Viime vuonna pidin väriminttua aika rumana, mutta on nämä kuiteskin aika ihastuttavia.
Odotahan Nitu, kun väriminttusi tuosta kasvaa ja leviää isoksi puskaksi, sitten se vasta näyttävä ja komea onkin. Ja pysyy ilman minkäänlaisia tukia itse komiasti pystyssä. Siitä sitten riittää tuttavillekin jakaa. Eli kaikinpuolin mukava kasvi.
Juu, kyllä niitä pitää olla jonkun verran monta, että on kaunis katsella. Kauempaa katsottuna se onkin jotenkin kauniimpi.
Nyt alkoivat kukkimaan nämä "jättiläiset". Pussissa luki, että kasvaa 90-senttiseksi. Oikeasti korkeimmat ovat siinä 140senttisiä. Kylvin nämä viime keväänä.
Hauska väri! Itselläni on vain tuota tavallista.
Olen kuullut, että tuo lilahtava väri talvehtii heikommin. Itsekin sitä kokeilin taannoin, mutta ei kestänyt talven yli ainakaan näissä olosuhteissa. Se on muuten vaihteeksi kaunis väri.
Tuossa on sekoituksena erilaisia liloja ja pinkkejä variaatioita ainakin neljää eri sävyä. Täällä etelässä talvehtineet oikein hyvin hangen alla. Ne ovat nyt aivan kukkapenkin reunassa, mutta joudun siirtämään ne keskemmälle, kun ovat noin valtavan isoja. Oletteko panneet merkille lehtien hyvän tuoksun?
Meillä talvehtii tosi hyvin, mutta ollaankin vähän alempana.
Koska värimintusta ei niin paljon täällä vielä ole kuvia, niin laitanpa omastanikin, sillä se on niin mieluisa ja ihana kasvi.
...
muajussilla onkin oikein komeat värimintut! Meillä kukkii vain kaksi törröttäjää, vaikka yritin syksyllä maahan heitellä siemeniä, vai olisko ne keväällä vasta pitänytkin
Sinitalvikki, ehkä eivät siemenistä ole vielä ehtineet kukkimaan. Tuosta puskasta olen kolmisen vuotta sitten saanut vain pienen nökösen, mutta se leviää kiitettävästi juuriversoillaan.
Keväällä kylvetyistä kaikki itivät tosi hyvin.
Tämä on jo kukassa
Kiitos vinkeistä, keräänkin sitten syksyllä siemeniä talteen ja laitan ne vasta keväällä maahan, jos noista nyt kertyy kerättävää, mutta luulisin. Vai onkohan tuo maaperä huono heille...kuiva ja paahteinen etelä..
Nämä vasta nupussa. Kuiva ja paahteinen täälläkin. Pikku taimille tietysti voi olla liikaa. Kasvata ensin purkeissa ja kouli sitten isompiin.
Yritän nyt tosissani perehtyä siemenistä kasvattamiseen, mutta olen siinä vielä niin huono, opin kantapään kautta, jos sieltäkään
Muajussi, siis tuo minttu ei leviä sinne sun tänne, vaan hillitysti sivuille muodostaen kauniin kasvuston, vai?
Aivan niin Fiia. Sopuisasti levittäytyy puskan ulkoreunoilta vuosi vuodelta 4-5 cm kuhunkin suuntaan. Ei tee mitään pitkiä rönsyhujoppeja. Todennäköisesti vanhenee sitten tuolta puskan keskeltä, jolloin pitänee kaivaa ylös ja jakaa/istuttaa uudelleen pienempinä osasina.
Onkohan ihan normaalia, että väriminttu vaihtaa siementaimista väriä? Piti tulla tummanräiskyvän punaisia, ovat lähinnä hailakan vaaleanpunaisia ja pinkkejä. Nättejähän nuokin, mutta tuntuu, että kaikki kasvit muuttavat puutarhassani väriä...