Vanda

Aivan! Lannoite vaikuttaa myös väriin, kuten myös lämpötilat ja valonsaanti.

Kukka myös kasvaa kokoa avautumisen jälkeen melkoisesti. Loppuvaiheessa on paljon isompi kuin heti avauduttuaan.

Nyt on Blue Magicissä kaksi kukkaa auki! Näyttää siltä, että kukkia on tulossa yhteensä vain viisi. Toivottavasti ensi kerralla tulee sitten vähän enemmän. Olen näistä viidestäkin tosi iloinen hymy

Laura84 kauniita on :slight_smile:

Nyt vinkkejä kehiin, kokeneemmat! Sain kaverilta yhden Vandan, tarkempaa tietoa ei ole. Vandan juuret on tosi huonot suurimmaksi osaksi. Teillä kuvissa Vandoilla on pitkät muhevat juuret, jotka yltää ruukun pohjalle imemään vettä. Tässä yksilössä kasvin alaosa on lähinnä ruskea keppi, jonka sivuilta on lehdet lähteneet jos pois. (Yläosa kasvista on kauniin ja asiaankuuluvan näköinen.) Juuret on alaosasta myös ruskeita ja kuivia, lähinnä ylimmät juuret on vaan vihreitä ja nekin kasvaa sivuille. Maljakossa ei siis voi pitää ja toisaalta matkustan duunini takia sen verran etten ihan joka päivä/joka toinen päivä ole tuota kylvettämässä.

Mikä olisi vippaskonsti, joka saisi Vandan puskemaan nopeasti juuria ja nimenomaan sellaisia jotka sit kasvaisivat alaspäin normaaliin tapaan?

Lisäkysymyksenä vielä: kun Vanda kasvaa maljakossa jonka pohjalle kaadan vettä kasteluun juurien imettäväksi, juuret vihertyvät vain alaosistaan n 5-10cm matkalta. Ei siis koko juuri ylös kasviin asti loppu 30cm matkalta ollenkaan. Saako kasvi silti imettyä vettä käyttöönsä vai lakastuuko mokoma ajan oloon veden puutteeseen?

Ei ole suoraa kokemusta sanoa mitä juuren yläsosille tapahtuu. Tarkkaile tilannetta, jos ne alkavat silmin nähden kuivua, vaihda kastelutapaa. Itse täytän maljakon lähes piripintaan ja kun juuret ovat vihertyneet (15 minuuttia - pari tuntia), kaadan veden pois.

Jos juuret kasvavat sivulle, varsinkin pienempää Vandaa voi yhtä lailla hoitaa myös laakeassa astiassa, siis sellaisessa pesuvadin mallisessa. Astian voi täyttää vaikkapa karkealla kaarnalla, niin kosteus viipyy paremmin juurilla. Vettä täytyy siinä tapauksessa annostella vain pohjalle tai sumuttamalla, koska sen pois kaataminen ei onnistune, mutta vaan sen verran, ettei vesi jää juuria tuhoamaan.

Isoin Vandani on reikäpohjaisessa akryylisylinterissä, johon ajastimella varustettu ultraäänisumutin (Pingviini) tuo letkua myöten kosteutta pari tuntia päivässä. Osittainen kaulus estää sumua haihtumasta yläkautta pois. Kerran kuussa putsailen istutusta ja ehkä lannoitan hieman. Tämä helpommaksi se ei tule.

Maanantaina Schwerteriltä saapuneen Magic Bluen ainokainen nuppu katkenneessa kukkavarressa on alkanut mielestäni sinertyä ja kasvaa (yllä tämänpäiväinen kuva ja alla tilanne tiistaina). Epäilin Vandan saapuessa nupun olevan elinkelvoton, koska se näytti jotenkin kuivakalta. Mutta ehkä toivoa on

Toiset iloitsee saadessaan kukkansa kasvartamaan itse uuden kukkavarren ja kukkimaan, minä riemuitsen jos jo kukassa valmiiksi ollut nuppu osoittaa elonmerkkejä... naurua ...noviisi kun olen näissä asioissa.

Myyn jäljellä olevat vandasukuiset orkideani pois ajanpuutteen vuoksi. Jos kiinnostaa, käy katsomassa annetaan-vaihdetaan-etsitään -ketjusta lisätietoja.

