Värinokkonen (isokirjopeippi), Solenostemon scutellarioides

Miun pussukassa on tällaiset värit. Viinipunaista tietysti toivon enemmin. Tänä vuonna laitan risiinin pääkasviksi ja valkoista kaveriksi. Viikko siten kylvin 5 risiinin siementä ja neljä on jo itänyt.
Täällä olen joidenkin kesäkukkaistutuksissa nähnyt ihania värinokkosia, sen takia niitä oli nyt hankittava.

En minäkään ole enään innostunut värinokkosen kasvatuksesta,muutama vuosikymmen sitten kasvatin sitä huonekasviksi varmaan sitten kyllästymiseen asti.

Minulla värinokkonen liittyy positiivisiin muistoihin, siksi sitä laitan usein kesäksi. Huonekasvina en välitä. Mummollani oli huonekasvina ihanan värisiä nokkosia kun olin pieni ja jotenkin nuo nokkoset tuo sitten mieleen nyt jo edesmenneen mummuni ja muita juttuja jotka liittyi siihen mummon luona kyläilyyn. Itse en kyllä silloin ollut hiukkaakaan kiinnostunut kasveista, mutta nimenomaan nuo nokkoset ovat jääneet mieleen. Ja ei ole ihan ot, kun juuri eilen koulin värinokkoset :wink:

Sain värinokkosen pikkupalan joskus 80-luvun lopussa. Kohta sitä oli lähes 10 ruukullista, osa tosi isojakin. Jaoin niitä myös eteenpäin. Muutaman vuoden niitä kasvattelin, mutta sitten kyllästyin. On siis tosi helppo kaveri, kun minäkin mistään mitään tietämättä sain sen niin hyvin menestymään :slight_smile:

Mulla on sama sekoitus kuin Kurpalla, Limelight ja Palisandra. Kaikki itäneet näyttää vaaleanvihreiltä, ja muutama sivu sitten oli kuva kuinka jollakin Palisandran sirkkalehdetkin oli tummat. Onko mulle tullut vain yhtä lajia, vai voiko Palisandra jostain syystä itää hirvittävän paljon hitaammin kuin Limelight?

Toivotaan että täällä olisi värit toisinpäin:/

Mullakin on kokemusta tuosta samasta siemenpussista!! Eli niiden tummalehtisten väri näkyy vasta vähän isompana!! Älkää nyppikö pois vihreitä -tarvitsee voimakasta valoa ennenkun alkaa pienenä tummumaan!

Kiitos Kukkaistätsy, en sitten luovukaan ihan vielä toivosta, vaan kiikutan laatikon lähemmäs ikkunaa tai lisävaloja!

Mitenköhän kauan menee, että värinokkosesta kasvaa siemenestä kasvattamalla ulkoilukelpoinen taimi? Minun nokkoselleni kävi talvella köpelösti, joten tuumailen uskaltaisinko tilata jostain siemeniä.

Kannattaako enää kylvää tälle kesälle ajatellen? Haluaisin laittaa niitä nim.om. ulkokukkaruukkuihin.

Ite kylvin eka satsin helmikuun loppupuolella ja ovat nyt vajaa 10 cm korkeita ja pisimmät lehdet n. 5 cm pituisia (koulittu huhtikuun alkupuolella)

Laitoin toiveikkaana uuden satsin itämään noiden edellisten koulimisen jälkeen ja ovat kasvaneet mielestäni nopeammin kuin eka satsi.

Tarvivat todellakin paljon valoa ja lämpöisen kasvupaikan.

Jos saat pian siemenet multiin niin eiköhän ne ehtis vielä tälle kesälle, vaikka se ei varsinaisesti kysymyksesi ollutkaan :wink:

maksaruoho Kiitos ystävällisestä vastauksestasi.
Tilasin siemenet. Kylvän ne heti kun tulevat. Ainakin osan.

Täällä on toista viikkoa satanut runsainmitoin vettä, räntää, rakeita ja lunta. Tässä järjestyksessä. Tuuli on jäätävän kylmä. Ei tässä lene ulkoistutusten kanssa kiirettä toviin.

Ripottelin siemenet multaan 21.4, nyt ovat olleet sirkoilla jokusen päivän, sirkat vaan isonee, oikeita lehtiä ei vielä näy.

Koskas noita nokkosia voi roudata ulos? Sittenkö kun näkyy villinokkosia? :slight_smile:

Värinokkoset on nyt niin komeita ja viihtyy todella varjossa ja pienessä amppelissakin näköjään…mahtaako noita amppelissa olevia nokkosia saada menestymään talvea sisällä?Ainakin nuo värikkäämmät (tai yksi kirjavampi lajike niistä) on jo useamman vuoden ollu talven ikkunalla.

Kyllä tavalliset nokkoset yleensä talvehtii hyvin sisällä, ennenhän niitä pidettiin vallan sisäkasveina, ja pistokkaista lisättiin.

Mutta jonnaponnan alemman kuvan kasvit on komeita rex-begonioita eikä värinokkosia.

Mä kaivoin isälleni joskus useampi vuosi sitten syksyllä kukkapenkistä siinä kesän kasvaneen värinokkosen sisäkasviksi. Siellä se kasvaa yhä edelleen. Pitääkin tehdä tämän kesän kasvateille sama juttu. Halukkaita adoptoimaan?

Anita, minkä värisiä ? Kuvia ?

Juu niinhän taitaakin olla…muistelen vaan että yhdellä puutarhalla josta ne aikanaan ostin niitä myytiin värinokkosen nimellä,vaikkakin lehdistö ja kukinto muistuttaa enemmänkin begoniaa :slight_smile:

Värinokkoset pääsi sisätiloihin kun on jo lupailtu yöpakkasta tänne eteläänkin. Löysin nämä sattumalta heinäkuussa puoli kuolleina rautakaupan puutarha-alesta. Toivottavasti pysyvät hengissä kevät talveen, pistokkaita niistä kait helposti saa :slight_smile:

Voiko värinokkosta lisätä (pistokasta ) tähän aikaan vuodesta vai onko jo liian myöhäistä ?

Ovat kasvaneet ulkona niin isoiksi peuhkoiksi etten niitä sisään tuollaisenaa ottaisi.

Tietysti voisi leikata aivan alas ja uuteen multaan, mutta eivät ole kovinkaan nätteijä ikkunalla.

Kuinka iso (pitkä) pistokkaan pitää olla ?

Luin koko ketjun läpi. Ilmeisesti vedessä paras juurruttaa ja sen jälkeen kosteaan multaan.