Vanda

Olivia on oikeassa Vandoja on sekä lämpimässä että viileässä viihtyviä. Lähes kaikissa
sinisissä Vandoissa yhtenä vanhemmista on V. coerulea, jonka vaikutus värin lisäksi näkyy
myös viihtymisenä viileässä ilmassa.
Omat Vandani ovat lähes kaikki sinisiä ja viihtyvät viileässä, nytkin ovat vielä kasvihuoneessa
jossa lämpö on nyt noin 15-18 astetta lämmittimen kanssa. Kastelen edelleen kaikki myös ne
muutamat ei siniset joki vedellä joka nyt on n. +10C, eivät ole ottaneet nokkiinsa kylmästä
kylvystä.
Sisällä talvella talvehtivat n. +15 asteessa ilman lisävaloa, kastelen talvisin joka toinen tai kolmas
päivä.
Tässä pieni lista yleisempiä Vandoja ja niiden esivanhemmat

V.Rothschildiana = V.sanderiana x V. coerulea
V.Onomea =
V. Rothchildiana x V. sanderiana
V.Jennie Hashimoto = V. sanderiana x V.Onomea
V.Tatzeri =
V. sanderiana x V.tricolor
V.Manira =
V.luzonica x V. sanderiana
V.Filipino =
V. sanderiana x V.Lenavat
V.Blue Angel = V.Carlie J.Robinson x V.luzonica
V.Robert Delight = V.Madame Rattana x V.Kasem's Delight
V.Colambo's Blue Magic =
V.Goldon Dillon x V. coerulea
V.
Kasem's Delight = V. Sun Tan x V. Thospol
V.Manuvadee =
V. Ponpimol x V. coerulea
V.Pat Delight = V. Kasem's Delight x V. Fuchs Delight
V.Dr.Anek = V. Fuchs Delight x V. Ponpimol
V.Madame Rattana = V. Sun Tan x V. Memoria Madame Pranerm
V.Bangkok Blue =
V. Diane Ogawa x V. coerulea
V.Crimson Glory =
V. Onomea x V. Sun Tan
V.Tokyo Blue = V. Chindavat x V. coerulea
V.Lenavat = V.Joan Rothsand x V. sanderiana
V.Bangyikhan =
V. Rothschildiana x V. Karen Ono
V.Ponpimol =
V. Madame Rattana x V. Phairot
V.Annette Jones =
V. Faye Bennett x V. Chindavat
V.Taweewan =
V. Chindavat x V. Varavuth
V.Adisak = V. Rasri Gold x V. coerulea 'white'
V.Rasri Gold = V. Kultana Gold x V. Thananchaisand
V.Udom Gold = V. Kultana Gold x V. Pranerm Prai
V.Boonchoo =
V. Lenavat x V. Sun Tan
V.Pimsai = V. Lenavat x V. Patou
V.Lumpini = V. Bangsan x V. Betsy Summer
V.Thananchai = V. Memoria Madame Pranerm x V. Tubtimtepya
V.Ohu Ohu =
V. Clara Shipman Fisher x V. sanderiana
V.Taveesuksa = V. Pimsai x V. Bhimayothin
V.Sun Tan = V. Beebe Summer x V. sanderiana
V.Thospol = V. Lenavat x V. Rothschildiana
V.Gartrude Miyamoto =
V. Men. G.Tanaka x V. sanderiana
V.Chindavat = V. Lenavat x V. Sunray
V.Patou = V. James Toogood x V. Diane Ogawa
V.Rothschildiana = V. Sanderiana x V. Coerulea

V. Sansai blue= V.Crimson glory x V. coerulea
V. Gordon Dillon= V.Madame Rattana x V. Bankok blue
V. Wirat = V. Madame Rattana X V.coerulea
V. Pakchong blue= V. Doctor Anek x V. coerulea
V. Fuchs Delight = V. Kasem''s Delight x V. Gordon Dillon
V. Varavuth= V. Lenavat x V. coerulea
V. Bitz's heartthrob= V. C. Dillon x V. Ponpimol
V. Somsri pink= V. Madame Rattana x V.Bangyikhan red
V. Ratchaburi Sirirattana= V. Madame Rattana x V. Sirilak
V. Ratchaburi pink= V. Fuchs Delight x V. sirilak

Kiitokset kiitoksista, välitänpä eteenpäin!

Vielä tähän aiheeseen: yleisimmät kaupoissa myynnissä olevat eivät ole puhtaita vandoja vaan ascocendoja (vanda x ascocentrum). Kun tuossa edellä sanoin, että kannattaa kaiveskella esivanhempia esille, näillä on jo niitä niin tuhottomasti, ettei niistä osaa päätellä, mitkä geenit milloinkin olisivat todennäköisemmät.

Vanda sanderianasta löytyi nyt ainakin tällainen tieto.

Cultural Recommendations:
The following recommendations are based on averages in the habitat. They
may be used as a guide for newly acquired plants whose requirements are
unknown, or for plants that are not growing or flowering as well as they
should. Reports from growers are included when they indicate success with
conditions in cultivation that are outside the range found in the habitat.

