Jep, minulla on sumukannussa Nekon ja Merileväuutteen mietoa seosta ja sitä olen jo suihkutellut pari päivää. Ystäväni meinasi heittää kasvin kompostiin, sanoin hänelle että älä ihmeessä, yritetään virvoittaa se...
Siinä oli yksi takuulla elävä juuri (kuvassa sen pää on vihertävä) ja sen varsi alkoikin näyttää elonmerkkejä heti suihkimisen alettua, myös muissa jätetyissä juurissa on alkanut tapahtua muutosta. Varmasti se aloittaakin vimmatun juurten kasvattamisen kunhan kotiutuu, se saa kaapissa noin 80% ilmankosteutta oksalla ja lämpöä noin 27 astetta, suhkauksen kaksi kertaa päivässä...
Vielä hiukan täydentäisin tuota potilas-asetelmaa: laittaisin rahkasammaleen latvoja purkin pohjalle. Kasvaessaan ne tuottavat kosteutta aivan eri tavalla kuin seisova vesitilkka - harventuisivat suihkutusvälitkin...
Kiusaan teitä vielä tälläisellä keksintö kuvalla. Tässä iidea sellaiselle joka pohtii päänsä puhki miten saada Vanda tai sen sukulainen ja isohko sellainen viihtymään. Tässä Medisana ilman UV kostuttaja puhaltaa hieman yläviistoon "putouksen sumua" ja alhaalla paljussa vanha akvaario ilmastoija pyörittää virranpyörrettä, samassa hapekkaassa vedessä ko. yksilö nauttii kylvyistäänkin...
Debugger...No, tuo oli mielenkiintoisen näköinen viritys... olen tässä lueskellut palstaa ja koittanut miettiä, miksi kaksi ihanaa vandaani oikeastaan menehtyi. Kasvatin niitä lasipurkeissa ja suihkutin juuria joka päivä, kolmen päivän välein upotuskastelin, mutta silti lehti kerrallaan alhaalta alkaen ne kuihtuivat pois. Toiseen iski selvästi joku mätä, vähensin suihkutusta...mutta silti.... Tulin siihen tulokseen, että tuuletus puuttui. Nyt olen virittänyt muillekkin orkideoille pari laitetuuletinta hönkäilemään ja tekee mieli koittaa vandoja uudestaan. On ne niiiin ihania
Kun minä aikoinaan ensimmäiset Vandani hankin minulle kävi tismalleen samalla tavoin, upotin ja suihkutin tosin vapaana roikkuvia ne olivat nekin. Upottelin liian syvälle ja suihkutin liian alas, alimmaisiin lehtihankoihin jäi seisovaa vettä ja mustamätä tuli ja vei...Sille ei mahda mitään jos kasvin alimmat hangat mätänevät, se vie Vandan varmasti...
Eli upotus vain roikkuviin ja ylempiä voi sumutella varovasti pitäen huolta ettei vettä mene lehtihankoihin ja jos menee niin ne on ehdottomasti kuivattava heti, Vandan on myös saatava kuivahtaa kastelujen välillä ja sitä ei tapa yhden kastelun väliinjääminen, sitäkin voi nimittäin ihan tosiaan kastella liikaa. Paljon puhutaan Vandan kosteuden tarpeesta ja sitä se tarvitseekin mutta sopivasti kaikkea...Eli ilmankosteus saa olla vaikka 90% mutta seisovaa vettä ei yhtään (lehtihangoissa tai rungon väleissä), 60% riittää ja sen saa aikaan helposti esim ihan tavallisella ufoxilla ilman sen suurempia viritelmiä. Upotus kerran päivässä, sumutella saa päivän mittaan muutaman kerran jos on oikein kuuma, pärjää ilman sitäkin kunhan saa kuumalla ja kesäaikaan kerran päivässä juuret vihertävän kasteen.
Talvella ja vähän valon aikaan joka toinenpäivä ja ei sumuttelua, Vanda tosin kasvaa kaikenaikaa ja sillä ei ole perinteistä lepokautta, mutta lepoa sekin tarvitsee...
Vandaharrastus kannattaa aloittaa Assocenda tai jollain muulla helppohoitoisella hybridillä, ja pienellä sellaisella, tämäkin on tietysti makuasia, parhaan tuloksen saa kultaisella keskitiellä...
Vanda on minunkin feivorittini...Ja ah niin kiva esitellä tietämättömille "tavis" floristeille
Debugger, Sinun menetelmälläsi sitten vandoja ei saisi viedä ulos ollenkaan, sataahan silloin-tällöin vettäkin Suomen taivaasta, kuka pystyy kuivattamaan jokaisen sadepisaran jälkeen noita hienoja vandoja?
Minulla viime kesänä oli vain 1 vanda, se roikui koko kesä pyykinarulla puolivarjossa ja sai pihakastelun yhteydessä peräti kylmänkin veden niskaansa. Syyskuussa se on kukkinut tosi hienosti, kuvat ovat vanhalla puoleella katsottavana.
