Ensimmäinen viikko vandoilla kotonani takana ja pientä päänvaivaa Sansai Blue aiheuttaa. Olen joka aamu kuuden aikaan uppokastellut sen ennen töihin lähtöä ja iltapäivällä sumutellut kerran, pari kotiin tultuani. Sen lehdet roikkuvat jonkun verran. Verrattuna toiseen vandaan, jonka lehdet ovat jämäkämmät ja pystymmät kuin Sansai Bluella, ero on suuri. Kun en tiedä tämän toisen lajiketta, en tiedä olisiko lehtien "asento" lajikysymys. Ihan kuin olisi masentunut uudesta kodistaan kun lehdet roikkuvat? Paljon on kyllä siitä juuria joutunut leikkaamaan pois, olisikohan syynä se pitkä vedessä lilluminen, jossa Vandapolo joutui olemaan ennenkuin sain sen omakseni?
Vandaheimosta Assosenda sekä Aerendale lajikkeissa on roikkuvalehtisiä yksilöitä, varsinkin niiden joiden lehdet ovat litteämmät kärkeä kohti. Älä Suva hätäile, kärsivällisesti vaan hoitelet ja pidät sen kastelurytmin jonka kerroit. Älä kastele alimmaisten lehtihankojen ylle, eli upota liian syvälle, kallistele ja kellistele jos on juuria korkeammalla ja ne vain kastellen, sumutella voit kauttaaltaan kunhan lehtihankoihin ei jää seisovaa vettä...Hyvä hyvä tulee...
Kiitoksia rohkaisusta, Vanda kun on uusi suku minun hoidettavakseni. Siksi tämä huoli
Jahah, mun rakas vandani, se tallinnan-phalaenopsis, on jostain syystä ruvennut kuivattamaan tekemiään kukkanuppuja! Aluksi nuukahtivat latvanuput, nyt myös ne, mitkä ovat viittä vaille aukeamassa. Kasvuolosuhteet ja kastelu eivät ole muuttuneet, valoa on (myös lisälamppu) mutta??? Viisaat naiset, kertokaa, missä mahtaa olla vika että osaisin tulevaisuudessa välttyä sellaisilta!
alQahira: Eihän vandasi ole saanut vetoa/ kylmää? Nythän ilmat ovat viilentyneet, ja ulkoilma on ollut vandoille liian kylmää. Entä lannoitus? Onko siinä tapahtunut muutoksia? Vetoa tai ympäristön lämpötilan alentumista pitäisin ehkä todennäköisimpänä syynä. Jonkun verranhan nuo vandojen kukkavanat ilmeisesti kestävät olosuhteiden muutoksia. Omista vandoistani yhdessä säilyi kukkavana kun muutin sen kukkakaupasta kotiin ikkunalle. Toisesta kuivui kukkavana toukokuussa matkalla Saksasta Suomeen; 9 vrk pimeässä oli sille liikaa.
Hei!
Veikkaisin kanssa, että saattaisi olla kylmä tehnyt tehtävänsä... Otin itse Vandat pois kasvihuoneesta kanssa tällä viikolla. Aika hyvin ovat kesän aikana kasvatelleet uusia juuria. Kumpa tahti jatkuisi vastaavana. Sisällä ovat Etelän ikkunan alla ja 400W lisävalaistuksella. Kaapin korkeassa ilmankosteudessa. Tarkoitus olis kirjoitella kaappikokemuksista sivuille runsaasti tietoa jahka vain aikaa saisin jostain välistä puristettua.
Jussi Kaijasilta
Kiitos kaikille neuvoista tuossa viime kuussa. Aerides lawrenceae on "kotiutunut" tämän näköiseen viritykseen. Hiukan huoletti, että kuinka viihtyy, mutta nyt on juurten kärkiin ruvennut tulemaan uutta kasvua ja kuljetuksen aikana nahistuneet lehdetkin ovat oienneet.
Pohjalla on isoja hiiltyneitä puunpaloja ja vettä, suihkuttelen aamulla ja illalla ja nyt olen uppokastellut juuret 1-2 viikossa...onko se liian vähän, vai pärjääkö tämä talviajan näin? Itäikkunalla hän asustelee.
Juuret ovat muuten tällä hetkellä vaalean vihreät, eivät valkoiset. Salama teki tepposet.
Kasvihuoneella tällä hetkellä kukassa:
Vanda Golamco''s Blue Magic
Vanda Rotschildiana x V. Lumpinee Red
Ascocenda Muang Thong
Vanda Rasri Gold x Ascda Udomchai (tämän en olettanut olevan tuon värinen, sillä Rasri Gold on keltainen (tai limenvihreä ja Udomchai oranssi, kasvissa lienee vielä jotain kolmatta tai sitten on tarhalla käynyt kämmi nimilappujen kanssa)
Aivan ihania ovat kaikki. Kiitos Inez silmänruoasta.
Ihania Vandoja, pitää näyttää malliksi miun viherkasveille
Onpas komistuksia!Ihan kuola valuu suupielistä
Blue Magic otti jostain nokkaansa ja kuivatti kukkavanansa n kolme viikkoa sitten, mutta eilen huomasin siinä uuden jo n 3cm pitkän alun. Lilac Blossominkukkavanassa nuput jo selvästi erottuvat , ainakin 15.
Inez, tosi makeen näköisiä vandoja sulla, kiitti hienoista kuvista !!
Jutita, miten sulla kastelu ja lannoitus on sujunut, vaativat aika reippaan lannoituksen
kun tekevät kukkavanaa ja paljon vettä.
Vandat kylvyssä tänään 3 tuntia
Olikin länsirannikolla niin hieno ilma, että kyllä kelpasi vedessä lekotella.
Tässä on minun vandani nyt. Oli ulkona heinä-elokuussa
Epäilen että Magic otti nokkaansa kun unohtui yhdeksi päiväksi vesiämpäriin.
Jutita, tuskin otti nokkiinsa siitä, ellei ilma ole ollut tosi viileää. mulla lilluvat välillä parikin päivää, tosin kesäaikaan.
Toinen vaihtoehto on lannoitteen muutos, mutta oli mikä hyvänsä elän toivossa että tämä uusi alku menestyy paremmin. Saman lannoitteen muutoksen koki kyllä Lilac Blossom, mutta se onneksi jatkaa kukkavarren kasvattamista. Se ei unohtunut ämpäriin kun oli ensin.