Vanda

Näin on, minulla on yksi suuri Asso jossa alkoi sellainen miehen peukalonpään kokoinen "oksa" tulla ja alussa se taipui vähän kaarelle ja oli valkoinen varreltaan ja pää oli tulipunainen. Pistin paikalliseen lehteen kuvan kera pienen tekstinpätkän, että kukilla ei yleensä ole sukupuolta mutta tämä on päättänyt olla ihan kovin poika...Siitä tuli tekstaripalstalle kivoja kommentteja

Kukkavanan aluksi sitä kuvittelin kun melkein latvassa ja on se vihreä pyöreäpäinen nystyrä.

Tilasin Biltemasta kostuttimen jota kehuttiin kovin netissä

, kiva pingviinin näköinen ja ultraäänellä touhuaa. 30W virrankulutus joten ympäristöystäväkin on...Hinta 29,90€

Utua tulee muuten tosi paljon jos laittaa täysille, portaattomasti säädettävä, ja on-off kytkimellinen eli voi laittaa kellon kanssa puhaltamaan...

Näistä vandojen kasvatusjärjestelyistä olis kiva saada enemmänkin kuvia, koska ainakin itse koen oikeiden olosuhteiden luomisen sisätilossa todella haastavaksi

Tässä on jäni yksi malli, olen tosin selostanut osin sen aikaisemminkin, mutta. Eli kosteutin on kellotettu tunnin jaksoille, altaassa on akvaariopumppu joka kuohuttaa vettä ja nostaa siitäkin kosteutta (iso kostea allas ilman mitäänkin tekee sen jossain määrin) kuvan vasemmalla puolella on phalepöytä jossa on leipälaatikko väärinpäin ja alla vesiastioita, laatikon reunalla on tietsikka powerituuletin joka kierrättää ilmaa niin phaleille kun koko alueelle. Nämä kaikki on kellossa, eli toiminnot toimivat tunnin jaksoissa ja tunnin pois päältä. Paikallinen pienilmasto on kosteutta 60-75%, huoneen lämpö seurailee vuodenkulkua ja keskuslämmitystä. Kesällä partsin ovi on auki joten ulkoa tulee raikasta ja luonnon kosteaa sekä lämpöä. Apulamput palavat 10h/vrk koska ikkuna antaa länteen eikä aamuvaloa ole ja alakerroksen ikkuna on aika katveessa, paras luonnonvalo tulee aina iltapäivisin ja sekin suodattuu voimakkaan metsikön läpi.

Talvella apukosteutta tarvitaan enemmän kun kesällä keskuslämmitys kuivuuden vuoksi, näillä laitteilla se kuitenkin on pysynyt yllä mainituissa rajoissa, eikä tämä ole vielä haitannut asumiskäyttöä koska "pienilmasto" pysyy aika hyvin paikoillaan eikä synnytä yleistä kosteutta kovin runsaasti, kuitenkin koko huone on noin 45% kostea joten se on hyvää hengitellä "kuivilla keleillä".

MInäkin olen nyt liittynyt vandan omistajiin!

Sain tänään kaksi vandaa. Toinen on Sansai Blue ja toisen lajiketta en tiedä ollenkaan. Kaappia en omista, kokeilen miten osaisin hoitaa niitä ilmankin. Sansai on pakasterasiassa. Entinen omistaja on vuosia kasvatellut orkideoja mutta silti ihmettelin Sansai Bluen juuristoa, ihan musta oli, onkohan ihan normaalia..? Kun tulin hakemaan kasveja, kasvit olivat olleet koko päivän vedessä lillumassa. Oletteko pitäneet vandoja kasviruukussa pienen veden kanssa? neuvot olisivat tarpeen. Kiitoksia kukkanen

Juuret mustana? Se on huolestuttavaa, ei saa olla vedessä pitkiä aikoja, pintasolukko voi mädäntyä jo päivässä ja se on juuren loppu. Leikkaa kaikki musta pois ja anna kuivaa pari päivää, sitten kastelua terveille juurille vain sen verran, että ne vihertyy. Sitten roikkumaan ikkunalle, ja kastelu vain kerran päivässä, juurien on saatava kuivaa kastelujen välillä.

