Vanda

RvaHelmiNukkajäkkärän vanda saa minut melkein itkemään ilosta...niin kaunis tuo sininen vanda on.

Pakko kyllä itsellekin saada, mutta ei ole vielä tullut vastaan sopivassa paikassa sopivaan aikaan...eli jos joku ihan välttämättä haluaa luopua sinisestä vandasta, täällä olisi tilaa....ja korvaustakin saisi....ihana. Kuinka usein te noita paljasjuurisia kastelette?

Terveiset multatonttu! Minulla on 2 kpl paljasjuurista kasvia, upotan heitä 2 x/ vi ämpäriin. Toinen on sininen Vanda, kukkinut viime kesäällä, kuvat löyttyvät tästä vanhalla puoleella. Toinen on Ascoda suksamran sunlight, se on ollut minulla vähän yli vuoden ja ilokseni huomasin juuri tänään  että kukkavana on tulossa yhteen " kainaloon". Perästä kuuluu...

Nämä vandat tulivat Inezin tilauksessa, söpöjä ja kilttejä. Kasvattavat uusia juuria nyt.

Ovat vielä kovin pieniä ja sieviä (sieviä ovat toki isoinakin ). Nuo kiinnitys koukut näyttävät mielenkiintoisilta ja aika yksinkertaisilta.

Onnistuin ostamaan viime kesänä kiepin muovitettua verkkoaidan sidontalankaa rautakaupasta. Siitä on helppo pyörättää vaikka minkä mallisia kiinnityskoukkuja vandoille , isoille pitkävartisia että saa kattokoukkuun riippumaan. Käteviä ovat käytössä. Yritän laittaa huomenna kuvia.

Yksi hurjimpia tarjouksia, joihin olen tämän hieman päälle vuoden kestäneen orkideaharrastukseni aikana törmännyt, on Vanda 15 e! En ollut uskoa korviani kun kysyttyäni vandan hintaa kaupan täti vastasi 15 e. Ajattelin, että hän varmaan sekoitti vandan johonkin muuhun kasviin. Seuraavana päivänä menin kuitenkin koittamaan, josko se olisikin ollut kuitenki juuri se vanda 15 eurolla. En kysynyt hintaa, vein kasvin kassalle ja kas, 15 euroa maksoi. Tällainen vanda nyt tuli meille:

Juuria löytyy

Osa juurista näyttää kyllä melko huonolta, mutta terveen näköisiäkin on. Miltä niiden oikeasti kuuluisi näyttää? Kaupassa oli 2 vandaa. Tämän juuret olivat osaksi homeessa niin vettä lillui lasipurkissa, johon kasvi oli lykätty. Toisen vandan juuret eivät olleet homeessa, mutta väri ei miellyttänyt silmääni niin kuin tämän väri. Ajattelin tässä käydä tulevalla viikolla katsomassa, josko se toinen vanda on siellä vielä. Jos on, niin pelastan sen sieltä tänne äitini harmiksi (tila loppuu kesken, mutta onneksi taloa laajennetaan juuri ). kieli ulkoa

Onko kenelläkään tietoa/arvauksia tämän minun vandani nimityksistä, lajikkeesta tai jostain sellaisesta? Olen nyt parin päivän välein upotellut juuristoa veteen niin että se on muuttunut vaaleasta vihreäksi. Sitten olen asettunut vandan tuohon riihimäen isoon hillopurkkiin, jonka ostin samana päivänä kuin vandan. Maksoi vain 2,5 e kirpputorilla. Ja on aivan sopivan kokoinen ^^

Olipa LÖYTÖ, Pipperäinen! Onneksi olkoon!
Tuohon olisin minäkin jo saattanut langeta - vaikken vandojen päälle mitään ymmärräkään...

Tyylikäs ja isokokoinenkin jo. Onnittelut! Se saattasi nyt lämpimän kesän aikaa arvostaa purkin sijaan mahdollisuutta heilutella juuriaan vapaasti tuulessa. Oma Ascocendani roikkuu kainaloistaan pehmeän narun varaan ripustettuna. Tuo kuisti näyttää juuri sopivalta paikalta kunhan Vanda ei joudu aivan suoraan paahteeseen. Lämpimämpinä päivinä uppottelisin sitä joka päivä.

Vanda kiittää kehuista Täytynee koettaa askarrella jonkin sortin ripustussysteemiä tuohon terassille niin saisi sen heiluttelemaan niitä juuriaan tuuleen Yöksi varmaan kiikutetaan kuitenkin sisään terassilta vai miten? Sisällä tuo nyt on ollut.

