtynyt eksponentiaalisesti
Vandassa on jo 7 nuppua, jihaa
Kokeilen tänne lisätä kuvaa kun pienennys ei onnistu...tämmöinen muutti jostain syystä meille eilen, tunnistaako joku? Epäilen vahvasti Princess Mikasaa.
Vierailin lauantaina lähikaupassani Bauhausissa ja mukaan tarttui puoliväkisin punainen nimetön Vanda. Kotona olen tuskaillut sen juurien kanssa. Osa juurista ja kasvin alavarsi on ruskeat koppurat jotka eivät kastellessa viherry eivätkä virkoa - saanko luvan leikata ne raa’asti pois?
Ajatukseni oli kasvattaa Vanda maljakossa, mutta juuret kasvavat 90 asteen kulmassa. Tungenko sen hellävaroen maljakon sisälle - siis juuret? Varovaisesti taivuttaen, tosin osa juurista jää väkisinkin maljakon ulkopuolelle.
Voithan leikata pari ruskettunutta juurta malliksi niin näet onko niissä mitään vihreää sisällä. Itse poistan ryppyjuuret aika herkästi. Joissain Bauhausin Vandoissa oli tosi pitkät, mutta ohuet juuret. Kasteltuina ne taipuvat nöyremmin. Voi ne jättää mutkallekin kun maljakossa ei kuitenkaan ole jatkuvasti vettä. Itse luultavasti katkaisisin juuret niin, että ne mahtuvat suoriksi ja pitäisin sen jälkeen kastelussa muutaman päivän taukoa, että juurenpäät ehtivät umpeutua. Katkaistut juuret kyllä haaroittuvat aikanaan.
Hieno tuo kuoppasen ilmaisu tunkea juuret hellävaroen Tuli samanlaiset aatokset mieleeni, kun eilen katselin keittiön pöydällä laatikossa köllöttäviä Vandaa ja Ascosendaa (kiitos vielä OMORIOlle) ja niiden juuria. Kylvettämiseenkin tarvitsi pesupaljun No, hätä keinot keksii ja kun tarpeeksi kiertelee kauppoja kirppiksiä niin sopiva ratkaisu löytynee vääjäämättä.
Vandan kaksi nuppua on jo tämmösiä palleroita
vautsi jadeliila
Ovatko Jadeliilan vandan kukat jo auenneet? Minulla ei näy vielä nuppuja, mutta perästä tullaan! Kukkavana on jo melkein 15 cm pituinen. Sen kasvuvauhti on ollut kyllä uskomattoman nopea: mittausteni mukaan se kasvaa hyvinkin 1,5 cm vuorokaudessa!
Kahdesta isoimmasta nupusta toinen on jo pikkuisen auki, laitan siitä kuvan kun se on kokonaan auki
Nyt se tulee, yöllä oli auennut kokonaan kaksi nuppua, tässä niistä toinen
no ompas se hauska pilkukas…
Hari lähetti tämän minulle, olikaan vuosi sitten kesällä, ( sitä en tiedä mistä se Harille tuli, hän oli vain välikätenä) pitäisi olla Golamco’s Blue Magic mutta kun googlella kattoo niin minusta se on erinlainen
Onnittelut! Minunkin mielestäni tuo näyttää kyllä pilkkuineen vähän erilaiselta kuin Blue Magic (ks. esim. tämän ketjun sivun 33 kuvia; niissä näkyy selvä verkkokuvio eikä yhtään pilkkuja)... Todella kaunis se on joka tapauksessa!
Onnea Jadeliila!
eihän nuo oo yhtään samanlaisia, mikähän tämä mun vanda sit on ?
^Minäkin yritin googlailla eri hakusanoilla (esim. pale blue vanda spots), mutta mitään tuon näköistä ei tullut vastaan. Ehkä sulla on joku ihan uusi risteymä, jonka voit nimetä itsesi mukaan!
Joo, siitä tulee Vanda blue jadeliila =D
Hieno tulee, kukat varmaan vielä tuosta vähän kypsyy...jos pystyt niin ota kuva niin ettei valo tule kukan takaa, tulee paremmin esille. Sitten vaan kuukkeli kuumaksi, sinisiä/liiloja risteymiä on kyllä useampiakin.
Ja nyt vielä tuo 'Jadeliila'