Kaivelepa Suva vielä vanhoja keskusteluita, muistelen että siellä oli joskus jotain juttua Vandojen mustista juurista, jotka sitten osoittautuivat vaarattomiksi.
Toisekseen, tuli mieleen onko näillä Vandoilla ollut jossain vaiheessa hiilipaloja kasvualustana? Huuhtomattomat hiilet mustaavat juuret alta aikayksikön.
Mutta jos ovat oikeesti mätiä, ala oitis pelastustoimiin kuten Debugger neuvoi.

Joo, minäkin tarkennan sen verran, että mustia pilkkuja voi olla ja ne voivat muistuttaa hiilistä jossain elämänvaiheessa, myös vanda voi tehdä osasta pintakudostaan "kuollutta" ja se on silloin kovaa. Pehmeä musta on mätää joka leviää jos sitä ei poisteta, mustamätänä tunnettu tauti on vaarallisin vandan vihulainen, jos se etenee kasvupisteeseen eli kohtaan joka on alimmaisena josta vihreä latvusto nousee niin silloin on kuolio lähellä ja kasvi menehtyy nopeasti kun yhteys yhteyttävien lehtien ja juurien välillä katkeaa.

Terve juuristo on vaalean vihertävää tai jopa valkoista joka kosteudesta vihertyy, kalju kova ja ryppyinen on elävää ja sen sisällä on elävä ydinjuuri joka pysyy elossa vaikka ei saakaan kovan kudoksen läpi vettä, kovaankin ja pitkää kuivana olleeseen voi ilmestyä vihreä pää, jolloin kasvi aloittaa siitä juuren kasvatusta, tälläinen pää voi ilmestyä myös kovan kylkeen.

Lötkö ja vetämällä kuoriutuva höttöjuuri on kuollutta, sen voi poistaa ja mustan pehmeän erityisesti, se on mustanmädän alkua joka etenee jollei sitä poisteta, sen kynsiin joutunutta kudosta ei voi pelastaa mitenkään.

Sansai Bluen juuristo on mustaa ja kovaa, ei tietoa mahdollisesta hiilestä. poistin muutamat höttökohdat. Upotan juuriston kerran päivässä ja onko liikaa jos sumutan aamulla ja illalla? Kasvin edellinen omistaja sanoi että sumuta kasvi aina, kun menet sen ohitse. Yksiössä sitä pitäisi siis sumuttaa jatkuvasti Toisen vandan juuret ovat kovin ohuet, ruskeat ja eivät näytä kovin elinvoimaisilta, yritin leikata suurinta osaa irti mutta ovat tiukasti kiinnittyneet muoviastiaansa.

Kaipa sitä kymmenien vuosien orkideakasvatus tuottaa jonkinlaista turtumista, sain hyvin heikot ohjeet (ja nimet), kasvit olivat osittain hyvin huonossa kunnossa ja kasvien antaja heitteli orkideoja edessäni maata pitkin!! Sydän pomppasi kurkkuun muutaman kerran.. Uskon, että itse kohtelen kasvejani kuin haurasta lasia vielä eläkeiässä

kiitos korvaamattomista neuvoista!kukkanen

Mustaa ja kovaa niin eipä siis hätää, jos muuttuu pehmeäksi niin sitten poikkeen, ruskeita ei tarvitse poistaa, ne saattavat vielä sisältää elävää ydintä tai ei. Ne voivat olla niin kauan kunhan eivät ala pehmetä, sen jälkeen hetipois. Sumutella saat huoletta, mutta kastelemisen jälkeen pitää antaa kuivahtaa, eli rytmi voisi olla: Aamulla kastelu, puolenpäivän aikaan sumuttelu ja iltapäivällä ja sitten yöksi kevyt sumuttelu. Nyrkkisääntö on, että aamukastelu on kaiken alku.

Näinhän se menee niiden kotikonnuillakin. Mereltä ja maasta haihtuva kosteus tiivistyy aamuyöllä sankaksi usvaksi metsän ylle ja silloin on märkää, aurinko nousee ja lämpö haihduttaa usvan, nostaa metsänpohjan kosteutta ilmaan jne. Pöytätuuletinta voi käyttää myös, vandat tykkää kun ne saa muistoja merituulesta, itse tuuletan öisin. Ajastettu usvatin tekee tunnin välein tunnin töitä jne. Yöllä tuuletus huolehtii ettei mihinkään jää kosteaa mädättämään seisovana vetenä, kasvien alla on myös 20 litran vesipalju jossa akvaario pumppu kierrättää vettä, samaisessa sammiossa avojuuriseni piipahtavat kylvyssä aamuisin.

