Vanda

Tuo on ihanakieli ulkoa. Uaaah...Miksi asun savommualla, miksi...ärtynyt... Ei täällä tuommoisia ihanuuksia kaupoissa ole. Kaikki perhosia kummemmat on pitänyt tilata. Mie oon nyt kyllä niin kade....surullinen

joo kikko ymmärrän hyvin tuskasi,harvemmin sitä tekee itsekkään noin hyviä löytöjä.harmi et on niin köyhä opiskelija ettei voi edes auttaa ja onhan noi kelit täällä taas,ku noi vandat ei viileestä välitä.mut ehkä se onni suokin potkasee vielä ja ainahan täällä päin voi retkeillä,onhan täällä hyviä kauppoja jos ei raha huolet paina

Murdero, olitko Viherpajassa ja paljonko pyysivät noista ihanista vandoista?

Murdero, laita kuva vielä kun kukat ovat kaikki auki, oletan että värikin muuttuu vielä aika
paljon, luultavasti siniseen/violettiin päin. Mitä maksavat Hesan suunnalla, meillä päin
en ole vandaa nähnyt koskaan kaupassa.surullinen
Hieno ja terveen näköinen vanda, onneksi olkoon löydöstä.

kyllä 24e.pitäkää kiirettä vielä oli jokunen jäljellä

Murdero, kiitos vastauksestasi !

Murdero, meillä on työn alla ollut jo pidempään isännän pehmitys, että tehtäisiin "virkistysreissu" Vantaan kultaiseen kolmioonnaurua. Ukko on kuitenkin tajunnut, että se reissu tulee himppasen kalliiksi (säästän kevääseen JA SITTEN...), ja on tähän asti osannut painaa kaasua sopivalla hetkellä, kun ne kaksi kertaa tänä vuonna on etelämpänä käyty.

Onneksi voin käydä täällä ihailemassa teidän muiden ihania löytöjä ja kokeneempien kukittamia. Ja onhan minulla nyt nämä kaksi vandan sukuista hoidettavanahymy. Nälkä vaan kasvaa syödessä...

joo kyl se mun hulluus alko siitä kun katsoin monttu auki kukka kaupan ikkunan takana,että mikä toi on kun juuret roikkuu paljaana.nyt sit sain tommosen vuosien jälkeen, tai oli mul yks juureton blue magic mikä ei kauan hengissä pysynyt,poden vieläkin suurta suruasurullinen.mul on kyl muutama mut ei paljasjuurisena.viel noita puhdas rotusia himoitsis tohon terran päälle,mut ei mitään kiirettä ku on koko loppu elämä aikaa.hei jos ootte tekemässä jotain tilauksii farmeille nii haluisin lähtee mukaan ku en oo tilaillu itse ja en voi ottaa iha turvallisuus syistä luottokorttiasilmän isku

etelka tais lähtee siltä istumalta 

No niin oisin tehnyt minäkin, jos siellä päin asustelisin. Minun hulluuteni alkoi, kun isäntä eräänä kauniina aamuna toi yllätyslahjaksi valkoisen perhosen. Siitä on nyt pari vuotta ja jotenkin, oudosti (ja kaikki täällä tietävät, mitä tarkoitan silmän isku), nämä ovat lisänneet määräänsä lähemmäs kolmeakymmentä. Nyt sitten on hirmuinen vanda-innostus ja masdevalliaakin tekisi mieli....

Kikko, edullinen ja laadukas tapahtuma on se Suomen orkideayhdistyksen järjestämä keväinen yhteistilaus jäsenille. Tilauspaikka on luotettava ja hyvämaineinen toimittaja ja sitten saamme kaikki mahdolliset alennuksetkin mukaan. Ja valikoimassa ei ole ollut valittamista: Viime vuonnakin oli valikoimissa yhdeksää erilaista vandaa ja vielä ascocendojakin oli viisi valikoimissa. Tässä hieman hehkutusta, koska itse olen ollut hyvin tyytyväinen. Kannattaa siis hoitaa jäsenyysasiat kuntoon .

jole, Rasri Goldin kanssa on se sanderiana alba risteytetty. Eilen toin sisälle ja oli yön pesuhuoneessa kastelussa, nostin aamulla ikkunalle orrelle roikkumaan ja saas näkee onko kukat auki kunhan kotiudun täältä Turusta....silmän isku PS. Kaup....ssa on paaaaaaaaaljon upeita orkideoja mm. upean tumman violetti vanda..... sydän

PPS. Mun kasvarissa on päivisin suunnilleen 16-22C riippuen säästä, yöt on siis pysyneet yli 10 asteen.

