Värinokkonen (isokirjopeippi), Solenostemon scutellarioides

Mutta siltikin hyvin kasvaneet. Nuo varretkin on jotenkin noin vahvat.

Siemenistä kasvatetuilla värinokkosilla on kivat piparkakkureunukset:

Tämän vuotiset nokkoset ovat kyllä pettymys. Pussin mukaan vähintään kuutta eri värivariaatiota, mutta kaikki ( ne 85) olivat yhtä ja samaa sorttia, samannäköisiä kuin Sannakaisalla 2-sivun alussa.

Piti olla näitä, kuva parin kesän takaa : sekoitus 'RainboW'

Onko tuo kuva omista kasvateistasi? Tosi upean näköistä.

Mulla on vain tuota yhdenlaista, ei tosi taidettu muuta luvatakaan.

Tuo kuva taisi olla Exotic G:n Rainbow-pussillisesta. Tämän vuotinen fiasko oli Lordi N:nnän vastaava.

Minulla kasvoivat tänä vuonna todella hyvin, mutta nyt niiden kukintahalut ovat ihan mahdottomat. Eivät tee enää uusia lehtiä lainkaan :frowning:

Ostamani värinokkospussin päällä oli kuva värisekoituksesta. Kaikki parikymmentä tainta olivat täysin samaa väriä, punaruskeavihreitä. Heitin pois muut, pari kasvia jätin. Hyvin ovat muuten kasvaneet ja voimakkaan värisiä.

Violalla ilmeisisti samanlainen pussi kuin minulla. Onkohan näitä enemmänkin?

A.I.K.A; on siinä se lohtu,että voi saada ensi kevääksi siemeniä. Itse ainakin haaveilen, että saisi risteytellä värimuotoja. Minulla kukkii vain kaksi erilaista viininpunavihreää. Jos eivät talvehdi, niin siemenistä ensivuonna.

Mukavan näköisiä kuvia nokkosista teillä.

Mun värinokkonen oli niin raaskun näköinen kun ostin sen joten leikkasin oksat ja pistin vesilasiin juurtukohan noi oksat sitä en tiedä mut koikeilen josko vaikka juurtuisivat.

Värinokkonen hehkuttaa vielä väreillään .

Tässä oma Coleukseni: Vasta aika pieni, mutta hyvin kasvamaan lähtenyt.
.

Terve!

Itsekkin haluaisin kyseisen kasvin kasvattaa, mutta opiskeliana en kehtaisi ostaa isoa määrää siemeniä, joita kaikkia en kuitenkaan tule tarvitsemaan.

Eli, jos jollakin sattuisi löytymään Isokirjopeipin AKA Värinokkosen siemeniä, olisin kiitollinen jos joku voisi lähettää niitä kirjeessä minulle.

Jos on siemeniä ja voit lähettää, kirjoita ystävällisesti minulle yksityisviesti.

Kiitos kaikille etukäteen!

Mielestäni paras kirjopeippi on tämä marmoroitu.

Mutta ihan kaunis ja tosi sitkeä myös se perinteinen versio. Minulla ihan yhtä iso kuin olisi vielä kesä.

Miten teillä muilla menee kasvatukset. Minä jo palellutin ja kuivatin ja viskasin huonon näköisiä pois. Lienee vain puolisenkymmentä talvehtijoita. Joistakin otin siemenet. Vei kai kukintakin mokomilta voimia.

Tässä vielä palisandra ja punainen nimetön. Ovat jo viimekesän kukkasia. Ei ole kumpaakaan enää. Ovatkohan nuo Palisandran siemenet nimilajiketta, kun en pölyttänyt sitä muilla lajeilla?

Jotenkin kai ne nimilajin siemenetkin tuotetaan.hymy

Mistähän tilaisi erillaisia värinokkosen siemeniä ensikesäksi? Ulkomailta ilmeisesti, mutta mistä?

Ainakin Exotic Gardenilla on suomessa Wizzard, Masterblend rainbow-värisekoitukset ja Carefree-seos, joka tekee piparkakkureunuksisia.

Myös mustia nimilajeja on.

Ulkomailla Jungleseed, b-and-t-worldseeds.com ja nickys-nursery.co.uk myyvät nimilajeja. En ole itse kokeillut tilata.

Pitääpä sitten kokeilla Carefreetä, kiitokset.

ja luultavasti kaikkia muitakin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansanaurua

Mr Fothergill´sin luettelossa on myös useampaa laatua värinokkosta. Sieltä itse ajattelin tilata. Tuolla on vähän suttuiset kuvat, mutta jos tilaa paperikuvaston, näkee paremmat versiot.

Ostin taimen Fishnet Stockings kun oli mielestäni niin mukavan näköiset lehdet.