Laitetaas tänne vanda-keskusteluunkin tänään otettu kuva Sansai bluesta. Toin sen tänään kasvihuoneesta sisälle. Kuvassa kukan väri on punertavampi, kuin oikeasti. On todella voimakkaan sininen. Orkideat, jotka eivät ole olleet taivasalla ulkona, ovat eläneet sopusoinnussa 
tomaattien kanssa  kasvihuoneessa. Yhtään kertaa en ole upotuskastellut Vandoja tai muitakaan.

Tässä väri on lähempänä oikeaa...

Selaan noita kahta kuvaa eestaas ja ihmettelen, että voiko oikeasti olla jotain noin kaunista olemassa. Ilmastakos ne sen kosteuden sitten on saaneet ja suihkuttelusta?

Voi voi... on Rva HNJ:llä taas ihanuus kukassa... Minä liityn riittahelenan seuraksi huokailemaan kauneuden edessä.

Uskaltauduin hankkimaan ensimmäisen vandan-sukuiseni tässä jokin aika sitten ja kun minulla ei ole kaappia, eikä tuommoista ilmankostutinsysteemiä (vielä....), niin kuinka hoidan kasvia parhaiten normaalissa huoneessa? Valoa on paljon, kun olohuoneessa on isot ikkunat länteen ja pohjoiseen. Pistänkö kastelun lisäksi talvella aina pyykit kuivumaan kasvin alapuolellesilmän isku?

On minullakin kaksi vandasukuista. Olohuoneessa, ilman mitään kaappia. Kesällä joka aamu upotus ämpäriin ja sitten parvekkeelle jaloista roikkumaan, syksyllä-talvella lasivaasissa. Lasivaasin pohjassa kerros kiviä, simpukoita ja hiukan vettä. Yksi niistä, Tallinnasta ostettu (myytiin muuten ''phalaenopsiksena'' ) vääntää kukkavanaa. Kohta selviää, onko se phale, vanda vai asso :-))

Kiitos, kyllä minäkin jaksan tuota ihastellahymy Mulla on kaksi sinistä vandaa ja toinen kukki alkukesällä. Meillä on puuhella ja talvella  pidämme päivittäin siinä tulta. Kuumennan suuressa kattilassa  ( 8l) vettä ja kerran vuorokaudessa laitan sen vandaikkunan alle höyryämään. Talviaikana käytän vandat raanan alla n. kerran viikossa. Suihkutan vähän aina muistaessani. En ikinä liota. Kaksi kesää ovat olleet nyt kasvihuoneessa. Siellä suihkutan pari kertaa viikossa. Joskus laitan suihkutusveteen lannoitetta. En todellakaan tee paljoa niiden eteen silmän isku

Kiitos AlQahirA ja Rva HNJ. Minä olen aamukastellut omani ja muuten on saanut roikuskella tuossa ulkona pylvään varjossa. Nyt olen ruvennut ottamaan sen sisälle yöksi, kun on keli viilentynyt reilusti. Itseasiassa pohdiskelin tuollaista samanlaista talvikasvatusjärjestelyä, kuin mitä AlQahira kuvasit (ottavatko kasvisi juurenkärjet veden pintaan vai ovatko sen yläpuolella?) Ja tuo kuuma vesi - temppu täytyy ottaa käyttöön, kun ei ole pyykkejä tarjolla. Mukava kuulla, että näiden kanssa pärjää, vaikka ei "hitekkiä" ole käytössäsilmän isku. Pelkään pahoin, että jos minä alan kasvikaappia vinkua, niin isäntä kantaa sinne sitten lisäasukiksi käärmeen...niin....hrrrr...

Kikko - Mun vandani juuret siinä lasivaasissa eivät osu veteen. Vettä on vaan pikkasen. Se tsydeemi muistuttaa aika lailla semihydro-juttua. Kun vein ennen kesälomaa kukat anopilleni hoitoon, oli hänkin, ilman mitään munpuoleisia selityksi, keksinyt saman jutun - ''sit ei tarvitse joka päivä sitä upottaa'' :-)

Kiitos tiedosta. Täytyy hankkia KORKEA vaasi...sen verran on juurilla pituutta.