Mielestäni olen kastellut niin ettei lehtihankaan pääse vettä, mulla on siinä mustassa ritilässä semmonen valkoinen amppelikiinnitys juttu, ne kolme saikaraa jotka saa ritilään kiinni ja sen systeemin kanssa sitä vandaa ei saakkaan niin syvälle veteen että hankoihin menis vettä, onkaan tuota mahdollista enää pelastaa vai poltanko koko kepin makkarin uunissa ?
Vanda sit kuoli lopunki, juuret kuivettu, ei edes yrittäneet vihertyä ja sit se keppi meni vielä poikki =( Mistä mä nyt saan uuden vandan
Mut onneksi voin paukutella henkseleitä edes sen verran että sain sen kerran kukkimaan
No voi, Jadeliina! Kurjaa kuulla Vandasi kohtalosta. Olisiko siinä sitten voinut olla joku virus tai vastaava, joka näivetti kasvin..? Mutta tosiaan, sait sen kukkimaankin
Ei kun vaan uutta kehiin, keväällä sitten kimppatilaus vetämään
Toivotaan että joku tekee kimpan orkkukauppaan
Aina sitä joku tekee… Ellei muut niin ainakin Suomen orkideayhdistys
Minä ainakin tilaan keväällä Jos vaikka suunnittelisi siihen sitten tuonnempana jotain kimppaa postikuluja tasaamaan…?
Huutaa häntä täällä kun on hyvä aika tilaukselle
Tarvitseeko Vanda-hybridit ja Ascocendat yleensä lepojaksoa näin talvisaikaan?
Eivät tarvitse, kun valoa vaan riittää. Jos valosta on tiukkaa, kannattaa hiukan vähentää kastelua.
onpa hienon värinen tuo prinsessa mikasan (tulikohan nimi oikein lilakukkaiselle vandalle) Minulla taitaa yksi vandakin olla kun olen luullut että kaikki ovat perhosia ja venuksenkenkiä. Yhdessä on vandamainen kasvutapa joten taitaapi olla vanda. Sain näitä orkideoita ison nipun tuossa alkutalvesta ja ovat alkaneet pikkuhiljaa kotiutumaan ja kasvattamaan uutta lehteä:) Nyt pitää alkaa vain opiskelemaan vandojen kasvatusta:)
äähh ei se mikään vanda ollutkaan kun nyt tarkemmin tutkailin. Se vandaksi luulemani oli perhonen jossa lehtiä monessa kerroksessa. Tuollainen vanda on kuiteskin jäänyt kummittelemaan takaraivoon ja pitänee sellainenkin jostain hankkia:)
Onko ketään kasvattanut Vandaa saviruukussa, joka olisi täynnä isorakeista lecasoraa? Kasvi olisi siis ruukussa ja juuret lecasoran keskellä. Kastelu tapahtuisi upottamalla ruukku veteen joksikin aikaa. Uppokastelu olisi 1-2 kertaa viikossa.
Mulla kun noi Vandan juuret tahtoo kuivua nopsaan ja ajattelin, jos lecasora pitäisi kosteutta juurilla vähän pitemmän aikaa.
Saviruukku voi olla liian kylmä. joku lasi tai muovipurkki, joss olisi vettää pohjalla ja juuret ilmasa voisi olla hyvä. Tälläinen lasinen kynttilänsuojus on myös kätevä. kasvi tuohon yläosaan sopivasti kiinni ja juuret tuonne sisälle. Alle lautanen , jossa vettä ja lekasoraakin. Alalämpö auttaisi veden haihtumista ja vandat viihtyvät lämpimässä.
Tämä ei ehkä muumioidukaan Vanda denisonianan sijoituspaikan kanssa oli suuria ongelmia. Kasvi kasvattaa juuria suoraan sivuille, joten sitä ei saa survottua maljakkoon tai vastaavaan. Huoneilmassamme ikkunalla hengaillen se kärsi selvästi kuivasta ilmanalasta. Kuukausi sitten päätin ripustaa sen kylppärin ikkunalle kokeeksi. Ikkuna on länteen ja iltapäivän sekä illan aurinko paistaa siihen. Suihkun jälkeen ja pyykkien ollessa kuivumassa (joka toinen päivä ainakin) kosteus on 85-90 prosenttia. Ikkunalla on n 18-20 astetta lämmintä nyt, mutta kesällä huomattavasti lämpöisämpi (ehkä 23-25 astetta).
Ja nyt kasvi on alkanut vihdoin jatkaa uuden lehden kasvamista ja kasvin lehdet ovat selvästi terhakoituneet.
Ripustussysteemi ei ole järin kaunis, mutta kasville hellä ja kaikenkaikkiaan ikkunaan väliin tullessaan käytännöllinen
Oletpa ratkaissut kasvupaikan hienosti ja nyt se kiittää sinua siitä. Vähän sitä mietinkin, kuinka asia hoituu…
OMORIO, muutama kuukausi tässä pitikin pähkäillä kasvupaikan suhteen ja kaupoista yrittää katsella jotain kuppia, johon saisin kasvin oleilemaan jotta olisi kosteampaa juurilla. Jos se nyt tuossa viihtyisi, niin olisi yksi stressi vähempänä
Nyt voisi alkaa antaa lannotetta, onko sinulla mitään siellä kotona?
Ostin sen aikoinaan maaliskuun alussa kukkivana. Nyt sillä tietenkin on oma rytminsä ja jonkin verran myöhäsempi tuntuu olevan.
Mulla on ihan jotain “orkidealannoitetta”, sitten tavallista Substralia ja kaktuslannoitetta.
Kasvun alussa olisi se orkidealannote ehkä parempi, jos siinä on typpeä enemmän ( kasvattaa kasvia ) ja niitä hivenaineita. Kasvun loppupuolella voisi siirtyä siihen kaktuslannotteeseen, jossa on vähemmän typpeä ja kalium ja forfori. Typen vähentäminen antaa kasville käskyn kukkia.
Itse lannoitin aika satunnaisesti, ehkä voisit parin viikon välein lannottaa.
Tuolla lannotuspuolella on hyviä ohjeita, huomasin.
Jos joskus saat Schultzia, osta sitä, mutta kyllä kaikki muukin käy.
Kiitos ohjeista, OMORIO