Onko kokemuksia sitruunavärimintusta? Sen verran haulla löysin, että yksivuotinen olisi, mutta pitäiskö esikasvattaa aikaisessa vaiheessa vai ehtiikö kukkia jos vasta huhtikuussa laittais siemenet multiin?
Kokemusta ei ole mutta Isoäidinkasvit sannoopi jotta : Sitruunaväriminttu (modarda citrioda) Mv. Vanha loistavan värinen perenna ja maustekasvi. Lila kukinto. 1m, Esikasvatus tai suorakylvö, hieno leikko, myös teeksi.
Punaväriminttu...
Sama puska eri suunnasta...
(Ja tietenkin kaikenmaailman romua taustalla)
Ainakin täällä 1b vyöhykkeellä vuoriväriminttu talvehtii hyvin. Kasvattelin niitä siemenistä vuosi sitten ja kukkivat jo viime kesänä jonkin verran ja tänä kesänä kukkia onkin aivan mahtavan paljon. Tosi kaunis minusta
Hitsi, miten nätti
On se ja sekös harmittaa kun ei siitä ikinä kerkee saamaan siemeniä, nuo kukkii silleen näköjään että punanen on jo suunilleen kukkinu , tuo kukkii nyt, siinä vieressä valkonen on vasta nupullaan, violettikin piti olla jossain, en vaan tiiä missä, ei oo ainakaan kukkia näkyny, (pöööö)
Miul on punaväriminttu, enkä oo viel koskaan siitä siemeniä löytänyt
Tsiisus,miten ihana!
Väriminttua kasvaa meillä monessa paikassa.
Ihania kyllä… Kahteen kertaan oon yrittänyt idättää siemenistä, mutta ei ole onnistunut. Ei yhden ainoaa. Vissiin olleet vanhoja siemeniä. Harmi. Ovat kyllä niin kauniita, ja tuo punainen on ihan just eikä melkein mun punainen.
Multa vei talvi nämäkin, taas kerran. Olen niitä monelta saanut ja itse kylvänyt, mutta en ole vielä keksinyt niille sellaista paikkaa, että säilyisivät usemmman vuoden.
Miulla OLI violettia, vaalempaa lilaa, valkosta, nyt ei sitt ole kun punasta ja vaaleeta lilaa.
Jos joku kaipaa punavärimintun taimia, miulta joutais
No hep Annitaiselle!
Väriminttu vaatii läpäisevän kasvualustan ja se pitää jakaa muutaman vuoden välein. Ensi keväänä ajattelin nuo omani kaivaa ylös ja istuttaa uudelleen. Kukinta on selvästi vähentynyt ja puskan keskus on harventunut.
Näyttääpä väri kuvassa jotenki hailakan suttuselta, kyllä se kirkas vaalee lila on.
Olen yrittänyt ostaa valkoista, aina kukkiessa ovat jonkin sortin punaisia. Viime talvi verotti näitäkin, yksi vaaleanpunainen kukkii, lila on nippanappa hengissä.