Väriminttu, Monarda

Shakira, ei ole ainakaan minulla levinnyt.

Minulta hävisi tänä vuonna punainen väriminttu kokonaan. Se oli niin kaunis pöheikkö kukkiessaan. Niitä tarttis nyt saada jostain uusia. Vaan en taimistolta löytänyt. Pitäiskö siemenistä laittaa?

Memuli, täällä olisi isoja pehkoja jaettavaksi mutta nyt en ehdi niitä millään lähettämään mutta tuossa syyskuun alussa se taas käy. Joten jos silloin vielä on tarvetta niin laita viestiä. Se on  sitä peruspunaista minun mielestäni
( on nyt väärässä ketjussa näköjään  mutku, mutku tässä on  tiedustelukin… )

Voi mahoton että oot älyttömän ystävällinen! Siinä on ihan suuri homma lähettämisessä, voi sentäs, mutku on houkutteleva tarjous… Mun ei antas sialu periks… Nyt pitää pistää mietintämyssy päähän…

Hoh hoh, että yllärinä tämmönen tarjous… nyt mää fundeeraan ja yritän toipua tästä.

(sori kun tääkin väärässä paikassa, mutku…)

Syyskuussa palataan asiaan. Olen ennenkin hehkuttanut värimintun puolesta se on loistava kasvi .

Tulin saaresta  heinäkuun alussa ja kaikki oli surkean näköistä, kuivuudessa kituvia, mintut siinä mukana , olin varma että kukinta oli sitten siinä mutta sateet tulivat ja meni tovi ja jotenkin vaan ne heräsivät kuolleista ja ovat taas aivan mahtavan hienoja

Ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa värimintun taimesta? Tiedän, että mulla kasvaa sitä yhdessä kohtaa, mutta en erota rikkaruohosta.

Tätä epäilen värimintuksi.

kuva

Siltä se näyttää.

Hinkkaa vähän lehteä ja haista, se tuoksuu vahvasti mintulta.

Kiitoksia jatuuli ja suokukka! Jatkan huomenna tutkimuksia :slight_smile:

Uusi tuttavuus ja on jotenkin todella ihastuttava: Monarda Bergamo (yksivuotinen)
Mulla on näitä paljon yhden penkin etureunassa. 

Ainoa ongelma on, että tuppaa lamoamaan. Onko muilla näin? (vai onko omani juurtuneet huonosti, menin meinaan siirtelemään niitä juhannukse tienoilla?)

kuva

Monarda menthifolia eli piparväriminttu on lisääntynyt ihan kiitettävästi

kuva

Voi vitsi, voiskohan tuosta väripiparista saaha siemeniä,siis mie oon jotenki hurahtanu tänä kesänä sinisiin ja lilansävyisiin ihan täpöillä.

Raya, toki saat. Koitahan muistuttaa jos mä en muista.

Muistutin tallennettu takaraivoon. Kiva juttu !

Riittäisköhän siemeniä vähän minulle myös? Tuo on aivan ihanan värinen :slight_smile: mulla on vaan aniliininpunaista väriminttua ja violettia vuoriväriminttua.

Mä koitan muistaa kerätä - en oo noista vielä ottanutkaan.

Täällä oltais kanssa tassu ojossa siementen suhteen :smiley: Aikas mielettömän värinen.

kuva

kuva