Kerkesin pelastamaan sen pinkin ensin. hä hää. Vaikka en pinkiks sitä tiennytkään ku oli kukkavarsi kuivunu kokonaan. mut oli hintakin tippunu 5euroon. kun sitten kotona aloin pikkusta paijata ni kaupanpäälliseksi saadun lasipurkin reuna napsahti kädessä rikki ja tiputin sen lattialle. Kovia on kokenu raasu mut toivottavasti elpyy.

Lisäyksenä täytyy mainita et täysin pipperäisestä hankinnasta tietämättä tein oman löytöni eli en ihan nenän edestä kahmassu.

Olin tänään "Vandametsällä " neljässä suurehkosssa kaupassa seudulla. Löysin yhteensä yhden , ainoan Vandan. Se maksoi 12 euroa sillä jotkut lehdet olivat ruskeat. Yhdessä lehdessä ovat aivan pienet mustat pilkut, sen lehden leikkasin pois. Juuret ovat runsaat ja erinomaisessa kunnossa. Saas nähdä miten onnistun pelastusoperaatiossani. Kuva

on oheisena.

Pidetään peukkuja pystyssä. Nuo pelastusoperaatiot ovat kyllä mielenkiintoisia. Kerro toki sitten myöhemmin miten on onnistunut.

Tutun näköinen kasvi Etelka, itse löysin tällä viikolla Samankokoisen Vandan samanlaisessa lasipurkissa ja samalla lapulla varustettuna, hieman paremmassa kunnossa oranssien kukkien kera. Miten vandaa pitää hoitaa, lasipurkki taitaa palvella lähinnä myyntitarkoituksia?

Lasipurkki ei ole välttämättä vain myyntitarkoitus, jotkut pitäävät paljasjuurisia vandoja lasipurkeissa joissa on vähän vettä. Vandat tarvitsevat paljon valoa, ne pitäävät ilman liikkumisesta juurien ympärillä. Upotuskastelu on vandojen(kin) kastelumuoto, joka 2 pv. niin kauan että juuret muuttuvat vihreäksi. Lannoitus kasteluveteen n kerran/kk em.Schulzin orkideralannoite. Tämä olisi minun reseptti, mutta varmasti kuulet muitakin hoito-ohjeita, em. juurien suihkutusta ym.

Tässä se vihdoinkin sitten on! Ensimmäinen vandani-V.roonpruk indigo. Sain sen eilen kotiin. Hari oli hoitanut sitä hyvin viime tiistaista saakka. Olin vallan hämmästynyt, kun olin tilaavani aivan tavallisen ja edullisen vandan ja sitten pakerista paljastui tuolloinen täydessä kukassa oleva kaunotar. Joku tässä aiemmin arveli, että WC ei olisi tarpeeksi arvokas paikka vandalle. Tämä "keisarillinen WC" on kuitenkin oivallinen sekä valaistuksen että lämpötilnsa suhteen.

Laitan tähän yhden selviytymistarinan alun lisää. Kaveri osti Vandan kukkakaupasta ja ei oikein tiennyt miten sen kanssa menetellään...Se kuivi ja homehtui lehdentaipeistaan ja tässä se mitä pienokaisesta on jäljellä...

Toipumisennuste, en ole vielä näin radikaalia nähnyt itse ainakaan olisiko joku muu...

Äänestän selviytymisen puolesta, jos nuo varressa kiinni olevat lehdentyngät ovat puhtaat, kuten oletan. Mitä teet sille tuon amputaation jälkeen?

Ajattelin laittaa ja laitoinkin sen jo naattimaan kaapin iloja valoisaan ja kosteaan sekä lämpöiseen.

Olen käynyt kastelemassa erään ystäväni kasvit hänen lomaillessaan. Hänellä on hiukan vastaava tapaus, mutta kyse Ascocenda Mikasan (oletettavasti myös tuo amputoitu on Mikasa, todennäköisyys on aika suuri) juurelle kasvaneesta haarasta, jonka hän irroitti omilleen ehkä hiukan aikaisessa vaiheessa. Nyt pari-kolme kuukautta irrottamisen jälkeen taimi on kasvanut tosi hyvin ja on terhakka. Hänellä se on myös lämpimässä, valoisassa, kosteassa kaapissa. Hän sitonut sen puunpalikalle, juurten ympärillä aivan haituva rahkasammaleen latvoja. Tämä palikka on lisäksi korkeahkossa lasipurkissa. Kasvin juuret suihkutetaan vihreiksi (lähes) päivittäin siten, että suihke menee vain juurille, ei lehtihankoihin, ja valuu myös lasipurkin pohjalle. Suihkeessa mukana myös mieto ravinne.

Voisit harkita tuota tapaa juurten kasvun kiihottamiseksi.