Jep, minun ohjeeni olikin sisällä kavaville...Sademetsässähän ne kastuvat läpimäriksi ja ovat sumun sisällä sekä kaiken veden alla puunlatvustossa ja kallioilla osan päivästään...
Ulkoilma on eri asia koska tuuli kuivattaa ja auringon energia haihduttaa ne luonnollisella tavalla ulkona. Ulkona ne voivat tosiaan kastua ja kuivua sitten jatkuvassa vapaassa ilmassa...
Lisäänpä minäkin lusikkani tähän vandojen ulkoilutussoppaan, vaikka melko tuore vandaharrastaja olenkin (tällä hetkellä 6 vandasukuista avojuurisena). Minä olen ulkoiluttanut omia vandasukuisiani Suomen kesässä vain päivisin katoksen alla ja nostanut yöksi sisälle. Jossain vandatietolähteessä mainitaan vandojen alimmaksi lämpötilaksi 10*C, jonka alapuolella ne saattavat mennä lepotilaan (herättely sieltä voi olla vaikeaa, ellei mahdotonta). Suomen kesässä saattaa olla melko viileitäkin öitä. Ulkoilutus on vandasukuisten kukittamisen kannalta toki hyvä asia, sillä vuorokauden aikainen lämpötilavaihtelu edesauttaa kukintaa. Vandojen kotiseudulla on varmasti melko kuumia päiviä, jolloin esim. lehtihankoihin mennyt kosteus haihtuu nopeasti. Suomen kesässä sadepäivinä on usein vähän viileää, ja yhdistelmä viileä + märkä on vandoille huonompi kuin kuuma + märkä. Jossain olen nähnyt vandoja pidettävän ylösalaisin ulkona, jotta sadevesi ei valuisi lehtihankoihin (näin kuulemma myös juuret kasvavat hyvin).
Tervehdys Jolanda ! Minulla on vain 2 paljasjuurista vandaa hybridiä ja 1 Ascda.suksamran sunlight . Ne olivat ulkona n kk verran mutta täällä Etelä-Suomessa yöt alkavat olla n. 12 astetta joten eilen illalla toin kasvit sisään. Idea "nurinpäin" roikuttamisesta on mielenkiintoinen, oletko kokeillut?
Vandojen ja muidenkin Orkideoiden hoitaminen on siinä mielessä myös mielenkiintoista, että jokaiselle syntyy hieman oma tapansa hoitaa kasveja, tarkkoja "säätöjä" ei siis voi ennalta antaa vaan ne kehittyvät yleispätevän osaamisen jälkeen hyvinkin henkilökohtaisiksi.
Eräs kaverini sanoi kerran, että "orkideoiden hoitaminen on henkimaailman hommia" ja "niitä pitää hoitaa kun pieniä lapsia", näin se onkin. Orkideat eivät sovi rutiinikolle joka vain kaataa vettä kuivan mullan pintaan, pitää olla todella kiinnostunut kokonaisvaltaiseseti niin kasvin kuin kasvuympäristön tekijöihin. Jokaiselle harrastajalle syntyy omat indikaattorinsa kasvin reaktioista hoidon vaateisiin, erityisen palkitsevaa se on kun epäonnistumisen jälkeen saa hyviä tuloksia ja varsinkin Vandojen kohdalla se voi olla hyvinkin pienistä jutuista kiinni.
Kirjoittelin Vandoista hoito-ohjeen tänne. Itse kasvattelen omiani kasvihuonessa. Sadetus joka toinen
päivä ja ilmankosteus noin 80% pintaan. Tuuletin pyörittää ilmaa 24/7.
Tarkoitus olisi matkia luonnollista rytmiä mahdollisimman tarkasti,
kastelussa pidän kuitenkin tuon välipäivän, jotta kasvit kerkeävät
kunnolla kuivahtamaan.
Terveisin Jussi Kaijasilta ________________________________________
terraario.fi - Paljon tietoa orkideoista edit: artikkeli hoidosta lisätty
Vanda Golamco''s Blue Magic (V.Gordon Dillon x V.coerulea)
Vanda Taweevan x V.Gordon Dillon
Päivisin on kasvihuoneella suunnilleen 24-32C (riippuu aurinkoisuudesta) ja öisin 13-17C. Viime kesänä olivat siellä lokakuun alkupuolelle asti, mm. Muang Thong kukki täydessä terässään tuolloin. Toivottavasti tänä vuonna on yhtä lämmin syksy sillä nämä nauttivat selkeästi kasvihuoneoloista.
Tässä vielä vandarivistö....lisää kukkavanojakin on tulossa...
jos se on vihreä niin kukkavana tulossa jos sellainen punerva tai vihertävä läpikuultonen(niinkuin yleensä kasvavat juurenkärjet) niin kyseessä on juuri. Ja nämä pukkaavat juurta kyllä ihan mistä lehtihangasta vaan, mulla on yksi jossa juurta tulee joka lehtihangasta ja kohta ollaan latvuksessa....