Väriminttu, Monarda

Puutarhakirjoja lueskellessani ihastuin punaiseen väriminttuun. Kukat olivat näyttävän näköiset ainakin kirjoissa. Nyt kun olen perustanut uuden kukkapenkin, haluaisin tämän yhtenä kasvina siihen. Onkos jollakulla teistä kyseistä kasvia, miten se menestyy, ja onko varteenotettava vaihtoehto kukkamaahan tuomaan sitä korkeutta ja kauneutta? Kertokaa joku tästä kasvista, itse en tiedä tästä juuri mitään.

Naapurilla sitä aina ihastelen ja on omalla hankintalistalla. Todella näyttävän punainen! Se näyttää leviävänkin hyvin (harmi kun naapurilla ei vielä jaettavissa). Sopii hyvin perennapenkkiin!

Täällä on jaettavaksi astikin...

Voi, paulastiina kun asuisit lähempänä.auto starttaisi jo pihasta.

Oletko muuten tykännyt? Vai leviääkö liikaakin?

Kulkeehan tuota tukko postinkin matkassa, ja se siis oikeasti leviää, tosin minua ei ole haitannut. Sain toissa kesänä Liisukalta kourallisen, joka nyhdettiin penkistä käsin, ilman mitään kaivamisvälineitä, ja niin juurtui tänne. Viime kesänä sitä oli  jo ainakin neliö.

Paulastiina, jos lähetellä haluaisit, minullekin kelpaisi.....

Huhhuh, että niin kova leviämään. Minä heitin pussillisen siemeniä kukkapenkkiin enkä edes muistanut merkitä, mihin. naurua Nyt vain pitää toivoa, että ainoastaan osa itää. (Vielä ei kyllä näy minkäänlaista elämää, eli ehkä siellä ei idä yksikään?)

Väriminttu on tosi kaunis väriläiskä kukkapenkissä. Mullakin oli sitä mökillä,  se kasvoi, kukki ja levisi niin, että sain sitä toiseenkin penkkiin siirrettyä ja tuttaville jaettua, mutta sitten se yhtäkkiä hävisi tykkänään, olisko vesimyyrä syönyt juuret tms.  Olen jossakin lehdessä nähnyt kuvan, missä väriminttu kasvaa samassa penkissä isopäivänkakkaran kanssa ja oli tosi nätti yhdistelmä. Aikomuksena onkin hankkia kotikukkapenkkiin tänä kesän väriminttua kunhan tästä pääsee taimitarhalle.

Kylvin pussillisen väriminttua vuosi sitten kukkapenkkiin. Lähti hyvin itämään ja kasvamaan. Ei ehtinyt kukkimaan kuitenkaan ensimmäisenä vuonna. Se selvisi talvesta hyvin ja on alkanut kasvattamaan uusia versoja todella voimakkaasti. Ainakin se on selvää tässä vaiheessa, että se on kova leviämään.Kasvustosta lähtee erikoinen mausteinen tuoksu. Toivottavasti myös kukinta on hieno. Odotan sitä toiveikkaana.

Olikohan se väriminttu, kun minä luin, että leviää kyllä, mutta koska vanhempi kasvusto kuolee, ei muodostu ongelmaksi.

Ihanaa, jos sopii päivänkakkaran kanssa. Mulla on samaan penkkiin tulossa punaista ja valkoista päivänkakkaraa ja luultavasti silmän isku ne tulee olemaan vierekkäin.

Kiitos vinkistä Anita. Nyt tiedän minne lykkään ylimääräisen päivänkakkara turppaan.

Olin eilen ostoksilla puutarhaliikkeessä. Ostelin muutamia kasveja ja tätä väriminttua oli heillä tasan kolme tainta. Olivat kuulemma viime vuoden taimia ja hyvin talvehtineet. Sain ne ilmaiseksi, eli kaupan päälle . Tulin niin iloiseksi, kun en ole koskaan saanut mitään ilmaiseksi, ja juuri tätä kasvia lähdin ostamaan. Mulla kävi siis peikkomainen flaksi. Purkeissa olevat lehdet tuoksuivat jo huumaavasti.

mie olen myös tuota ihastellut ja meinannut jostakin suunnasta hankkia. Todella kaunista :) Ööh, kukahan se olikaan, joka sitä sanoi, että kenties voisi postissa laittaa...Minulle myös kelpaisi :D Saako niist siemeniä kuinka helposti?

Auton paksissa odottaa pikku laatikko väriminttua. Duunikaverilta sain ja nyt tarvitsisi mennä tuonne "pakkaseen" laittamaan niitä maahan. Taidankin kanssa laittaa sen päivänkakkaran kanssa samaan rykelmään. Voipi olla kivannäköinen puska sitten joskus.

*hakee toppatakkia, ettei jäädy*

Nyt seuraa sarjassa tyhmä kysymys: Kuinka korkeaksi väriminttu kasvaa? Pussissa luki 60cm. Nyt ollaan menossa pitkälti toisella metrillä ja nuput vasta näkyvillä. Eivät olleet moksiskaan viime pyhäisestä raekuurostakaan. Ovatkohan nuo joistakin atomivoimalan vieressä kasvatettujen siemenistä, kun ovat noin isoja naurua. Laitan kuvaa sitten kun ovat kukassa.

N.80cm on yleensä. Tänä vuonna kaikki kasvaa suuremmaksi kun pitäisi.

Minun värimintut on melko varjopaikassa ja korkeutta on parhailla ehkä 10 senttiä. En edes odottele kukkia niistä tänä vuonna.

Värimintun kukinto on mielestäni tosi metka. Paulastiinalle kiitos.

Samoin tämä vaaleanpunainen "rastapää".
Vaikea hymyilemättä katsella hymy