Lämpömaton avulla vandat viihtyvät hyvin viileässä huoneessa.
Mummin bravuuri ja yksi salaisista aseista tuo taikamatto ;)
Ja vastaus, ennen kuin Antte ehdit kysyä: sitä saa eläintarvikeliikkeistä eri kokoisina eikä maksa kovin paljoa.
OT, mutta kysyn silti Sain käsiini semmoisen vihreän vedenpitävän lämpömaton käsiini, miten viritän sen orkideoiden käyttöön? (sormi suussa tällä kertaa) Toisenlainen lämpömatto on retkipatjan ja lasin välissä, päällä muovilaatikko, jossa tiilimurskaa ja hieman vettä aina. Phale primäärihybridit ja hybridit viihtyvät tuossa laatikossa erittäin hyvin. Nyt pitäisi saada käyttöön tuo vedenpitävä lämpömattokin. Miten toimin? Olisiko vinkkejä tai ohjeita?
Eli laitan sen vaasin jossa ajattelin tätä kasvattaa lämpömaton päälle. Mulla on joskus ollut sisiliskoja lemmikkinä, niin tiesin tuon lämpömaton hankintapaikan.
Nuo Aranda miss Thailandit on lasipurkeissa suoraan sen lämpömaton päällä. Niissä ei ole mitään kasvualustaa. Tuo kookoskuitutuppo on ollut reunan ja kasvin välissä pitämässä kasvia suorassa. On taas valahtanut pohjalle.Kukinnasta on enään muistot L aiskana kaadan vähän vettä tuonne purkkien pohajalle. Sen kuivuttua lisään. kesällä ja pari kertaa talvella täytän pukit vedellä ja annan juurien imeä koko pituudelta vettä.Lämmön vaikutuksesta haihtuva vesi kosteuttaa juuret. Joskus lisään laimeaa lannoitusta. Alempana lehdissä näkyvä auringonpolttama on aktivoinut kukkimaan parikin kertaa vuodessa.
Ok, tällaista täytyy kokeilla. Taidan hankkia jonkin tummansinisen esim. Vanda Royal Blue.
Kerrohan Antte sitten, millainen kukka tuo Royal Blue on. Siis jos sellaisen hankit Itse bongasin myös kyseisen kukkasen Schwerterin sivuilta ja alkoi sormet syyhyämään. Myös joku punainen Vanda / Ascocenda olisi kiva…mutta kun ei ole tilaa! Miksi ihmeessä mun pitää silti aina haksahtaa selailemaan kukkasivuja?
Juu, jos sen keväällä tilaan. Pitäs löytää mahdollisimman sininen joka mahdollisimman vähän taittuu lilaan. Joku pinkki ois kans kiva, mutta oliko niin, että nuo siniset on kestävempiä ja kestävät myös paremmin viileää?
Voi dääm, mikä mun vandaan on tullut, nyt se tiputtaa lehtiään, viime talvi meni sen kans oikein hyvin mutta miksi se nyt oikuttelee ?
Nyt on pari vanda-sukuista vähän "heikolla hapella". Olen leikannut juurista pois selvästi elinkelvottomia. Tänään hain rahkasammalta, on likoamassa lämpimässä vedessä (jotta jäät sulavat). En tiedä, onko mitään toivoa enää, mutta hyvä on yrittää, sammaleet maksoivat vain bensat tietämälleni suolle.
Eli - sammalta juurten ympärille. Annanko kuivua kasteluiden välillä?
Muoks - toisessa on muutama vihreä lehti mutta juuret näyttävät ruskeilta, toisen lehdet ovat lähes mennyttä, juuriin ilmestyi kastellessa vielä vihreää.
Olivia, olisiko sinulla vinkkejä tähän?
Monesti ns. kärsivällinen pussihoito tehoaa, mutta ei aina kuitenkaan. Eli läpinäkyvään muovipussiin kosteaa sammalta, jonka päälle ja sekaan juuret. Sammal pidetään kosteana, mutta ei märkänä. Jos kasvi mahtuu pussiin kokonaan, puhalletaan pussi pyöreäksi ja ripustetaan valoisaan, lämpimään paikkaan. Sitten tarvittaessa lisää ilmaa ja kosteutta, mutta ei siis litimärkää. Hengitysilmassa on hiilidioksidia, jota kasvi tarvitsee, joten hönkäillä voi vaikka kuinka usein.
