Jos laitat ristikon, niin kannattaisi leikata keväällä alas ja ohjata sitten uusi kasvusto tuelle. Uudet versot asettuvat kauniimmin ja luontevammin kuin vanhat oksanroikot. Pensaiden typistely aiheuttaa yleensä patasuti-ilmiön, joten mieluummin hoitoleikkauksena muutama oksa alas keväällä parin kolmen silmun yläpuolelta.
Poppiuksen ruusupilari on aivan hengästyttävän ihana!
Minä en ruusuista tiedä oikein mitään, varsinkaan leikkauksesta. Yhden ruusun tapoin leikkaamalla, ja enää en saksiin koske. Joten hyvä että tuo Dalailama on nyt asiasta intoutunut. En siis sotke tänne enempää vaan annan miehen viedä aloittamansa projektin loppuun.
Kaunis pilari, Poppius!
Tässä on kesä ryöpsähtänyt vähän ohi meikäläiseltä ensin loppuraskauden tuskassa (siis se oli tuskaa kun ei taipunut kitkemään kukkapankkejä ), sitten uuden perheenjäseneen tutustuessa ja nyt lopulta muuton merkeissä. Tuli siis saman vuoden sisään haalittua itselleen sekä mökki että rivarin piha. Tässäkin pihassa on ruusuja, niistä pitää ottaa kuvia ja kysellä lisää. Tällä kertaa kuitenkin fiksuna tyttönä pyysin edelliseltä asukkaalta karttaa siitä, mitä pihaan on istutettu!
Just nyt tulee vettä kaatamalla, mutta kunhan tuo hellittää käyn napsimassa kuvia ja kun saan varsinaisen työkoneeni (jossa on kuvankäsittelysoftat) kaivettua muuttolaatikosta niin laitan tuosta ekan viestin ruususta ja tästä uuden pihan ruususta kuvia ja kyselyjä. Ihanaa, ensi kesänä mennään täyttä häkää pihalla!!
Multasormesta on tuo pilari. Muistaakseni se on isoin koko mitä siellä oli, vaikka paljon isompi saisi olla. Tosiaan se on ihan erinäköinen nyt, kun se kasvoi kesällä niin paljon. Ensi kesänä laitan uuden kuvan.
Nyt olen vihdoin purkanut kesän kuvasuman ja kaivanut noista isoäitini ruusuista kuvat esille. Eli jos joku osaa sanoa mitä ruusuja nuo ovat, niin kiitän etukäteen! Lajeja on kaksi, kerrannaisempi ja hyvin simppeli versio. Kerrannaisempaan tuli loppukesästä kirvoja, mutta ne eivät levinneet toiseen (!). Penkki on kauheassa kunnossa, koska viime kesänä vietin loppuraskautta niin en saanut penkkiä paranneltua. Lannoitin ja leikkasin kuolleet oksat pois ja tästäkin puska innostui niin, että loppukesästä oli kasvattanut monta uutta oksaa. Ensi kesänä ajatteln kokeilla muutman vanhan oksan alasleikkaamista ja katsoa mitä tapahtuu. Olin viime keväänä huolissani, että tuo kasvattaa juuriversoa kympillä, mutta tuuhea ja oudon piikitön kasvusto osoittautui muinoin vieressä kasvaneen luumupuun erittäin sitkeäksi juuriverso-kasvustoksi . eli sitä nyt leikellään oikein urakalla aina kun nostaa päätään.
Tässä koko puska: http://alix.aqua-web.org/Kasvintunnistus/LanderuusuPuska.jpg
Tässä kerrannaisempi kukka: http://alix.aqua-web.org/Kasvintunnistus/LanderuusuKerrannainen.jpg
Tässä simppeli kukka: http://alix.aqua-web.org/Kasvintunnistus/LanderuusutYksinkertaiset2.jpg
(kokoa kukilla n10cm)
Lisäksi päätäni vaivaa toinen uusi pihamme, loppusyksystä (juu, synnytyksen aikoihin - jippii) hankittu rivarin piha. Siinä on myös ruusupenkki, joka tietenkin myös on minulle ihan outo. Entinen omistaja viittasi siihen "ruusuna"... Se on noin 60-70cm korkea, tummanpunainen kukka ja kukki pakkasiin asti (siellä on siis edelleen nuppuja kun en muuton aikaan kerennyt ajatella pihaa ollenkaan...). Mikäköhän ruusu voisi olla kyseessä ja miten hoidan tätä? Toivottavasti talven hoitamattomuus ei ole tehnyt ruusulle pahaa..?
http://alix.aqua-web.org/Kasvintunnistus/LiisaRuusu1.jpg
http://alix.aqua-web.org/Kasvintunnistus/LiisanRuusut2.jpg
Kiitän jo etukäteen neuvoista!