LIGHT: 3000-4000 fc. Plants require very bright light, but direct sunlight
should be avoided. Strong air movement should be provided at all times.

TEMPERATURES: Throughout the year, days average 84-88F (29-31C), and
nights average 69-71F (21-22C), with a diurnal range of 15-18F (8-10C).
The narrow seasonal range with extreme temperatures that are only a few
degrees different than the averages indicate that plants may not tolerate
wide temperature fluctuations.

HUMIDITY: 80-85% year-round.

Pieni vinkki: Jos laitatte vandat sellaiseen lasiastiaan jonka suu on kapeahko ja pohjalla n. 2 cm verran vettä , juuret pysyvät vihreänä niin kauan kuin pohjavesi on haihtunut

Etelka, joo tämä toimii niin kauan kun juuret mahtuvat astiaan, omissa Vandoissa pisimmät juuret
ovat lähes metrin pituisia, joten tämä konsti ei enää käy. Hyvä ja siisti konsti kuitenkin, kun tuo
vandojen kastelu sisällä on vähän sottaista puuhaa, kastuu usein jotain muutakin kuin vain
kasvi ...

Hyvä kuva Etelka hymy Jos juuret eivät isolla vandalla enää mahdu vaasiin, niin muovipussi juurien ympärille kastelun jälkeen ja kasvi roikkumaan esim. verhotangosta. Litteän kasvutapansa ansiosta niitä mahtuu mooooooonta metrin matkalle - kokeiltu on silmän isku Tyylikkyyspisteitä ei muovipussikasvatuksesta ehkä heru, mutta kosteus säilyy juurien ympärillä useamman päivän. Pussitus on pitänyt vandani hengissä jopa pariviikkoisten lomamatkojeni ajan, joskus on jopa kukkavana alkanut pilkistää lehtihangasta tervetuliaiseksi kotiin palatessa naurua

Olen nähnyt jossain kuvan ja selityksen tuosta Vandojen pussikasvatuksesta, siinä pussin
alaosa oli kokonaan auki, joten ilma kiersi koko ajan. Suihkutus oli helpompaa kun vettä ei
lentänyt joka paikkaan. Pussin suuta voi säädellä miten paljon päästää kosteutta pois.
Mulla ei juuret ainakaan ole kärsineet kuin yhden kerran mätänemisestä, vaikka eivät kuitenkaan
kuivu nopeasti, silloinkin oli oma vika, kun olin laittanut sammalta liian tiukasti juurten ympärille.

Vanda Sansai blue kaksi päivää sitten. Taustalla Sansai blue ''meechai'' huippu klooni.

Vanda Sansai blue tänä aamuna. Odotan värin syvenevän ja koon kasvavan viikon sisällä

Pistän vielä kuvan tuosta Vanda Sansai blue ''Meechai'' tälle vanda puolelle. Jos jossain on
tämä klooni myynnissä kannattaa ostaa, yksi komeimmista, mitä olen nähnyt.

Täältä löytyy kuva, josta ''Meechain' koko käy ilmi hyvin.
Linkki tälle hienolle sivulle tässä

http://www.worldfulloforchids.nl/BW%20V%20Sansai%20Blue%20Meechai%20en%20ikzelf%20IMG_0530.JPG

Tästä linkki pääsivulle

http://www.worldfulloforchids.nl/Vanda%20en%20Ascocenda.htm

Ooh...sydän. Kyllä Jolella on sitten kauniita vandoja...huoks.

Mitä muuten suosittelette kastelun suhteen, kun molemmat V."Blue Magic" ja A. lawrenciana ovat ruvenneet tekemään lehtiä ja juuria? Harvennanko kastelutahdin joka toiseen tai kolmanteen päivään(ja kokeilen vandalle pussitusta - lawrenciana asustelee korkean maljakon suulla) vai kastelenko vielä päivittäin? Ihan normaalissa huonelämpötilassa ovat, patterit ovat lähellä.

Lilac Blossom kukassa

Kikko: En muuttaisi kastelua mihinkään päin. Jos kasvisi kasvattavat juuria ja lehtiä, ne voivat hyvin ja ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon. En ainakaan lähtisi harventamaan kastelua.

Jole: tuota samaista V. sanderiana -juttua olen tainnut itsekin joskus selailla. Tuli jotenkin ajatuskatkos näiden kasvien lämpötila-asioissa. Minulla olevista vanda-sukuisista taitaa ainakin pari olla näitä lämpimässä viihtyviä, etenkin juuri tämä sanderiana. Tuolla viikonlopun orkideanäyttelyssä oli muuten kukkiva V. (tai siis nykyisin kai E. johtuen nimestä Euanthe) sanderiana. Oli kyllä niin hieno, että pitää skarpata tuon oman kanssa, josko sen saisi kans kukkimaan. Kasvilla on kyllä ikää, ja on kukkinutkin mutta ei vielä minun hoidossani.

