(Huonekasvit - Isokirjopeippi ( Värinokkonen ) , Solenostemon scutellarioides)
minulla on nokkone innostunut kasvamaan ja aattelin kysyä suuttuuko se helposti jos sen jakaa kahteen osaan? vai laitanko vaan reilusti isompaan ruukkuun.. juuret nimittäin pukkaavat ulos pohjasta.. tässä kyseinen kukka..

tässä sitten kuva mistä näkee uudet oksat mitä se pukkaa ulos joka kohdasta 

edelleen huonoja kännykällä otettuja kuvia 
tässä on edellisen kasvin emo.. ja alempana toinen pistokkaista lisätty kasvi.. kohta onkin sitten pistokkaita paljon kun tuo yksi niitä pukkaa koko ajan ja olen miettinyt emon pätkäisyä pistokkaiksi myös..

Värinokkonen eli isokirjopeippi ei suutu oikein mistään
Kukkia en sen anna vaan nypin aina pois, väri kirkastuu ja kasvi menestyy pitempään. Latvoista otan pistokkaita, kesällä istutan kukkapenkkeihin väripilkuiksi..

Hei!
Sain tuossa viikko sitten hankittua kolme värinokkosen pistokasta.
Leikkasin imupinnan veden alla ja laitoin pistokkaat välittömästi foliolla päällystettyihin kuppeihin (käsittääkseni pimeys juurille nopeuttaa juurtumista?), mutta eivät ole näyttäneet mitään merkkiä juurtumisen alkamisesta. Mikä mahtaa olla vikana? Pistokkaat ovat olleet välillä pihalla auringon valossa ja välillä sisällä lamppujen alla.
Jos joku osaisi neuvoa miten saan pistokkaani juurtumaan, olisin kiitollinen!
Mulla on sellainen olo, että värinokkonen juurtuu tähän aikaan vuodesta ihan kuinka päin tahansa. Itse olen tainnut aina juurruttaa perinteisesti vesilasissa.
Onnistuu myös ihan suoraan multaan mutta mullan oltava tietty koko ajan märkää kunnes alkaa juurtuun ja kasvaan.En pitäisi juurtumis vaiheessa suoranaisessa auringossa,Viikko pari niin on valmis.
Nuppujapa hyvinkin. Värinokkonen kukkii aika helposti, mutta se ei ole mitenkään näyttävää. Omistani olen aina ottanut nuput pois jo varhaisessa vaiheessa, kun lehdet ovat se tärkein juttu.
tässä minun värinokkoset
kasvatetut sieministä

Juu, nuo nuput kannattaa nipsaista pois, ne vain turhaan vievät voimaa lehden värityksestä. Ja kun ei ne mitenkään erityisen näyttäviä ole nuo värinokkosen kukkaset.
Sashallakin hienot väriläiskät ikkunoilla!
Ulkonakin nuo "värinokkoset" viihtyy,nämä on ollut ihan taivasalla n. kuukauden. Todella nopeasti siemenestä kasvavat.

Hei, miten lämpimässä värinokkosten tulisi olla näin talvella… om alkuni mitä sain pistokkaana syksyllä on alkanut näyttää vähän riutuneelta ja roikotta lehtiään nyt kun on huoneessa missä on varmaankin enintään n. 15 astetta… multa ei kyllä ole tietääkseni kuivahtanut. Pitäisikö siirtää lämpimämpään huoneeseen (tämä taas on kyllä valoisin huone…)?

Kyllä huomaa miten valon määrä on lisääntynyt, kun katsoo värinokkosen uusia ja vanhoja lehtiä. Mikä ero!!!
Olen kasvattanut värinokkosia siemenestä ja niissä on yksi lehtipari sirkkalehtien lisäksi. Ainoastaan kolmessa yksilössä on pieni punainen täplä, muut täysin vihreitä. Minkä kokoisena taimet alkaa värittyä?
Viime vuonna kasvattelin nokkosia (ajoissa, toisin kun tänä keväänä), muistelisin että värittyivät kunnolla vasta vähän isompina. Älä siis vielä huolestu
valon määräkin vaikuttaa hurjasti! Tänä vuonna näyttää, ettei mun taimet ehdi kovin isoiksi koko kesänä, vasta sirkkalehdet pikkuisilla... No, itsepähän laitoin siemenet liian myöhään.
No annan sitten vielä olla. Ajattelin kukkapenkinkin täytteeksi, kun en koitenkaan tule hankkineeksi vielä niin paljoa perennan taimia. Saapahan jotakin täytettä vastakaivettuun penkkiin…
Eiköhän ne taimet saa väriä, viimeistään sitten ulkosalla 
Mulla on osa nokkosista ihan punaisia, osa vielä ihan vihreitä, vaikka olisi isojakin. Luotan siihen, että kyllä ne saa vielä värinsä.
Voi kuinka isoja jo!!! Olis tosi kiva laitella itekkin kuvia tänne, mutta kun tää kone on niin älyttömän hidas.
Ne on kasvanut ihan yhtäkkiä yllättäen. Mutta onhan ne kylvettykin jo ensimmäisten joukossa 11.2.