Oisko paremmin ruusun tunnistus- kuin kunnostuskysymys?
Ruusujen tunnistus on todella vaikeaa ja siinä huomioidaan kymmenisen asiaa: kasvutapa, verson väri, piikkien olemus/olemattomuus, lehtien muoto, sormisuus, väri ja lehdykän malli, nupun karvaisuus, muoto jne, itse kukan väri, malli, kerrannaisuus jne, kiulukat, syysväri. Muutama perusasia ruusustasi on helpompi: pensaiden lehtien pohjalta ne ovat molemmat rugosoita eli kurttulehtiruusuja. Yksinkertaiskukkainen voisi olla aivan Rosa rugosa, itse laji. Harmi kyllä en kertakaikkiaan muista ulkoa puolikerrannaista tumman purppuraista rugosaa. Rivitalokotisi ruusut ovat jaloruusuja, tertturuusujen ryhmästä, arvelen. En uskalla lähemmin arvella minkä niminen hän on.
Ruusuihin tutustuminen on mukavaa, paljon romanttisia kertomuksia ja monenlaista kulttuurihistoriaa liittyy niihin. Kaksi parhainta osoitetta aloittaa tutkimus:
http://www.ruususeura.fi/
http://www.helpmefind.com/plant/index.php?tab=1
Ömh, en minä mitään tee ruusun tarkalla lajilla, lähinnä näistä otin kuvat, jotta joku ehkä osaisi kertoa miten nuo hoidetaan ja ovatko esim. pensas- vai ryhmäruusuja vai mitä (mulle siis ruusut ovat täysin uusi tuttavuus, minulle ruusu on kasvi jossa on kukat ja piikit ).
Mutta jos mökkiruusut siis ovat pensasruusuja niin ne kait ovat vähän kestävämpiä? (olettaisin ainakin kun ovat vielä elossa ko pihassa ) Entäs olenko tehnyt tuhojani noille rivaripihani jalorusuille kun en ole tehnyt niille mitään nyt syksystä? Miten hoidan niitä keväällä? Anteeksi tomppelin kysymykset, mutta ruusut tuntuvat jotenkin kovin kimuranteilta kasveilta. Jossain kirjoissa lukee, että ne pitää peittää talveksi, mutta millä ja miten? Leikataanko ne ensin ja peitetään katteela vai mitähäh? Eikäit 60cm ruusupenkkiä voi kokonaan peittää katteella? Vai tarkoittaako tuo jotain harsoa? peukalo kasvaa kämmenselässä kuten huomaatte
Tuo kakkoskuvan ruusu on upean t.punainen. Kurtuksi minäkin veikkaan sitä lähes yksinkertaista.
Mutta pylväsruususta minäkin olen haaveillut vaikka kuutosella puutarhuroinkin. Istutin jo sitä varten valamonruusun, mutta paikkaa on vielä harkittava. Se kyllä saattaa kasvaa hyvässä paikassa melko korkeaksikin. Huono puoli on kukinnan lyhytaikaisuus.
Onnenruususta yrittää tulla säleikköruusu seinustalle. Se näyttää tosin hiukan hidaskasvuiselta. Vai mitä mahtaa sanoa Sailasi, jolla on ollut tuo ruusu jo hiukan pidempään, muistelen?
Pensasruusut sopii ilmastoomme ja olosuhteisiimme oikein hyvin ja pärjäilevät omillaan hyvin. Avittaa voi kitkemällä heinät pois juuriltansa ja kasvua ohjailla leikkaamalla. Kurtturuusut voi uudistaa leikkaamalla keväällä polven korkeudelta kokonaan poikki. Tuuhistuvat ja vankistuvat. Miedosti voi lannoittaakin.
Jalompien ruusujen peittämiseen on monta konstia, itse käytän pussillisen talvensuojaturvetta jakamalla sen tasapuolisesti kaikille ruusuilleni. Talvensuojaturve tai hiekka tai lehdet tmv käyvät hyvin peittelyyn, joka tehdään silloin kun maa on jäätynyt, ei aiemmin. Havuilla voi sitten vielä parannella suojausta, jos tuntuu, että on tarpeen. Ja juuristo-osa suojataan, ei oksia. En leikkaa syksyllä ruusuja lainkaan, en oikein tiedä, mitä etua siitä olisi. Kevätleikkaus tapahtuu siten, että vahvimmat 3 - 5 versoa jätetään, heikommat versot poistetaan kokonaan. Jokaiseen versoon jätetään 3–5 silmua, verso katkaistaan noin senttimetrin päästä viimeisen jätettävän silmun yläpuolelta. Näitä jalompia ruusuja kannattaa lannoittaa paremmin. Olen tuhlannut ihan oikeaan ruusulannoitteeseen.
