Vanda

Tiipap hei. Ascocenda vaatii enemmän valoa kuin perhoset, syysaurinko ei polta samoin kuin kevät-tai kesäaurinko. Kokeile varovasti aurinkoakin.

Ok, kiitos Laura84 ja OMORIO. Näin olin vähän ymmärtänytkin ja olen vähitellen ascocendaa hivuttanut lähemmäs ikkunoita ja (auringon)valoa. Nyt, kun iso fiikus on raivattu olkkarin eteläikkunalta, saa Asco siirtyä sitten ihan omaan valoisaan paikkaansa muiden rehujen takaa.

P.s. Laura84, laita sitten kuvia näytille kukista kunhan avautuvat! :slight_smile:

Joo Tiipap, laitan ehdottomasti kuvia vandasta sitten, kun se on kukassa! Olen jo ihan täpinöissäni kukkavanasta enkä millään malttaisi odottaa kukkien avautumista naurua

Kuulin muuten, että mummuni Vanda Blue Magic, joka kukki viimeksi kesällä (ks. sivu 33), tekee taas kukkavanaa Huolestuttaa vain vähän, miten kukinta onnistuu tähän aikaan vuodesta, kun mummullani ei ole mitään kasvilamppua eikä hän sellaista ole ilmeisesti hankkimassakaan. Täytyy toivoa parasta!

Mummultahan voi kysyä, josko hän haluaisi etukäteen joululahjaksi jonkun loisteputki tms. kasvivalolampun asennettuna.

Prinsessa Mikasan kaikki 13 kukkaa on nyt auki. Molemmista kukkavarsista kuivui yksi nuppu.

Upea, mullakin kuivui yksi nuppu tuosta sanahirviö vandasta

Kyllä on mielettömän kaunis.

Kiitos Jadeliila ja seinäruusu. Täytyy myöntää, että komeammin tämä nyt kukkii kuin ostettaessa vajaa vuosi sitten. Silloinkin siinä oli kaksi kukkavanaa, mutta ei puoliskaan näin paljon kukkia.

Kun Vanda on lopettanut kukkimisen, leikataanko kukkavarsi poikki? Ja pitääkö se olla aivan kuivunut sitä ennen?

^Kukkavarsi kannattaa varmaan leikata, koska toisin kuin esim. perhosorkideat, vandat eivät tietääkseni koskaan kasvata mitään sivuversoja vanhasta kukkavanasta. Sitä en osaa sanoa, pitääkö kukkavanan olla kokonaan kuivunut ennen leikkaamista.

Blue Magicissä on ihan pian viisi nuppua (tai kuusi, riippuu laskutavasta – itse en vielä laske tuota kärjimmäistä nupuksi)!

Onko muilla kokemusta näiden teres tyyppisten vandojen kasvatuksesta? Minulle tuli yhdistyksen viime kevään kimppatilauksessa kaksi :Miss Joaquim ja Poepoe. Ne tulivat hiilimurusiin istutettuna pienissä muoviruukuissa. Niissä minä olen niiden antanut olla. Molemmat kasvattavat jo kolmatta "lehteä", ja pari uutta juurtakin on molempiin tullut. Varsi on myös selvästi paksuuntunut. Joten näkyvät viihtyvän. Saa nähdä saanko minä niitä ikinä kukkimaan!

Mikä Vanda kukkii ikkunallani, kuka tietää???

Olisikohan tämä sinunkin Vandasi Ascocenda Prinsessa Mikasa Blue. Katso kahdelta edelliseltä sivulta onko samannäköinen kuin minun kukkani?

Ei mielestäni ole Mikasa, on isompi kukka. Tässä koko kasvi

Florinda, nuo terete-vandasi näyttävät hyviltä, ovat nykyään Papilionanthe-sukuun siirrettyjä. Siirsin oman Poepoeni palikalle, jossa se pääsi kesän pitkien poissaolojeni vuoksi kuivumaan. Tuolla tavalla maassahan ne kasvavat ja Schwerterin hiilimurskapitoinen kasvualusta lienee aika hyvä. Sen sijaan aiemmin hankkimani Miss Joaquim voi lasikossa palikalla hyvin.

Attacus, hankin aika lailla samannäköisen Bauhausin orkideaviikolta. Mitä ilmeisemmin ovat hollantilaiselta Cameleonilta, ja sivustollaan esittelevät kohdassa Vanda vain Mikasat, (jotka siis ovat Ascocendoja). Kukan koko ei sinänsä kerro, koska nykytekniikalla saavat tarhoilla aikaiseksi kaikenlaisia "kromosomi-mutaatioita". Nykyisille markettikasveille nimien saaminen on arpapeliä, mutta Mikasan suuntaan tässä kallistuisin.

Oisko Vanda Silvia Palmeri, en usko että on Mikasa???

Vaikea sanoa. Oliko kasvissa minkäänlaista lappua tai nimeä? Mistä olet sen hankkinut, sekin voisi antaa viitteen.

Täältäkin löytyy jotain Vandan +muiden kuvia.

http://www.colorful-orchids.com/html/orchids.html
Ja täällä sinisiä vaikka kuinka paljon:
寿光伊瞎金融服务有限公司

Sain Oulun Bauhasin orkkideviikon yhteydessä. Nimilapussa lukee vain pelkkä Vanda. Oli siellä Mikasa tyyppisiä, olivat pienempikukkaisia ,

sekä sinisenä että pinkkinä.

Voi se "kromosomimutaatio" tapahtua näin kotioloissakin, koska nyt kukkivassa Prinsessa Mikasassa on paljon isommat kukat kuin silloin kun minä sen ostin. Toisessa myöhemmin kukkineessa vanassa oli silloin todella pienet kukat. Nyt on kukkia määrältään myös enemmän. Se Madeiralta ostettu espanjalainen lannoite on näköjään tehokasta.