Väriminttu, Monarda

En tiedä jos kukaan ei huomannut tätä viestiä kun kyselin tuolla aikaisemmin… Laitan varmuuden vuoksi uudestaan:

Huomasin just, että tän palstan kasvikortistossa on kaksi erilaista väriminttua: punaväriminttu (Monarda didyma) ja tarhaväriminttu (Monarda media). Haluasin tietää kumpaa minulla on penkissä, mutta kuvat ovat ainaskin minun silmään ihan samalaiset. Voisko joku valaista mitä eroa näillä kahdella on?

Sen tarkempaa asiasta tietämättä ehdottaisin, että didyma on alkuperäinen laji ja mediat jalosteita.

Monarda fistulosa on ainakin aito preerialaji. Lilanvärinen ja aika korkea. Ja ei tarvitse kylmäkäsittelyä.

Jestas sentään. Perkasin siemeniä Monarda hydrida 'Bergamo’sta. Kuivien verhiöiden ja teriöiden hypistely aiheuttaa aikamoiset tuoksut. Minua alkoi rajusti aivastuttamaan monta kertaa… meinasi pienet siemenet levitä taivaan tuuliin. Aromi tuntui kutittavan nenää. Kyllähän nämä Lamiaceae’n kasvit kaikki aromaattisia ovat, mutta harvemmin nenän limakalvoja näin rajusti kutittaneet. Tietenkin piti tietokoneella koittaa etsiä selkoa asiasta. “In all species, the leaves, when crushed, exude a spicy, highly fragrant oil.” On kyllä sen verran haihtuva mausteinen eteerinen aromi, että nenää kutittaa! Tuoksu on kuin Timjami, mutta reaktio vähän sama kuin hönkisi valkopippuria :smiley:

Ai ihana! Ei tuo aivastelu, vaan tuo hypistely. :slight_smile: Olen itsekin harrastanut nimenomaan hypistelyä. Ensimmäiset itse kerätyt siemenet tuolla kaapissa oikein huutelevat hypistelemään!!

Poikani (6v) katsoi aamulla seinäkalenteria ja kysyi: Äiti, onko nyt kesä? :slight_smile: Kyllä se sieltä vaan rivakasti tulee…

Hyvää hypistelyä ja alkanutta puutarhavuotta kaikille!

Kiitos, Mama-74, Voi huoh…paljon on odottamassa, kunhan jaksaisi noita hypistellä ahkerammin,
Tässä muutama yksilö lajista: 

Punavärimnttu oli ensimmäinen vuonna 2010 istuttamani perenna. Siitä alkoi tämä koko ajan laajeneva harrastus. Uusi (=tuleva) kukkapenkki on pastellnen ja nyt huomasin, että tätä ihanuutta on myös lilana. Osaako kukaan neuvoa millä nimellä voi lilanvärinen kaupoissa kulkee? Ainakaan parissa suomalaisessa siemenmyymälässä ei ollut.

Onpa todella kaunis!

Itsellä on - kiitokseni vielä ihanille penttiläisille - sitä ihan "tavisminttua" kirkkaan punaisena. Sekin upea ja kukki ihailtavan pitkään. Onko tuo lilakukkainen yhtä innokas kukkija?

Penkkieni lilat kun tuntuivat olevan sellaisia pikakukkijoita, että jo viikon päästä olivat ruskeina. Tai sitten olen annostellut lannoitteet päin prinkkalaa ja aiheuttanut itse nuo pikaiset rupsahtamiset… Tämä harrastus kun menee itsellä erehdys-oppiminen taktiikalla. Mutta se tässä onkin ihanata. Ei voi etukäteen tietää, mitä tuleman pitää. Olen oppinut kärsivällisyyttä. :slight_smile:

Nyt vaan kauhulla katselen pihaa. Viides päivä vesisadetta on sulattanut lumet jo monesta penkistä. Ja kohta luvataan taas pakkasia. Saa nähdä miten huolella vaalimani perennat siihen reagoivat. Olin niin iloinen, kun alkutalvesta tuli paksut lumipeitteet pihalle. Nyt ovat enää rippeitä joulua edeltäneistä kinoksista. :frowning:

Mama-71. Tämä minun laji on yksivuotinen, vaatii luultavasti esikasvatuksen, että ehtisi kukkia. Komea se kyllä on, kun korkeutta on metri. Aivan ihastuttava loppukesän ilta-auringossa :slight_smile:

Vilhelmi76, Monarda fistulosa on ainakin tuollainen vaaleanpunertava, jos sellaista sävyä haeskelit. Nyt kun viherpeippo sanoi, niin tajusinkin miten talon väri voi tuottaa haasteita! Olen päässyt niin helpolla kun talo on vaalea eikä se kilpaile kasvien värien kanssa. Mietin tuota valkoista kasvia reunassa… Yksinään tuolla reunassa se synnyttää aika voimakkaan kontrastin. Ethän pahastu jos heittelen ehdotuksia…? Tulisiko sen siirtäminen muualle kysymykseen, tai jos sen haluaa pitää penkissä, niin voisiko sitä jaksaa ja siirtää keskemmälle penkkiä?

Ihanan rehevät kasvustot sinulla!

Siirsin tästä lajikeskustelusta viestejä perennapenkin suunnittelu -ketjuun :slight_smile:

Mie tykkään, kaunis herkkä kukinto.

Minäkin tykkäsin vuorivärimintusta sen kesän kun sitä penkissä kasvoi. Tuoksu on hyvä ja kimalaiset tykkää. Jäi vain harmillisesti lyhytikäiseksi ja hävisi penkistä kukittuaan. Tartteekin kokeilla uudestaan, jos viihtyisi toisessa paikkaa pidempää. Kannattaa laittaa useamman taimen ryhmänä, niin on näyttävämpi.

Tämän upean värimintun sain Oprineidiltä. Alkuja oli viisi pientä pistokasta ja vuodessa kasvoi mahtava puska, josta on jo puolet jaettu eteenpäin.
Tätäkin voi käyttää teeyrttinä.

Aivan ihana tuo RitvaL. väriminttu :slight_smile:

Pörriäisiä riittää näissä kukissa.

Lilaa minttua

Taitaa olla viime talven tekosia. Aika moni ihminen on valitellut samaa.

Meillä punaisina hehkuvat värimintut ovat kukkineet jo monta viikkoa, rankat sateetkaan eivät ole vielä pahemmin latistaneet. Talven säilyivät hyvin ja keväällä siirtelin pikkutaimia väljempiin paikkoihin. Ovat taas levinneet niin laajalle, että uutta aluetta on vallattava.

Minulla punaväriminttu ja sitruunaväriminttu ovat jo kukkineet, mutta valkoinen väriminttu ja Beauty of cobham vaan jatkavat. Kuuluvat suosikkeihini näyttävuutensä ja leviävyytensä johdosta. Kasvavat melko hiekkaisessa maassa, mikä selittänee hyvän talvenkeston.

Leviääkö valkoinen väriminttu yhtä agressiivisesti kun punainen?
Tilasin keväällä Kauppilalta valkoista väriminttua. Se taimi on tällä hetkellä noin kolme cm korkea, saa nähdä selviääkö hengissä talvesta.  En ole eläissäni nähnyt yhtä surkeita taimia, kamera ei edes tarkentanut niin pieneen kohteeseen kun yritin ottaa kuvaa!  En todellakaan tilaa siitä lafkasta enää yhtään mitään, hintaa näillä kasveilla on kuitenkin jokseenkin paljon.