Minäpäs koitan siirtää tuota kukkaa niin että saisin toisenlaisen kuvan
upeeta jadeliila!
onnea Jadetsulle. Ei ihan synttäreiks kerinny aukeamaan, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan.
Meinasin jo heittää torstaina viestiä , että vilautas taas vähän - siis kukan nuppukuvia
Toi nimikin on aikas osuva.
Kiitos seinäruusu Tässä on nyt vielä kuva siten että valo ei tule takaa
.... ja kukka lähempää
Upea on vaikkei mielestäni muistutakaan golamco`s vandan kukkaa…
mutta tämä onkin mielenkiintoisempaa kuin se, että olisikin ollu just se mikä pitikin.
Kuinkahan sitä oppisi hoitamaan sitten tuota ensimmäistä uutta "vandalastani"?
Hän on Rasri gold x Dennisonia ja pari kertaa viikossa on saanut juurilleen liotuskasteen akvaariossa
Miksi tuossa mun vandassa nuo lirpakkeet sojottaa mihin sattuu kun taas seinäruusun vandoissa ne on kauniisti
Seinäruusu! Jouduin poistamaan viestisi, koska copyright-sääntöjen mukaan toisten kuvia ei voi netissä noin vain kierrättää. Tällaisissa tapauksissa kannattaa tehdä linkki kyseiselle sivulle.
Jadeliila, nuo "lirpakkeet" sojottavat siksi, että sinun jadeliila-variaatiossasi on eri esivahemmat. Niissä on muiden mukana Vanda tesselata, joka antaa kukalle tuon herkän muodon.
Voisi olla Vanda tesselata x Vandanthe Rothschildiana (V. corulea x Euanthe sanderiana). Sen kuva on esim. Täällä
Voi ristus, tuota nimeä en kyllä opi ulkoa ikinä =D
Tuolta Olivian linkkinä laittamalta sivulta kun katselin Vandoja, niin taisi löytyä oikeampi nimi tälle minun Sansa Bluena ostetulle kukalle. Olisiko tämä sittenkin Pak Chong Blue. Mitä mieltä Olivia olet?
Jadeliila, sähän voisit aina aamuisin tervehtiä tuota ylhäisyyttä nimirimpsulla, siitä puoletkin riittää. Eikös aina aatelisilla ole kaikkia von und zu nimiä
Se on melkein pakko jos tuon nimen meinaan opetella =)
Florinda, oikeita risteymänimiä on tosi vaikea löytää, eikä nimilappuihin voi koskaan luottaa, olipa tarha sitten kuinka kunnianarvoisa tahansa. Mistä muuten olet tuon kaunottaren hankkinut?
Mielestäni se ei ole kuitenkaan Vanda Pakchong Blue. Katsopa toukokuun mikä-kukkii-nyt-ketjua, sen sivulla 1 on Harin Pakchong. Toivottavasti Hari on kuulolla, niin voi sanoa, onko epäilyni oikea.
Mielestäni se ei myöskään ole Vanda Sansai Blue. Lähinnä olisin kallistumassa Ascocenda Princess Mikasan suuntaan, ehkäpä sen Sapphire. Teepä vertailevaa tutkimusta!
V. Pachong Bluen verkkokuvio on aika selkeä ja se on pienikokoinen, siipipiväli jotain 30 senttiä (Tämä toukokuun tapaus kukki muuten uudelleen melkein heti edellisen kukkavarren kuihduttua). Princess Mikasa lienee oikein hyvä arvaus, jos ei muuta tietoa löydy.
jadeliinan nimihirviö on kyllä todella kaunis! Ihanan herkkä kukka
Ja sitten kysymään neuvoa parissa asiassa: ensinnäkin varmistaisin, voihan Ascocendan (yanisa) pitää syysauringossa eteläikkunalla? Siellä viihtyvät phaletkin ilman mitään varjostuksia, kun tuo aurinko ei paahda enää kovin lämpimästi. Meillä on isot eteläikkunat ja itse asiassa tavallaan pieni erkkeri, joten aurinko paistaa kukkiin kirkkaana päivänä (kuten eilen ja tänään :)) klo 9-17.
Toisekseen, Vanda denisonianan parhaasta lämpötilasta. Googletin tästä tietoa ja engl.kielisellä palstalla joku kertoi kukan viihtyvän parhaiten n 65F lämmössä (eli kai karkeasti n 17 astetta) koska se on melko viileässä kasvava luonnonlaji . Olen laittanut kasvin paikkaan, missä on valoisaa ja lämpötila vuorokaudessa välillä 16-19 riippuen ulkona olevasta pakkasesta. Onko ok?
Kyllähän tuo minun kukkani eniten Prinsessa Mikasaa muistuttaa. Kiitos Olivia tunnistamisesta. Hei Jadeliila, eihän meillä huonosti käynytkään! Sinä sait taikurin sijasta aatelisen ja minä vuorikasviksen sijaan keisarillisen prinsessan. Pitääkö minun nyt aamuisin tervehtiä sitä hoviniiauksella, vai kumarretaanko Japanin hovissa naisillekin?
Tiipap minulla on olohuoneen ikkunat länteen, ja suurin osa orkideoista näiden ikkunoiden alla. Aurinkoisina päivinä nyt syksylläkin olen laskenut pellavan väriset rullaverhot eteen. Huomasin jo aikoja sitten, että kukat kuumenee liikaa suorassa auringonpaisteessa. Puolipilvisinä päivinä olen antanut auringon välillä paistaa kasveihin suoraan.
Kiitos florinda vastauksestasi. En sitten tuuppaa Ascocendaa ihan aurinkoisimmalle paikalle. Perhoset saavat olla suorassa syysauringossa, sillä ne rehuilevat ja kukkivat siinä hyvin.
Onkos kenelläkään ko vandaa tai samanoloista: Rasri gold x Denisoniana ?
Tiipap, aloin miettiä tuota ascocendan suojaamista auringonvalolta. Käsittääkseni ainakin vandat kaipaavat paljon enemmän valoa kuin esimerkiksi perhosorkideat. Luulisin, että ascocendan kanssa olisi sama juttu... Ehkä asiaan kuitenkin vaikuttaa se, onko kasvi kukassa vai ei.
Minun vandaani on tulossa nyt kaksi nuppua, ja toivottavasti niitä tulee vielä paljon lisää! Voikohan tässä vaiheessa vaikuttaa esim. lannoittamalla siihen, kuinka paljon nuppuja lopulta kehittyy? Mietin, josko antaisin vandalle vähän Kekkilän syysravinnetta, jossa on paljon fosforia.