Väriminttu, Monarda

Vapaapölytteisiä äpäriä

Mullapa on sitten varmaan aikamoinen äpäräkatras puutarhassani, naurua

Keväällä saatu punaväriminttu kukkii

On oikein ilo katsella noita väriminttuja, kun niin paljon kimalaisia ja mehiläisiä on möyräämässä niissä. Jokainen joka on huolissaan pörriäisten loppumisesta kannattaa laittaa pihalleen mm.väriminttua.

Minulla kukkii väriminttu syysleimujen välissä ja itse tykkään väriyhdistelmästä kovastikin.

Mutta pörriäisiä ei värimintuissa näy, sen sijaan maksaruohossa ja oreganossa (en muuten ole aivan varma onko se oregano vai joku muu yrtti, tuoksuvainen lehdistö, pallomainen kasvutapa ja valkoiset pienet kukat) käy aivan mieletön pörinä aurngon paistaessa!

Värimintut kukoistavat ja niiden takana on auringontähteä. Kiitos siementen lähettäjille (pari vuotta sitten) !

Kotkan Isossa puistossa oli väriminttu täydessä kukassaan.

Oih ja voih, kun hieno istutus! Minusta värimintut ovat kauniita…

Ja minusta! Tuollainen ala on kyllä komea! Omani näyttää olevan taas taantumaan päin. Höh.

Onpas upea! Ehkä senkin tähden, kun sitä on noin paljon samassa. Minun väriminttuni menivät tänä vuonna jotenkin lakoon ja varsista tuli honteloita. Nyt ovat nousseet ja myös kukassa, mutta vähemmän kuin viime vuonna. Tykkään tästä kovasti, koska se on niin kauniin punainen ja näkyy kauas.

Meillä vielä odottelee kukintaa. Paljon on kyllä nuppuja ilmestynyt.

Just tänä aamuna pihakävelylläni ihmettelin samaa, miksi aina ennen niin kovavartinen väriminttu on tänä kesänä ensin luikerrellut pitkin maata ja sieltä sitten ovat varret kohottautuneet kukkalatvoina kohti taivasta !

Täällä ainakin pakkanen pikkuisen pani keväällä, samoin ekat nauhuksien lehdet pakastuivat hengiltä.

Täällä väriminttu kukkii jo, tänä keväänä istutettu, tai oikestaan vain hätäisesti tökätty kivien väliinhymy

Alimmissa lehdissä olen huomannut hometta vaiko härmää..?? Mutta siitä huolimatta kukkii kovasti.

Meillä tuli yhteen värimintun kukkaan tällainen tötterö, mikähän mutaatio on kyseessä? Anoppi näitä on aika paljon myyntiinkin kasvattanut eikä ole ennen törmännyt..

Ansu75, edellisellä sivulla on Oulunseudulta laittanut kuvan 17.8-07. Siinä tuo sama ilmiö. Anoppisi on saanut ne varmaankin kaupaksi ennen kuin kukinta on noin pitkällä, että tulee tuo toinenkin kerros! Ihan lajille ominaista siis.

Valkea täältä puuttui.

Valkoista en ole ennen nähnytkään, hieno on!

Minäkin pidän tästä kovasti. Tänä kesänä saivat hirmuisen härmätaudin, raukat ovat aivan harmaita.

Hoyabella, huomenna kaivelen siulle punaisen värimintun ja pistän tulemaan!