Törmäsin netissä aivan huisin hienonväriseen nokkoseen. Lehtien alapuoli on burgundinpunainen ja yläpuoli keltaisenvihreä. Kyseessä on ilmeisesti Coleus "Henna" aka. "Simple beautiful (R)"
Google kuvahaun ensimmäiset näyttävät samankaltaisilta. En ainakaan vielä löytänyt tuon siemeniä mistään.
Juutubessa: /watch?v=HRoFp9KhDdE
Laitoin joulukuun alussa muutaman perusvärisen testikasvatukseen. Kuva tuossa alla.
Kaivoin kaapissa olleen akvaariolampun keittiön pöydälle ja istutin nokkosen siemeniä marraskuun lopulla. Ei malttanut odottaa kevääseen. Ja jotenkin viime keväänä kävi niin huonosti, että silloin kylvetyt siemenet ovat nyt vasta siinä vaiheessa että niistä saisi tulevan kesän korvilla parvekekukat Tässä siis viime keväänä istutetuista otettuja pistokkaita;
Ja näähän ovat siis myös olleet sen akvaariolampun alla tähän päivään asti. Meillä on niin pimeä kämppä, ettei juuri mikään kasva/elä kasvukauden ulkopuolella ilman lisävaloa Odottavat vielä uusia multia ja isompia ruukkuja. Mies olikin jo ihan kypsä mun istutuksiin keittiön tasolla
Kivasti tuo kevätaurinko alkaa jo valaista… Saas nähdä mitä uusista kylvöistä tulee
Kovasti olen etsinyt ulkomaisia nettisivuja, joilta voisi tilata tiettyjä siemeniä…vaan aika hankalaksi on tehty kyseinen operaatio. Ainakin Jenkkilästä tilaaminen. Sieltä sais vaikka mitä nokkosia! ‘‘Fishnet stockings’’, ‘‘Dress me up’’, ‘‘Gays delight’’ yms. ois ihania! Joo ja joku keltainen…oranssi! Tietääkö joku kattavan sivun EU:n sisältä, josta vois tilata?
Muutama pistokkaana hankittu kuoli talvella, parista en ole ihan varma.
Mulla on vähän ristiriitaista tietoa ostamistani Isokirjopeipin siemenistä (Solenostemon scutellarioides ‘Palisandra’). Kun pussissa lukee, että kylvettäisiin suoraan ulos toukokuussa ja sitten netissä silmiini osui jossain kylvöaikataulussa, että tämä pitäisi kylvää jo helmikuussa? Ja siis nimenomaan ulos haluaisin, en sisään ruukkukasviksi. Miten kannattaisi kylvön kanssa menetellä?
henanah: jos tunnukset löytyy, niin ebayssa on jo ihan brittien puolella melko kattava skaala noiden siemeniä…
Minulla on nyt nostaneet itsensä mullista, päätin minäkin ottaa varaslähdön tänä vuonna kun viime keväänä nuo pikkuiset taimet ihan vain hups!-unohtui kastella yläkerran kasvatusnurkassa 6 erilaisesta 5 itänyt…
Tuskin kannattaa kylvää ilman lisävaloa ennen maaliskuuta. Nuo itävät kyllä alle viikossa, mutta kasvu siitä eteenpäin on aluksi hidasta. Ite kylvin tammikuun puolivälissä 50 siementä, joista 42 iti. Tarkoitus on korvata ensi kesänä vanhat angervot varjonpuolen penkissä värinokkosilla ennen kuin perennat ovat kasvaneet riittävän suuriksi ja istutuskelpoisiksi.
Ilman lisävaloa sisällä kylvetyt kasvavat korkeutta, eikä lehtiin tule kunnolla väriä.
Jos tämä on alkuun melkoisen hidas kasvaja, niin kannattaako mun odotella, että hieman kasvavat ennenkuin alan koulia? Nyt on vasta sirkkalehdet , joten ei kai mikään kiire ole?
Jostain olen lukenut että surkeimmat taimet olisivat parhaan värisiä?
Ainakin leijonankidoissa kaikki vahvimmat taimet olivat yhtenä vuonna valkoisia.
Nokkoset pitää laittaa nyt, ovat niin hitaita kasvajia. Ei se värittömyys haittaa, tulee niihin värit sitten isompina, ja silloin saa pistokkaista paljon uusia
Koulimisen tarve riippuu niin monesta. Kasvaako liian tiheässä, kuinka pieni purkki on yms. Itse ajattelin tässä nyt lähipäivinä koulia nokkoset kun kasvattelevat ensimmäistä lehtipariaan (sirkkojen jälkeen siis). Kaksi taimea annan olla yhdessä, kun itivät niin lähekkäin enkä raatsinut toista nypätä pois, muut laitan yksittäin.
Värinokkoset ovat hyviä välikasveja vähän joka paikkaan! Valossa saavat väriä!
Joo tosiaan mulla ainakin pitää paikkaansa tuo pohdinta niistä hitaasti kasvaneista. Ylhäällä olevassa kuvassa molemmat hörhelöt olivat NIIIIIN hitaasti kasvavia,et luulin ettei niistä tuu mtn.muut olivat jo noin 15cm korkeita kun pinkissä hörhelössä vasta ekat pienet kunnon lehdet…
Kaikki kuvassa olleet ovat siis värinokkosia.
Ah joo ja mieluusti jos jollakulla olis kevväämmällä oranssia/sinistä/jotain erikoista vaihtaria…
mä laitan kans tänään värinokkosia itään… joku sekotuspussi…
Jos Suhvi tulee jotai hienoja noista sun sekoituksista, niin…
Mullakin ekat värinokkoset viikolla kylvettyinä. Oli vain 10 pilleriä. Samaan aikaan kylvin tämän.
Ihanan värinen tuo jutin värinokkonen! Noin intensiivistä punaista harvoin näkee.
Laitetaankos noita isokirjopeipin siemeniä monta per ruukku?
Mulla on tämmöinen hempukka värinokkonen ekoja lehtiään väsäämässä.
Tuosta värinokkosesta puheen ollen.Onko muilla mielleyhtymiä johonkin kukkaan,sellaisia,ettei halua ainakaan sitä määrättyä kasvia itselleen.Olenko outo,mutta minulle värinokkonen tuo mieleen köyhän lapsuuden,-50 luvun,kaiken siihen liittyvän.Isäpuoleni,muistaakseni toi jostain nokkosen alkuja ja niitä sitten oli kasvamassa ja ihailivat,kaunishan se oli ja on,mutta ,en halua itselleni.
Helppo ja nopeakasvuinen.
Mutta ei.Toinen on kukonharja,kukontöyhtö,mikä se nyt on.Sitä oli tädilläni kyllästymiseen asti.
Kerrottukukkaista petuniaa,semmoista samettisen violettia kaipaan,se tahmasi kädet kun sitä hipaisi,kasvoi korkeutta ja kukki kauniisti.
Meillä ei muistaakseni koskaan ollut värinokosta, enkä ikinä sitä ole laittanut mihinkään kesäkukkaistuksiin, sen takia nyt haluan kokeilla, kun aina tuntuu olevan samoja kasveja.
Minulla on myös aina ollut täysin selittämätön antipatia värinokkosta kohtaan. Muistan, että se oli hyvin yleinen lapsuudessani, ja ihan nätiltä se näytti, kun katselin sitä viime kesänä naapurin kesäkukkaistutuksessa, mutta, mutta…