Vanda

Mikä mahtaa vaivata Vanda Magic Bluen lehtiä? Niihin on lopputalven aikana alkanut ilmaantua vaaleamman vihreitä läikkiä (kuvassa jotkut vaaleat läikät johtuvat vesipisaroista). Onko kyseessä liikalannoittamisen aiheuttamat muutokset vai voiko kyseessä olla jotain kamalampaa? Eihän ole virus tai muu pöpö, eihän?

Sitten vielä kysymys Ascocenda Yanisasta. Se oli aiemmin melko "tiivis", eli lehdet kasvoivat hyvin lähekkäin toisiaan pinossa. Nyt kasvi on alkanut kasvattaa kahta uutta lehteä ja samalla lehtipino  alkanut "harventua", eli lehtien väli on kasvanut eikä lehdet ole enää tiiviisti päällekäin. Lienee normaali, varren kasvuun kuuluva ilmiö? Onhan…?

Yanisasta nyt vain pikaisesti. Kun nuppu alkaa ilmestyä, sen huomaa juuri tuosta lehtihankojen tilavoittumusesta, lehtihanka tekee siis tilaa nupulle.

Olettaisin, että ilmiö on sitä ja myöskin normaalia ikääntymistä.

Tuota täpläjuttua en lähde arvailemaan. liilalannotus olisi mukavin ratkaisu.

Ettei vaan olisi sienestä kysymys. Phyllosticta capitalensis iskee usein juuri Vandoihin. Se alkaa keltaisilla tai ruskeilla pienillä laikuilla. Aika vähän on tehtävissä muuta kuin estää leviäminen. Tarkkaile tilannetta, ehkä se toipuukin. Liian suuri ilmankosteus taitaa nyt palvella lähinnä sienen hyvinvointia - jos se nyt sellainen on.

Seuraava arvaus: oletko käyttänyt Substralin vihreässä pullossa olevaa saippuapohjaista ötökkäainetta?

Olivia, en ole. Olen tämän muistaakseni putsannut syksyllä sen tultua Tolulla ja sitten Raidilla. Voi hitsi, toivottavasti Harin arvelu on väärin eikä kyseessä ole mikään sieni!

Liikalannoitusta mietin, koska olen kastellut tätä Vandaa Ascocendan ja toisen Vandan kanssa samassa ammeessa, jossa on ollut mietoa lannoitetta. Tajusin, että tämä Vanda ei ole juurikaan vielä aloitellut uutta kasvua, kun taas nuo toiset ovat kasvaa suhisseet jo viikkoja. Mutta toisaalta jospa juuri siksi Vanda ei ole alkanut kasvukauttaan kuten kaikki muut orkideani ovat tehneet jo tosiaan viikkoja tänä keväänä, koska sillä on hirveä sieni-pöpö

Substralin saippuapohjainen tekee tuollaisia värivirheitä, epämääräisiä läikkiä, jotka kuitenkin ovat vaarattomia eivätkä kehity sen kummemmiksi. Eivätkä näy heti käsittelyn jälkeen. Ehkä myös Tolu tekee samaa, siitä ei minulla ole kokemusta.

Tiipapin Vandasta tuli mieleen sellainenkin yksinkertainen selitys, että jos se on ollut noine kuvan vesipisaroineen ikkunalla, niin aurinko on voinut polttaa kuviot lehtiin. Vesipisara toimii linssin tavoin. Liika lannoitus näkyy lähinnä lehden kärkien ruskettumisena.

Tässä vertailun vuoksi Substralin saippuapohjaisen aiheuttama vaurio Sedirea japonican lehdillä. Joissakin kasveissa läiskät ovat olleet pienempiä, toisissa suurempia. Käsittelystä on kulunut varmaankin vuosi, joten ei ole tuon enempää edennyt. Eikä näytä kasvia sen kummemmin hermostuttavan.

Oman Vandani lehdet ovat osiltaan vähän yhtälailla laikukkaat kuin Olivian Sedirealla. Talvella en ole sitä huomannut, kun aurinko ei ole samalla tavalla lehtiin osunut. Pisaroiden ja auringon aiheuttamasta suurennuslasi-polttoilmiöstä ei ole kyse.

Aika näyttää, lisiikö nuo värivirheet lehdissä vai eikö.

