Luulisi vielä voivan. Kolmen lehtiparin jälkeen katkaise veitsellä, alimmat lehdet pois ja kosteaan multaan niin että se lehtiparin kohta josta on lehdet poistettu jää multaan.
Kasvikortti sannoo näin
Keväällä latvapistokkaista. Pistokkaat juurtuvat nopeasti ja tuuheutuvat parin latvomiskerran jälkeen. Mikäli halutaan talvehtiva yksilö, pistokas juurrutetaan vasta elokuussa. Emokasvin joutuu hävittämään ennen talvea sen varistettua alalehdet. Siemenet itävät parissa viikossa. Kun taimet ovat kasvaneet 5-6 cm mittaisiksi, niissä on muutama kasvulehtipari, jolloin voidaan valita parhaimmat taimet jatkokasvatukseen. Yleensä heikoimmista taimista kasvaa erikoisimmat, varsinkin valkokirjavista.
Olettepa te nopeita Kiitos avusta. Taidan koittaa pistokkaasta.
Olenko ymmärtänyt ihan oikein, että värinokkosta vois kylvää milloin vain? Huonekasvina haluaisin pitää, ja kesällä ulkona. Siemeniä ois vaikka mimmosia. Himottais kokeilla mitä kaikkia niistä kasvais. Jouluksikkin ois ihan hauska joku punainen.
Hoyabellalta saadut värinokkosen pistokkaat tekee uutta lehtee Vanhat lehdet kuivatti ja puotti ja olin jo että ei selvinnyt hengissä mutta sitkee kasvi on
Jonnaponnalta ja AnniW:ltä saadut odottelee juuriaan vesilasissa
Nokkosia
Viimekesäisen pistokkaita nämä vaaleanpunaiset
Tämän kevään siemenkasvatteja, Palisandra
Ihania nokkosia, mullakin tuo vasemmanpuolinen ikkunalla.
Hieno on väri tällä eteisessä kesää viettävällä, ulos viedyillä ei oo lehtiä ollenkaan, rankoja ovat.
Nämä yrittävät hämätä kuusenalusten huonon kasvupaikan.
Värinokkoset ovat ensi kesän istutuksissa pääosassa. Onneksi löysin syksyllä tuota vahvaa oranssia jota näin kesällä Ramseksen pihassa. Kukkavalo vähän vääristää.
Mä tilasin ebaysta wisard mix ja wisard velvet red. Kong mosaicin siemeniä pittää vielä jostain ostaa
Kovin on samanlaisia kaikki vaikka mix pussin ostin
Mun lemppari
Vihdoin alkavat nämä kasvaa.
Näitä tulee täytekasveiksi kesäkukkaistutuksiin.
On samoja. Yksi on näköään unohtunut pistokkaiden otannassa syksyllä.
Pistokkaista lisäys on tosi helppoa.
Mulla on jo useamman vuoden ajan talvehtineet sitkeimmät kaksi varianttia. Talven aikana tuosta punaisesta tulee tosi hailakka, mutta valomäärän lisääntyessä kirkas väri palautuu uuteen kasvannaiseen. Tuo violetinruskea väri haalistuu myös reilusti ja talvilehdet ovat melkein vihreitä. Otin rankuista jo pistokkaita, jotta saan kesäksi ruukuntäytettä.
Jostain syystä sellainen limenvihreä vaalein reunoin ja kokonaan purppuralehtinen eivät talvehtineet muinoin sitä ensimmäistäkään talvea.
Ps. värimallit lainattu Kurpan ja Rayan kuvista.
Tänään istutin iuo pienet taimit ruukkuihin ja sävyä näkyy jo joissain. Heitin oikein pikkuset taimet pois.
Siemenkasvatteja, paitsi oik rivin kaks ylimmäistä. Alarivi on Koralle, muut siemensekoituksesta, josta tuli melko laimeasti värillisiä. En ees kehannu kaikkia yksitellen koulia.
Siirteilin kennostoista pistokastaimia purkkeihin.