Jos kasvi on pussiin liian suuri, voi pussin sitoa kiinni lehtien alkamiskohdan alapuolelta, mutta ei tiiviisti.
Onnea toivon yrityksellesi ja tälläkin palstalla on niitä, jotka ovat tuolla tavoin onnistuneet, joten “vertaistukea” varmaan löytyy
Kiitos Yrittänyttä ei laiteta.
Pusseihin lähti kourallinen sammalta, kasvi myös ja puhalluksia. Kuinka usein tuuletetaan? Ovat nyt ikkunanlaudalla - on minulla tuossa yksi kirpputorilta ostettu led-lamppu jos mikä tahansa lisävalo kelpaa.
Muoks - nyt ovat länteen olevalla ikkunanlaudalla ja lämpöä tulee alta. Molemmat mahtuivat n 3 litran pakastuspussiin ( pussi per kasvi, toivottavasti tokenevat, jos eivät, ei voi ainakaan yrityksen puutteesta moittia - paitsi aikaisemmassa kasvatuksessa mutta nämä ovat minulle uusia joten aloittajan virheitä voi tulla
Mikähän mun kahta Vandaa vaivaa? Sain ne kaverilta tässä syksyllä ja sillon jo osa juurista oli aika kuivan näköiset. Ylempänä oli kuitenkin kunnollisia ja meheviä juuria. Nyt ne kaksi jatkaa kuivettumista: kasvin alaosasta lähtevät juuret kuivettuvat ja kurtistuvat vähitellen ja muuttuvat ruskeiksi koppuroiksi. Samoin käy kasvin alaosa-varrelle, joka muuttuu kans kuivaksi ruskeeksi koppuraksi. Olen jo molemmista tota koppuraa leikannut pois. Samalla sit ne alimmat lehdet vähitellen ensin menee keltaisiksi kasvukohdastaan ja sit vaan irtoaa poijjes.
Kasvit on ruukuissa, uppokastelen n 2-3 kertaa viikossa. Tänään leikkasin kummastakin koppurat juuret veke ja laitoin reilusti kanelia päälle. Mutta mitä teen värin ja miksi noi oireilee tällä tavalla? Kohta ei ole kovin reilusti juuria kummassakaan jäljellä.
Ensimmäiseksi tulee mieleeni lämpötila: juurten pitäisi olla aika lämpimässä, yleisimmin kaupoissa myytävien Ascocendojen (= Vanda x Ascocentrum) kasvuolot ovat lämpimät (yli 20C) ja kosteat sekä valoisat.
Kun upotuskastelet, upotathan vain juuret?
Pidän noita Vandoja olohuoneen ikkunalla lasitetussa saviruukussa juuret paljaina. Huoneessa on jotain 21 astetta lämmintä ja kasvit on eteläikkunalla. Uppokastellessa kastelen vain juuret, mutta en tajua,. miksi ne alimmat juuret koppuroituvat ja kasvin alaosakin koppuroituu kepiksi…
Mullahan on kans tuosta vandasta tippunut lehdet, muutama lehti enää jäljellä, varsi on tummanruskea
Jadeliina, no just sellainen tummaruskea kuollut kepukka se varren alaosa on ja lehdet tahtoo kellertyä kiinnityskohdistaan ja lähteä irti. Samalla sit juuretkin kuolee
Mietin, että onko se kippu jotenkin liian kylmä sille tai kastelenko liikaa tai mitä?
Jadeliina ja kuoppanen. En osaa suuremmalla kuin yhden kasvin kokemuksella kertoa omasta toiminnastani. Sain Ascocendan, joka alkoi tiputtaa alimpia lehtiään. Tyvi niissä muuttui keltaiseksi ja lehti tipahti pois. Kaksi lehteä ehti lähteä. Huomasin uppokastellessani kasteluveden yltävän lehtihankaan asti, joten kasvi tykkäsi siitä varmasti kyttyrää. Samalla tippuneiden lehtien kohdalta alkoi myös juuret muuttumaan tummiksi.
Varmuuden vuoksi kaneloin erittäin runsaasti ja laitoin kasvipolon lisävalon alle. Nyt tästä episodista on jo ainakin puolitoista kuukautta ja kasvi voi hyvin (ainakin näennäisesti...).