Useammassikin paikassa olen törmännyt ohjeeseen kääntää huonojuurinen/juureton vanda tai vandansukuinen ylösalaisin, jotta juuret kehittyisivät. Nyt hiukan epäilen tätä ohjetta. Sain Harin välityksellä viime syksyllä erään vanhemman harrastajan vandan, jonka juuret olivat aika lailla nysät. Pidin sitä lasikossani ylösalaisin, eikä mitään tapahtunut. Edellisen siivouskerran yhteydessä (noin kuukausi sitten) käänsin kyseisen kasvin oikeaan asentoon, kun se ei enää mahtunut tungoksessa alaspäin olemaan.
Nyt tänään tilanne näyttää tältä:

Mitään muuta muutosta ei hoidon suhteen ole tänä aikana tapahtunut.

Vaikea kai sitä on juuria kasvattaa, kun veri pakkaa päähän… Hienon paksut uudet juuret tuossa Olivian Vandassa! ihastelua

Voi kun minunkin Vanda Magic Bleu alkaisi tajuta juurten kasvattamisen merkityksen ja riemun. Se kasvattaa kahta lehteä, mutta juuririntamalla ei ole mitään uutta. Aiemmin rusketti juuriaan, mutta onneksi ei nyt enää ainakaan suuremmalti. Se juuret ovatkin sellaista ohutta ruikulaa…

Tässä juuri nyt kukassa oleva Vanda cristata, tunnetaan myös nimellä Trudelia cristata:

Vanda cristata

Kasvaa minulla lasikossa, jossa lämpötila vaihtelee ehkä välillä +16 - +25 astetta, enimmäkseen varmaan siinä parinkympin tietämissä. Kosteus vaihtelee samoin, alimmillaan menee joskus jopa n. 30% ja kastelun jälkeen ehkä 80%. Valaistuksena 2 x 18 W Fluorat + kaapin toisessa päädyssä pari pidempää tavallista cool white-putkea.
Kasvalustana rahkasammalen ja hydrosoran sekoitus hyvin harvassa muovikorissa. Kastelen talvella ehkä parin viikon välein, kesällä useammin. Lannoitusta on saanut harvakseltaan, mitä nyt kotona sattuu milloinkin olemaan. Talvella annan joskus merilevää tai B-vitamiinia.
OMORIO:n ohjeiden mukaan jätin kastelun keskitalvella kokonaan n. kuukaudeksi, sitten muutaman kastelun jälkeen alkoivat nuppuvanat (4 kpl, 1 kuivui) kasvaa.
Kukat myös tuoksuvat, läheltä lemu on tosin hiukan omituinen mutta kauempaa raikkaan sitruksinen.
Soma pikku kasvi, tykkään kovasti!

Vanda cristata 2

Minulla on 3 Trudelia cristataa. 1 on kaapissa ja 2 ikkunalla. Huolimatta erilaisista olosuhteista kaikki tekevät kukkia. Kaapissa on lämmintä ja kosteaa, ikkunalla kuivaa ja viileää. Kasvin lämpötilarajat ovat +30 - +2.

Kukkimiselle tärkeintä on kuiva kausi, joka voi kestää 1kk- 4kk. Kuivan kauden aikana lämpötilan pitäisi olla ainakin +17, jotta sitä viileääkin tulisi.

Kun uusi kasvu alkaa, aloitetaan myös kastelu. Nuput ilmestyvät nopeasti.

Olen pitänyt tähän asti kasvit sisällä, mutta ensi kesänä kokeilen ulkoilua.

Ruotsalainen kasvattaja, jonka ohjeita olen seurannut, vie kasvin kesäksi ulos ja hänellä kukkii sitten syksyllä.

Voisko joku Vanda-spesialisti neuvoa? Mulla on Magic Blue jota yritän kasvattaa. Sain sen viime vuonna ja se oleilee korkean lasipurkin (olisko jotain 50cm korkea) päällä. Sillä on pitkät juuret ja pisimmät yltää ihan purkin pohjalle asti. Suurin osa juurista on ohutta luirua mutta ylhäältä kasvaa sivuille muutama tosipaksu juuri. Kastelen joka ilta töiden jälkeen antamalla rehun heilutella juuriaan ammeessa jotan 30-60min ajan. Rehu on eteläikkunalla. Huoneessa on kosteutta n 30-50%.

