Vanda

Joo Plumeria, kyllä täällä vanda palstalla tapahtuu, joten kannattaa käydä useammin, monella
alkavat vandat kukkia vasta nyt.
Muuten plumerioita saa kyllä ilman että matkustaa minnekään, ainakin Hollannista ja Saksasta.
Omat kymmenen ovat eri puolilta maailmaa mm. Australiasta, Saksasta, Hollannista, Thaimaasta,
Honkongista ja USA:sta.
Plumeria, joka oli kuvassa, tuli muutama vuosi sitten Houstonista Texasista isossa paketissa, oli
tullessa jo 1.50 m , eikä tulli napannut sitä, vaikka pelkäsin niin käyvän

Plumeria, ja taas tuli yksi kuva lisää vanda palstalle ....naurua Vanda Thongchai kukki elokuussa.

Luonnonlaji sanderianoina olen ne hankkinut mutta eihän sitä koskaan tiedä ennenkuin kukat näkee silmän isku.

Aika lailla Dr. Anekin näköinen se Thongchai.

jole, 49e oli hinta Turuus.....cool jäi siksi se tummalila kauppaan.....

AlQahira, ei noista punaisista punatäpläisistä osaa edes vanha Erkkikään sanoa enää, mikä
risteytys on kyseessä, kun ovat risteytetty keskenään ja toisten kanssa moneen kertaan, samoin
on noiden sinisten kanssa, jos katsot aiemmin laittamaani listaa sekä oikealta että vasemmalta
löytyy samoja nimiä, pitänee vain luottaa nimilappuun ja katsoa netistä kuvia jos lainkaan täsmää
oman kasvin kanssa. Vai mitä olet mieltä Porin flikka ?

Sisäsiittoista väkee. Ainut, mikä mä erotan muista on Miss Joaquim :-P

Veronica: millaisissa olosuhteissa sinulla ovat nuo sanderianat? Minulla on yksi sanderiana, jonka pitäisi olla luonnonlaji. Oma kasvini on ihan keskuslämmityshuoneistossa länsi-ikkunalla, tällä hetkellä kastelen 2x/ vrk. Ensi kesäksi on suunnitteilla kasvihuone vandoille, kun näyttäisi muiden kokemusten perusteella olevan tosi mieluinen vandoille. 

Tämä sanderiana vaikuttaa varsin herkkikseltä verrattuna 
muihin vanda-sukuisiini, ottaa herkemmin nokkiinsa jos kaikki ei ole ok. Ilmeisesti nyt on ollut ongelmana liian vähäinen valo + liian voimakas lannoitus, kun uutta lehteä ei näy ja juurien kärjet ovat paikoitellen tummuneet... 

Murderolle kiitos vinkistä! Sorruin ostamaan Ascd. Princess Mikasa Pinkin... Kasvit olivat +10 -asteessa kun kävin omani ostamassa (ollut ilm. +8*C), eli kannattaa kiirehtiä jos haluaa vielä hyväkuntoisen kasvin. 

Tässä niitä on , toinen ylöspäin ja toinen roikkuu alaspäin koska pitää saada kasteluvesi valumaan alimmista lehtihangoista. Kasvavat hitaasti koko ajan. Ikkuna kaakkoon ja lisävaloa talvella muutama tunti iltaisin. Tuo takana oeva loisteputki on kyllä päällä ainakin 12 tuntia päivässä.

Kastelen kerran päivässä suunnilleen 4 tuntia

Kuinkas sulla on tuo kastelu ja ilmankosteus toteutettu? Tutulta näyttävät, etenkin tuo etummainen! Sanderiana on varsin kookas; minun kasvini on 70cm leveimmillään.

Jahas, ehditkin jo vastata

Ilmakosteus on ongelma. Pitäisi varmaan viritellä jotain muovipussisysteemejä.

Moi Murdero ! Kävin vanda-apajalla ja kukkaroni on  nyt 24.50 rahaa kevyempi niin. Siellä on vielä 1 kpl samanlaista kuin Sinullekin siunaantunut ja 6 kpl. sinisiä. Uusi kaverini on punainen ;).

sweet etelka!sekin oli kyl kiva mut oon enemmän tohon violetin suuntaan.oli kyl harvinaisen hyvä ajotus ku yleensä noi tuppaa maksaa sikana.nyt jo kädet hikoilee siihen malliin et pitäis saada jo lisää, mut onneks toi opiskelijan budjetti vähä jarruttaa.

Murdero, minä ajattelen niin että ei se määrä mutta se laatu, ts. hoidan ne vähäiset ( yht 12 ruukkua) orkideani hyvin , en osta koko ajan uusia ja uusia kasveja. Nyt kukassa ovat: sininen vanda hybriidi, vaal. pun. perhonen, valk, dendrobium hybriidi, ja papi pinocchio. Loput nukkuvat ja jotkut kasvavatkin. Hauskaa jatkoviikkoa !

joo itse kans oppinu nauttii niistä mitä on,kun on saanu ne viihtymään :wink:

Heipa Vandojen ystävät ! Torstaiterveiset Espoosta!

Oih..

Minulla taitaa olla tuon Etelkan vandan "sisko". Kun hain omani, sinne jäi vielä yksi pinkki. Laitan kuvan kunhan saan opeteltua tuon kuvien pienentämisen.

Kävin tänään Pl...ssa ja siellä oli hienoja vandoja; pari oranssikukkaista, yksi tummanpunakukkainen ja muutamia sinisiä. Hinta 59 eur.

Jolanda moi! Tuo " sisko" maksoikin vain 24.50 ! Odottelen siskoni kuvaa!