Jolanda, tosin jos myyt - anetaan-vaihdetaan-etsitään ei ole oikea ketju. Siellä toimitaan postimaksuja v)astaan (näin olen käsittänyt

Scillalla oikea käsitys, laittaisitko Jolanda viestisi Puutarhapörssin puolelle - kun nuo hyvin hoidetut vandasi ovat varmaankin postimerkkiä arvokkaammat :wink:

Magic Blue avasi tänään kokonaan ainokaisen nuppunsa katkenneessa kukkavarressa. Iloinen toki olen, että kukkii mutta täytyy myöntää että aluksi kukan väri oli pettymys..odotin sinisempää kukkaa enkä tuollaista lilaan vivahtavaa väriä. Toki voihan kai olla, että väri vielä muuttuu..? *toiveikas*

Turhaa valitusta tämäkin ihan turhasta asiasta, mutta kun jotenkin odotin lempiväriäni kukasta.

Onnea Tiipap! Kiva, että kukka on avautunut, vaikka kukkavana olikin katkennut. Tuo minunkin Blue Magicini on väriltään jotain sinisen ja liilan väliltä, ja valaistuskin vaikuttaa tosi paljon asiaan. Kukkasi väri varmasti vielä “syvenee” ajan kanssa ja saattaa muuttua sinisemmäksi :slight_smile:

Kiitos Laura84. Sinun Magicisi näyttää kuvissa niin kauniin siniseltä… Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella :wink:

No, odottelen vielä ihan rauhassa värin syvenemistä enkä hätäile heti kun reppana on saanut kukkansa auki. Oikeastaan kaunishan tuo kukka on :slight_smile:

^Juu, ilman muuta kukka on kaunis, värillä ei ole niinkään väliä! Blue Magicin nimi on sikäli harhaanjohtava, että sen kukat eivät ole puhtaan siniset, vaan tosiaan selvästi liilaan vivahtavat. En tiedä, onko aivan sinikukkaisia vandoja edes olemassa (tosin Jadeliilan vanda sivuilla 40–41 on kyllä varsin sininen!).

Laura84, olit oikeassa! Kukan väri on kukan kasvaessa syventynyt ja luonnonvalossa se on lähestulkoon sininen :)) Keinovalo saa kukan värin taittumaan violetiksi. Todella kaunis kukka - ja vielä kauniimpi olisi, jos joskus kasvattaisi kukkavarren ja useita kukkia.

^Hieno juttu! Eiköhän se ala kukkia uudestaan, kunhan vain saa tarpeeksi valoa ja vettä. Itsellänikin oli jossain vaiheessa aika epätoivoinen olo oman Blue Magicini suhteen – aloin jo kuvitella, ettei se ikinä kukkisi... Onneksi odotus sitten kuitenkin palkittiin! Olisi kyllä mahtavaa, jos vanda kukkisi useita kertoja vuodessa, mutta ainakin tuo minun yksilöni taitaa olla vielä liian pieni sellaiseen tahtiin.

Kuoppanen: Lisäkysymyksenä vielä: kun Vanda kasvaa maljakossa jonka pohjalle kaadan vettä kasteluun juurien imettäväksi, juuret vihertyvät vain alaosistaan n 5-10cm matkalta. Ei siis koko juuri ylös kasviin asti loppu 30cm matkalta ollenkaan. Saako kasvi silti imettyä vettä käyttöönsä vai lakastuuko mokoma ajan oloon veden puutteeseen?

Vaikka en mikään kokenut viherpeukalo olekaan, mietin voisiko syynä olla se ettei kasvi ole saanut tarpeeksi vettä? Tai siis riittävän usein kastelua? Itselläni on yksi euron maksanut raasku-phale, joka oli hyvin kuivakka sen ostaessani. Alkuun jouduin kastelemaan sitä ekat viikot kaikki juuret upottaen, kun rassukalla ei ollut juurissa ilmeisesti voimaa imeä vettä kokonaan juuret vihertyen ylös asti. Mutta nyt se imee jo paremmin

Vandoilla ja vandansukuisilla orkideoilla on juuristo, joka toimii kuin imupaperi - imee vettä koko matkalta. Ei siis riitä, että vain juurten alapää laitetaan veteen, vaan vettä pitää olla koko juuristolle. Eli kaadapa astia täyteen (vesiraja alimpien lehtien alapuolella) ja jonkin ajan päästä kippaa se tyhjäksi!

Perhosorkideoilla on sama juttu, koko juuren päällimmäinen osa ( juuripurje eli velamen), imee vettä ja itse juuri on ohut putki siellä sisällä. Tähän perustuu ohje, että kun kastellaan, kastellaan kerralla kunnolla niin imupaperin huokoset pysyvät auki.

Nämä ei taida viihtyä mun viileähkössä kämpässä. Lämmintä on noin 18 astetta.