Väriminttu, Monarda

Minkäslainen väriminttu on tavoiltaan? Joutuukos sitä jakamaan, eli siis väheneekö kukinta, jos ei säännöllisesti jaa? Joutuuko tukemaan? Kukkiiko pitkään? Haluaisin pihalleni lisää loppukesän kukkijoita ja niinpä ryhdyin utelemaan tuosta värimintusta.

Ei ole pahemmin jaettu, leviää minusta kohtuudella jos on mahdollista. Kukkii normaalikesinä pitkään ja yleensä pysyy ilman tukea pystyssä, hyvä mehikasvi.

Kiitos Kurppa tietoiskusta. Hyvätapaiselta tapaukseltahan tuo kuulosti :slight_smile:

Meidän väriminttu pieni puskas, edessä valkoalpi.

Nättejä ovat puu-ukolla.

Puu-ukolla tosi kaunis yhdistelmä!

Meillä kukkii tuon tavallisen punaisen lisäksi nyt ‘Aquarius’ -niminen lajike.

Ja härmää riittää, kuten kuvasta näkyy… En vain raaski hävittää tätä.

On nää mintut niiiin ihania… ja ihania kuvia teillä. Härmä niitä riesaa täälläkin, kun on kuiva tontti, mutta sillä uhallakin aion laittaa niitä paljon lisää kun jonain vuonna x saan puutarhan suuren kukkamaan sanoista teoiksi :slight_smile:

Kolmella värimintulla oli tällainen lakki päässä! Onko ihan yleistä?(mulla on vasta toista kesää hän)

Kuinka pitkän kylmäkäsittelyn väriminttu vaatii? Sain juuri siemenkirjeestä kauan kaipaamiani värimintunsiemeniä (perinteinen punainen) ja haluaisin laittaa ne multiin jääkaappiin. Alkaako olla myöhäistä?

Ei ole myöhästä. Itävät yleensä hyvin. Miulla on siemenet kasvarissa.

Ei välttämättä edes tarvitse kylmäkäsittelyä, mutta eihän se haitaksikaan ole. Älä peitä siementä, koska tarvitsee valoa itääkseen.

Juu, hyvin itää. Ite unohdin viedä ajoissa hankeen, kerkisivät itää sisällä…

Ei ei saa peittää! No hyvä tietää, niin onnistuu varmemmin. Laitan nyt näin kerrostaloasutuksessa noi jääkaappiin ja vien sitten keväämmällä Pohjanmaalle kasvariin. Mitähän laittaisi värimintun kaveriksi penkkiin…

Taas täällä kerjuulla kuuluttelen valkoisen värimintun perään. Löytyisikö keneltäkään muutamaa alkua. Vaihtareitakin olisi jo tarjolla tai jotain muuta sopivaa.

Joko Trekooli sai valkoista väriminttua? Koulin juuri pikkuisia taimia, niistä riittää sinullekin.

En ole saanut. Voisitko laittaa mulle pienet alut. Onkohan ne mun ihanan punaiset (lilahtavan vaaleanpunaiset, kuva mun galleriassa) sulta peräisin. Ellei, niin saat sitä vaihtariksi. Vautsi, että luanaa tänään;-))

Mistä löytäisin kuvan värimintun vauvoista siis ihan kuin ovat sirkkavaiheessa tai pikkasen isommat. Elän toivossa että kukkapenkistä löytämäni iso kertymä olisi näitä koska pidän näistä todella. Missä vaihessa nämä itsestään kylväytyneet ovat muilla ?

Laitoin trekoolille hölöä.

Piisaisko mullekki noita valkoisia väriminttuja.

Tupsukki, eiköhän!