Väriminttu, Monarda

Tattis elojalaka,anna taimien vaihdossa,eitartte lähettää.

Väriminttu on ihana, niin hilpeä! :slight_smile:

Tästä minä tykkään ,leviää kiitettävästi, kukkii komeasti, tukea tarvitsee harvoin. Ei mitään mystisiä hoitotemppuja hän vaan kasvaa ja ilahduttaa meitä

Mä NIIN tykkään värimintuista. Ihana kun alkavat kukkia ja tulee niin omaan pihaan kuin Penttiin katsottavaa. Haalin viime vuoden syysloppualeista kasan erinimisiä raaskuja, odottelen kovasti että saa vihdoin nähdä mitä on tullut hankittua!

Kerrankin mullakin joku kukkii samaan aikaan kuin muilla :))

Minun punainen väriminttu on taantunut selvästi - muutama varsi, osa maata myöten - ja preerianväriminttu aina härmääntyy, on kyllä muuten vahvan oloinen. Puolivarjossa ovat, tavallinen multamaa. Mikä menestyksen salaisuus on?

Mahtaneeko väriminttu sittenkin tykätä aurinkoisesta ja kuivahkosta paikasta. Viipulta kevään vaihdossa saatu kukkii nyt, ja kasvattaa itseään edelleen dynorasiassa.  Omat kasvatit kasvaa liian varjossa hujoppeina.  Mietiskelen tässä siskolle synttärikukka-asetelmaa, viikon päästä on juhlat. Ajettelin erilaisia minttuja johonkin sinkkiämpäriin, oiskohan idea toteuttamsikelpoinen .

Kuivassa ja auringossa varsinkin härmääntyi mintut, siirsin ne puolivarjoon - ei auttanunna. “Syvämultainen, runsasravinteinen maa, puolivarjo” on suositteena, jotain taitaa puuttua minulta vielä kuitenkin…kaivelen ylös ja parannan maata ainakin.

no sitten mulls on täysvarjo,kun venyivät kaksimetrisiksi.

Minusta väriminttu on vaeltaja. Minulla se on taantunut muutamassa vuodessa alkuperäispaikaista mutta löytyy vähän matkan päästä tai jopa monen metrin päästä (silloin taitaa olla jo kyse siementaimista?)

Siirtäminen ja jakaminen vastaavasti tuntuvat sitä innostavan.

Kuivuus aiheuttaa härmää ja varjossa lehdet muuttuvat muuten vain huonon näköisiksi ja varret rötköttäviksi - jälleen omasta kokemuksesta puhuen. Jollakulla voi olla toisenlaisia kokemuksia.

Peruspunainen (Scarlet), joka kasvaa täydessä auringossa, lähes paahteessa - ei härmää

Lila nimetön, kuivahkossa puoliauringossa ja ainainen ‘‘härmä-variegata’’

Tykkään tästä väristä. Kasvaa puolivarjossa, kuva viime kesältä. Nyt ei kuki vielä.

Jos trekoolin väriminttu liiaksi leviää, niin olen valmis ojentamaan auttavan käden   Kaunis vari

Mikä pettymys :frowning: Viime vuonna ostin valkoisen värimintun, joka sai ankaran härmän ja miltei kuihtui pois kukittuaan. Tänä vuonna puska on ollut suuri ja hyvinvoiva, odotukset korkealla. Ja nyt, ensimmäisten kukkien avauduttua - pelkkää vaaleanpunaista :(((( Luultavasti olin istuttanut valkoisen viereen jonkun oman siemenkasvatuksen tuotteen, en usko että on kyse samasta puskasta.

hopeavillakko, palaa ensi keväänä asiaan (tai myöhemmin syksyllä), niin saat silloin alut.

Tämän kesän suosikki on siemenistä kasvatettu vuoriväriminttu

Tää on kyllä upea väriläiskä pihapiirissä. Korkeus vaan oli yllätys.

Loistaa ylitse muiden, vieressä valkoista värililjaa

Onpas Rusokilla TODELLA kaunis kuva, tuo valkoinen lilja sopii mielestäni oikein hyvin tuon mintun kanssa.

Itse ostin viime kesänä minttua valmiit taimet ja hyvin voikin koko kesän. En tiennyt siitä juuri mitään, ihastuin kaupassa sen väriin ja tuoksuun, joten oli pakko ottaa se mukaan. Yllätyin todella, kun kukkikin kerroksittain.

Tänä kesänä sitä ei sitten enää näkynytkään :(. Oletin sen olevan yksivuotinen, mutta ei asia ihan näin ollutkaan. Ja että tätä on vielä muitakin värejä kuin punaista!

Mikäköhän taitaa olla paras aika tuon värimintun istutukseen ja voiko laittaa suoraan maahan, vai pitääkö käyttää ruukkujen kautta? Jos jollain on ihan liiaksikin asti tuota punaista niin olen avosylin ottamassa vastaan :).