Väriminttu, Monarda

Janinet - sait ysärin…

Värimix- siemenistä itsekasvatettu kukkii ekan kerran (viime kesän kasvatuksia)

Valkotäpläimikän syyskukinta poikkeaa keväisestä :slight_smile:

Tämä nimetön lila oli ensimmäinen väriminttuni ja edelleen ihanin. Mutta hän kieltäytyy tekemästä siemeniä, harrrmi

Voi kesä!!

Vuorivärimintun lattari?

Emo: Monarda astromontana (mutta olikos sille olemassa toinenkin nimi, jota pentissä ihmeteltiin). Itselläni kasvaa lajike: ‘Bees’ Favourite’. Muoks. myös löytyy nimellä: Monarda citriodora ssp. astromontana.

kiitti

Sopiiko värimintulle latvominen? On herännyt sellainen ajatus, että korkeuden kustannuksella voisi hyvinkin lisätä tätä ihanaa kukintaa…onko kenelläkään kokemuksia tästä?

Tämä oli mielenkiintoinen havainto. Sain palasen minttua viime keväänä. Ja kun on uusi ja outo puutarha, niin kokeilen ensin mikä viihtyy missäkin. Eli minttua pääsi kahteen paikkaan. Kun toisessa paikassa alkoi kukinta ja toisessa ei ollut merkkiäkään kukinnasta, siirsin nuo "viivästyneetkin" jo kukkivien penkkiin. Siinä huomasi selkeästi eron. Vasemman puoleiset ovat tummempia ja tanakoita. Ovat olleet auringon paahteessa, vähällä lannoituksella, tosin kasteltu on tänä kesänä hyvin. :slight_smile: Eivät ole kaatuneet kallion laella tuulista eikä sateista, vaan nököttäneet asennossa kuin sotilaat. Oikean puoleiset olivat ennen muuttoaan puolivarjoisassa hyvin lannoitetussa penkissä. Ne ovat vaaleampia ja honteloita, varretkin puolet ohuempia, rötköttivät edellisessä penkissä vähän minne sattuu, eivätkä ole vielä lähteneet kunnolla kukkimaan (tuohon siirretty kolmisen viikkoa sitten, sitä ennen ei ollut edes nupullaan). Eli nyt selvisi ainakin täällä värimintulle sopivin paikka. Aurinkoinen, mutta ei kuiva, eikä liikaa lannoitetta tai kalkkia. Molemmat ovat kasvaneet n. 50-60 senttisiksi ja mielelläni pitäisin ne sellaisina. Pitänee ensikesänä kokeilla ottaa pieni osa, jakaa ja istuttaa uudelleen. Ja katsoa villiintyykö jakamaton kasvamaan pituutta liikaa ja pysyykö jaettu lyhyenä… vai miten käy.

Väriminttu heiluttaa Oprineidille.

Huomasin just, että tän palstan kasvikortistossa on kaksi erilaista väriminttua: punaväriminttu (Monarda didyma) ja tarhaväriminttu (Monarda media). Haluasin tietää kumpaa minulla on penkissä, mutta kuvat ovat ainaskin minun silmään ihan samalaiset… Voisko joku valaista mitä eroa näillä kahdella on? Empä ole ennen tiennytkään, että niitä on kahta sorttia…

Siemenlisätyistä löytyy paljon sävyeroja.

Vuoriväriminttu oli minulla lyhytikäinen ilo. Muutama taimi oli vielä jotenkuten elossa tänä keväänä, mutteivat siitä kasvaneet kummoisiksi.

Kevään kylvöistä taimet vielä hyviä. Toivottavasti talvenkin jälkeen.

Mulla on samassa penkissä osa punavärimintuista tummanvihreälehtisiä ja osa vaaleampia. Tummemmat ovat reunassa ja saavat ememmän aurinkoa. Ero on samanlainen kuin mama-74:n kuvassa.

Kiva tietää, että siemenkylvöistä voi saada noin monenlaisia sävyjä! Oliko Kurppa sinulla tiedossa emokasvin väri? Täällä odotellaan väriminttutaimien kukintaa. Kyseiset taimet ovat ostosiemensekoituksesta peräisin, eli odotettavissa monia sävyjä :slight_smile:

Lilasta otetuista tuli osasta ihan noita vaaleanpunaisiakin. Yleensä olen kerännyt siemenet sekaisin rosan värisistä ja katsonut mitä tulee.

Punaiset olen yrittänyt lisätä jakamalla.

Vaatiiko värimintun siemenet kylmäkäsitteyn?

En tiedä, itse olen aina kylvänyt helmikuussa ulos.