Kiitos Jolanda .

Kikko, olen Jolandan kanssa samaa mieltä, eli jatka kastelua samaan mallin läpi talven, eivät
ainakaan juuret pääse kuivahtamaan, kasvulle ja kukinnalla on näin paremmat mahdollisuudet.
Pussitusta kyllä kannattaa kokeilla, se on ihan hyvä varsinkin talvella kun sisäilma on kuivaa.

Jolanda, en ole muuten koskaan nähnyt sanderiaa kukkivana missään, enkä aitoa sanderianaa
omista, vaan hybridin Vanda Kultana Gold x Vanda Sanderiana Alba, jonka odotan kukkivan
ensi kesänä valko-vihrein suurin kukin, saas nähdä kuinka käy.
Tätä luonnonlajia V. sanderianaa on muuten aika vaikea saada mistään, isommat maksavatkin
aika paljon, mitä olen seurannut. Hienoa sellainen olisi omistaa kuitenkin, vaikka vaativa onkin
kasvuoloiltaan.

Vanda Tokyo Blue aloittelee kukintaansa juuri nyt.

Jole: Mielestäni E./ V. sanderianan kukat ovat kauneimmat vanda-sukuisesten kasvien kukista. Minulla on myös V. Taweesuksa, jonka kukka on melko lailla samannäköinen kuin sanderianan. Ja jos vaan saan tuon sanderianani viihtymään, on tilauslistalla tuo var. alba. Tosi kaunis sekin. Oma sanderianani on jäänyt vähän vähälle hoidolle kesän jälkeen, ja tällä hetkellä kasvu on taas hidastunut. Huomaa, että on selvästi herkkänahkaisempi otus kuin nuo "sekarotuiset".

Jolanda, on tuo V. sanderiana kyllä näyttävä ja arvokas, joten kannattaa hoitaa hyvin. Niitä on
muutama aika samannäköinen kuten Taveesuksa ja Chindravat, tämä jälkimmäinen on myös
toisena vanhempana tuossa Tokyo Blue vandassa toisena V. coerulea, mikä aloittelee kukintaansa
mulla. Kukkii ekaa kertaa, joten ei tarkkaa tietoa kukan väristä, siniseltä näyttää tai ainakin pitäisi
olla.
Kannatta metsästää tuota sanderianan albamuotoa, kuvissa ainakin on hieno, on muuten minunkin listalla.

Huomasin muuten, että mulla on myös V. Rothschildiana, jossa vanhempina kaksi luonnon vandaa eli V.Sanderiana ja V. Coerulea, tää on aika mielenkiintoinen yhdistelmä.

Ei varmaan ole vaikea arvata, että mun silmää miellyttää nuo siniset eniten, ehkä siksi kun on
orkideoilla harvinainen väri ja puhtaimmillaan juuri vandoissa.

Tässä pari kuvaa vandoista, kukkivia on nyt kaikenkaikkiaan kuusi yhtaikaa  Osa on vielä kasvihuoneella ja sanderiana alba hybrid avaa siellä juuri nuppujaan joten en ole uskaltanut tuoda sisälle ettei ota nokkiinsa. Hyvin viihtyvät vaikka yöt onkin jo viileitä, mutta lämmityksellä pysyy 12-14 asteessa. Hyvin on päässyt tänäkin vuonna näin pitkälle syksyyn kasvihuoneen kanssa.

Ascda Krailerk White hybrid

Vanda Bangkok Night x V. Chiengrai

Inez59 , hienoja kuvia, laita ihmeessä lisää, jos sulla on kukkivia. Onko tietoa minkä kanssa
v. sanderiana alba on risteytetty.
Huippu hieno tuo Ascda Krailerk White kieli ulkoa ja kuva kuin postikortti.

Mulla aikalailla samat systeemit eli kasvihuoneessa ovat vielä lämmitys päällä tai oikeastaan
puhallin ploosaa. Toin kyllä kukkimaan alkavat pari kolme jo sisälle, eivät pudotelleet nuppuja.
Kastelu on nyt helpompaa sisällä.

Moi Inez! Mahtavat kukat noissa vandoissasi! Onnittelut! Laitathan kuvan siitä V. sanderiana albasta kun kukat aukeavat! Millainen lämpötila kasvihuoneessasi on päivisin?
Minun vandalaumassani on Krailerk white -risteytys ( x Varut Leopard), mutta ei ole vielä kukkinut. Jännittävää nähdä kumman ominaisuuksia kukan ulkonäköön tulee. Kaunis tuo Krailerk on...

tuli käytyy tällä viikolla vantaalla pitkästä aikaa ja ei tullu turha reissu ollenkaan

tämmönen oikeen kaunis hieman erikoisemman värinen hybridi tarttu maukaan vaasin kera

tässä kukasta lähikuva

jäi viel kokunen.värejä oli pinkki,tumma ja vaalee violetti.hakekaa pois