Törnrosa, ei saa yllyttää hullua silmän isku. Pahaa pelkään, että yhdistykseen täytyy liittyä, kun ei tämä tauti taida olla ohimenevää sorttia!naurua

Miekin kävin Turun valikoimia katselemassa Pl....... Upeita perhosia,dendroja ja taisi olla Vandakin mutta täysin sikahinnat. Mie en suostu maksamaan maltaita bulkkitavarasta joka kukinnan loputtua vaatii useammankin vuoden sopeutumiseen kukkiakseen uudelleen.

Veronica, täysin samaa mieltä, isot ketjut ostaa halvalla suuria määriä, mutta kaupassa hinnat
kohoaa pilviin. Kyllä jotain on pielessä kun ulkomailtakin saa halvemmalla, vaikka lisää posti-
kulutkin mukaan, sahaavat kyllä omaa oksaa näillä hinnoilla.
Olisi kiva tietää mitä vandat maksoivat Kaurakadulla Turussa, eivät varmaan irtoa pikku  rahalla
sieltäkään, Inez varmaan vastaa tähän kun on juuri käynyt tsekkaamassa.
Onneksi kuluttajat päättää ... ja orkidea kuumettakin voi hallita, paras lääke on kovat hinnat. 

Inez järjesti alkukesästä kimppatilauksen. Tuli tosi hyvät pikkutaimet jotka ovat kasvaneet sekä juurta että versoa hyvin. Hinnatkin olivat oikein harrastaja-ystävälliset .

Joo, kimppatilaukset on ihan hyvä juttu, näin myös postikulut pysyvät pieninä. Jäävät sitten
nuo kalliit kotimaisetkin myymättä ja onneksi kalliiden katseleminen kaupoissa ei maksa
mitään.
Muutama tänään otettu kuva vandoista ikkunalla, kun toin osan jo sisälle.

V. Tokyo blue aukaisi ekat kukat, lopullinen väri ja koko vielä arvoitus.

V.SOMCHIT x V.BANGYIKHAN BLUE x V.GORDON DILLON on tämän syksyn hankinta, kuten näkyy
on kaksi haarainen puolimetriä korkea ja ainakin saman verran leveä.

Vandat tänään aamu auringossa.

Kiva katsella kukkivia Vandoja kun joudun vielä odottelemaan omien kukintaa. Miulla on kaksi isohkoa sanderianaa mutta kukkia ei ole vaan ilmestynyt. Joko en osaa hoitaa , valoa liian vähän tai sitten ne haluavat ensi kesäksi uuden kasvihuoneen ulos .

Joo, kyllä ne kasvihuoneesta pitävät ja valosta kanssa. Onko sulla luonnonlaji sanderiana vai
hybridejä ... aloittele vaan jo kasvihuoneen paikan valinta ...

Pitkään aikaan en ole täällä käynyt, piti oikein sivutolkulla kelailla taaksepäin teidän upeita vandakuvia. Murdero on kullä osunut kultasuoneen Vantaallasilmän isku Jolelle kiitos plumerian kuvasta. Kaihoisasti muistelen omaa plumeriaani, joka menetti juurensa matkalla Madeiralta Suomeen. Syksyllä ei enää juuria kehittynyt, mätäni vain pois koko kasvi. Sillä oli oranssinkeltaiset kukat ja kookosmainen tuoksu. Ehkä vielä joskus, joltain toiselta reissulta...

Poikkesin sunnuntaina orkideanäyttelyssä ja bongasin uusia suosikkeja, jotka joskus tarvii hankkia. Nyt ei vielä budjetti kestänyt. Vanda Robert''s Delight ja vanda Nusa Blue sekä vanda Siam Ink hurmasivat tämän sinisen rakastajan oitis. Miettikää, miten hieno rivistö se olisi, kun nämä kolme olisivat coeruleani kanssa ikkunalla ja kukkisivat.... sydän