Alkuun toi Vanda vain kuivatti juuriaan, mutta se johtunee siitä että kastelin liian harvoin. Nyt se kyllä kasvattaa hitaasti uutta lehteä, mutta uusista juurista ei ole mitään tietoa. Voiko se olla vieläkin liian kuivana? En töiden vuoksi jouda suihkuttelemaan ja sumuttelemaan sitä päivällä. En myöskään pysty laittamaan sitä mihinkään koriviritelmään hengailemaan.

Vinkkejä siitä, miten ton rehun saisi kasvattamaan juuria ja ehkä viihtymäänkin, otetaan vastaan  Onko mitään hyviä neuvoja siitä, miten saisin sopivasti lisää kosteutta ilman, että juuret mätänee? Joskus kokeilin pitää vettä lecasorassa lasipurkin pohjalla mutta koska ne juuret on niin pirun pitkät osuu ne sinne alas ja on liikaa kosteina.

Oletko käyttänyt minkäänlaista ravinnetta? Kasteluvedessä saisi olla (silloin kun valoa riittää) ravinetta aina, mutta todella mietona liuoksena. Jotenkin tuo 30-60 minuuttia tuntuu turhan pitkältä ajalta, kun noinkin usein sitä jaksat kylvettää, lyhentäisin sen kyllä vain muutamaan minuuttiin - sekunttikelloa ei tarvitse kuitenkaan hankkia :wink:

Kiitti, Olivia! Olen käyttänyt ihan tavallista orkidearavinnetta hyvin mietona pitoisuutena. Tuossa kylvetyksessä aika tahtoo aina venähtää, kun unohdan rehun kylppäriin kylpemään. Kokeilen lyhentää kylpyaikaa :slight_smile:

Vandojen juurtenkasvua edistää kosteus. Olen omistani huomannut, että mitä enemmän olen viitsinyt suihkutella, sitä enemmän juuret ovat alkaneet haaroa. Kaappi tietysti on Vandojen kasvatukseen paras, mutta kyllä ikkunallakin voi kasvatella ihan hyvällä menestyksellä. Lasipurkissa olevien juurten kosteutta voi nostaa laittamalla tuorekelmua (jota useimmissa huusholleissa on) purkin yläosaan kaventamalla purkin suuaukkoa kuitenkin siten että ilma vaihtuu. Purkin pohjalle olen joissakin tapauksissa laittanut pari isoa hiilenpalaa, jotka aikaa myöden kostuvat ja luovuttavat ilmaan kosteutta. Kastelen juuret suihkuttamalla, kun en jaksa niitä kaikkia raahata kylppäriin kylpyyn.

Voi hitsi! Olenkohan nyt aiheuttanut peruuttamatonta stressiä Vanda denisonianalleni? Hoito-ohjeita olen ottanut jo pitkän aikaa sitten ylös Puuposesta, mutta nyt vasta luin kaiken kirjoittamani kunnolla. Ohjeissa sanotaan "kasvu alkaa keväällä, kun juurten kärjet alkavat kasvaa. Silloin on aika aloittaa kastelu."

Mutta olen kastellut tätä Vandaa kuten Magic Blueta ja Ascocendaani eli 1-2 päivän välein. Reppana on saanut lillua kylvyssä ihan liian usein, jos olisi pitänyt pitää jonkinsorttinen kastelutauko… Mietin vaan, pitäisikö kasviparan antaa nyt jotenkin toipua tästä ressistä. Lehtiä se on varmasti kasvattanut vain siksi, koska sitä on kasteltu. Juuria se alkoi selvästi kasvattamaan vasta muutama viikko sitten.

Tässä vaiheessa ei enää kannata vähentää kastelua, anna mennä vaan. Ja ota sitten syksymmällä huomioon kuivempi talvikausi. On myös huomattava, että Puupponen kasvatteli näitä kasvihuoneessa, jossa ilman kosteus on huomattavasti normaaleja huoneolosuhteita suurempi. Ei siis täysin kuivaa kautta talvellakaan :wink:

Tässä olisi Vandojen kasvattajille tavoitetta:  katsopa linkin kuvaa!

http://www.flickr.com/photos/tommyljunggren/4727447034/