Meittillä on nyt käsillä vanhaakin vanhempi ja useita vuosia hoitamattomana ollut juhannus(?)ruusu pensaikko (korkeutta reilut 160 cm). onko kenelläkään kokemuksia siitä, mitä tapahtuu jos leikkaan koko pensasryhmän alas? tarviiko jättää jonkun mittaiset natsat vai ihan maan rajasta poikki? Tarkoitukena olisi, että ruusut saisi jatkaa eloaan omalla paikalla. kaikki oksat vain ovat niin surkean näköisiä, että säästettävien oksien lista on typötyhjä… eli pointtina on että jatkaako ruusu kasvuaan leikkauksen jälkeen? ja voiko sen leikata vaikka nyt syksyllä?
leikkaa ns maata myöden = esim 5 sentin korkeudelta joko myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä. ei suutu, päinvastoin.
Jänikset syö juhannusruusua talvella, uudet versot maistuvat erityisesti. Suojaa sitten uudet puskasi!
Vähän on huono otsikko mutta parempaakaan ei löytynyt. Kysymys kuuluu koska voin leikata nukkeruusun liki maan tasalle (kuinka alas?) että tuuhenisi ja onko keväällä parempi irroittaa sivuversot siirrettäviksi vai syksyllä?
Jatkan vielä ylempää kysymystäni. Nukkeruusu on hyvin risuinen ja siitä lähtee uusia versoja runsaasti. Luulen että siitä saisi ainakin kymmenkunta alkua jos sen loisi leikata nyt ja siirtää toiseen paikkaan aroniarivin alle aurinkoon jossa se voisi kukkia ihan rauhassa kaiken kesää. Mutta kannattako sitä katkoa siirtovuonna syksyllä vai nyt keväällä jos innostun kaivelemaan? Vai ensi keväänä? Aronia-aita on ylhäältä tuuheakaksimetrinen ja luulen että nukkeruusu täyttäisi sen alaosan. Se on muuten niin huomaamaton että se menisi ehkä siinä ihan hyvin. (Voisi samalla pistää villit kisulit kulkemaan porteista eikä mistä sattuu.)
Minä teen yleensä ruusuille kaikki siirrot ja leikkaukset keväällä. Syksyllä tehty voi haitata talvehtimista. Jos teet syksyllä, älä ainakaan jätä kovin myöhään.
Leikkasin alas Pappilan Neidon, Pohjolan Kuningattaren, Neilikkaruusun sekä Papulan, vaikka sitä ei kai pitäisi kun on pimpinella… mutta lumi oli painanut vanhan puskan ihan lyttyyn, oli tosi ruma. Juhannusruusuista lähti kuolleet oksat, ja nyt rivissä on iso aukko, toivottavasti siihen tulee uutta kasvua. Valamonruususta leikkasin noin kolmanneksen versoista pois, sama pitää vielä tehdä Minetelle.
Mutta pitkään mietin mitä teen Ritausmalle. Se näytti tosi huonolta, isolta risukasalta jossa vain muutamassa oksassa kasvavat silmut. Tämä ihanuus on nyt leikattu alas. Nyyh. Ehkä se kumminkin ehtii kukkia vielä tänä kesänä, mutta ei puhettakaan viime kesän upeasta loistosta. Kukkikohan se itsensä läkähdyksiin?
Tekeekö tuo Ritausma juuriversoja?
risukasa on Ritausma meilläkin vaikka muka etelämpänä ollaan
en vielä ole tehnyt sille mitään mutta kai sille ihanana sallitaan välivuosikin kukinnassa?
Me vedettiin ne valkoiset pimpinella/harison/mitälie valkoiset yksinkertaiskukkaiset ruusut mataliksi. Saa nähdä mitä ne tykkää. Jos selviää sillä että yhden kesän kukinta menetetään, ei haittaa. Ne oli niin tautisia ja ötökkäisiä ja lumen painosta vielä rähjääntyneitäkin.
Ei ole ainakaan vielä tehnyt juurivesoja, vaikka omajuurinen onkin. Luulen että saattaa niitä tulla, kurtturuusuihin kun kuuluu.
Pensaalla oli muuten säkkikangasvarjostuskin keväällä, ei auttanut. Lienenkö laittanut liian myöhään, oli jo pidellyt aurinkoisia kevättalvipäiviä ennen kuin tajusin suojata. Noh, jos sitten taas ensi vuonna hemmottelisi noin upealla kukinnalla, niin sallin mielelläni välivuoden.