Verenpisara, Fuchsia

En tilannut minäkään ja siemenet tulivat.  Piti oikein kaivaa se luettelo esiin,  Horizon Star on tämä tämänvuotinen lajike.

Minulle tuli myös samanlainen lähetys ja tökkäsin siemenet maahan nimimerkillä Yllätys. Niitä minulla kyllä on muutenkin, kun en jaksa pysyä omissa kylvöissäkään serlvillä vesillä sen jälkeen kun taimia on koulittava.  Tuo myöhäinen postitus on tosi harmillista, sillä kasvukausi jää lyhyeksi ja kukinta siirtyy myöhäiseksi. Jutitalta saamani taimet sen sijaan voivat hyvin!

Minulle vasta tänään selvisi, että fuchsia on sama kuin verenpisara. Hiukan hävettää. Ja suututtaa, kun nyt vasta tietenkin huomasin, että jutitalla oli verenpisaran pistokkaita. surullinen En tiedä mitään eri lajikkeista, mutta hirveästi tekisi mieli semmoista "mummolan verenpisaraa". Olin sitä suunnitellut ulko-oven viereen. Eikö verenpisara olekin varjoisan paikan kasvi? Onko?

Anita - ei siinä ole mitään häpeämistä. Voin kertoa, että olin itse ollut palstoilla jo toista vuotta ja yrittänyt vanhoilla palstoilla löytää posliinikukka -palstaa ja aivan samalla tavoin itsellenikin sitten selvisi, että niistä puhutaan tieteellisellä nimellä Hoya -palstalla - niin kuin muuten tehdään täällä uudellakin puolella.

Juuri tuon vuoksi olen yrittänyt ehdotella, että palstat nimettäisiin kotimaisella nimellä ja tieteellinen nimi olisi perässä.

Ja jos joku nyt taas hermostuu tekstistäni, niin voin kyllä tämän viestini väärältä palstalta poistaa. Halusin vaan ajatukseni tuoda esiin heti Anitan viestin perää.

Kiitos taas Raakille! On hyvä että edes joku muistuttaa suomenkielisistä nimistä. Alkaa mennä niin tieteelliseksi nämä palstat, että kohta on pelkästään outoja kasveja. Vanhoja tuttuja ei sitten löydä, näin se on, kun elämän pääasia ei ole tieteelliset nimet, vaan ne ihanat kukat.. ninimerkillä:Tyhmänä äimistelee outoja kasveja.

Liityn miekin siihen samaan joukkoon Raakin kanssa:)

Ajattelin etten ikinä opi latinalaisia nimiä, mutta pikuhiljaa joku kuitenkin aina jää muistiin.

Niin pikkuhiljaa jää muistiin, mutta se löytäminen tekee toisinaan tiukkaa vihainen Täytyy kukkakirjasta luntata nimi ja kokeilla monenmoisia hakuja, tuolla vanhan palstan puolella . Kun tietää joskus asiasta lukeneensa mielenkiintoisen ketjun ja sitä ei sitten toiste löydykkään.

Minä myös toivoisin niitä suomenkielisiä nimiä otsikoihin, ne on kuitenkin useimmille tutumpia. Vaikea niitä tieteellisiä nimiä on opetella, jos ei osaa yhdistää niitä mihinkään... Jos otsikossa olis molemmat, niin se auttais asiaa huomattavasti.

Voi kun te olette ihanan rohkaisevia. Mäkään en tunne itseäni enää ollenkaan tyhmäksi.

Täytyy sanoa, että ei minulle ainakaan enää oudompien kasvitieteelliset nimet jää mieleen. Olen tuonne Kloron puolelle tehnyt kasvilistaa enkä löydä sieltä enää itsekään mitään, kun nimet menevät aakkosille vain kasvitieteellisen nimen mukaanno-jaa

Hyvä ehdotus. Kannatetaan!

Ja minä kun luulin, että fuksia on väri... En minä nyt ainakaan verenpisaraa olisi täältä hakenut.
Minun täytyy kyllä sanoa, että minua ei kiinnosta tippaakaan edes opetella yhden yhtäkään latinankielistä kasvia, ja siksi ne ei jää päähänkään. Minulla täällä Suomessa on vain suomenkielisiä kasveja. Alea iacta est.

Samaa kannatan minäkin. Ja myös siksi että joskus käy ninkin etten tiedä kuin tieteellisen nimen ja suomenkielinenkin olisi hyvä muistaa. Jos ne on samassa otsikossa niin tällainen tyhmempikin tajuaa. naurua

Kyllä molemmat nimet on hyvä olla otsikossa. Ja puheenvuoroihin olisi hyvä kerätä ihan alkuun vaikka vaan pötköön sanoja, joilla arvelisi otsikkoa haulla haettava - vaikkapa nimiä, joilla tietää kasvia myös puhuteltavan. Yhdellä kasvitieteellisellä nimellä voi olla monta suomenkielistä

Nämä verenpisaran pistokkaat nappasin tänään mukaani. Väristä ei mitään tietoa, mut onpahan sitten ylläri. Kannattaisiko näitä vielä latvoa, kuinka paljon myöhästyttää kukintaa? Toisaalta tekisi mieli alkaa kasvattamaan noista semmoisia rungollisia kasveja, hmm, siinä olisikin jo sitten kolmeen....

HELP HELP!!

Nyt täytyy kysyä viisaammilta neuvoa. Yritys on kasvattaa verenpisarasta rungollista. Pituutta annoin tulla sellaiset 1.20cm, sitten katkaisin latvan ja siitä se on lähtenyt haaromaan. Mutta oletteko te jotka olette tällaisen kasvattaneet, antaneet niiden haaroittua useammasta lehtihangasta latvassa (tulisiko pallomaisempi) vai annetaanko haaroja jäädä vain ihan latvaan?

Tämä minun yrittää kovasti tehdä nuppuja mutta olen toistaiseksi nyppinyt ne pois jotta jatkaisi tuota oksien kasvattelua. Kuinka niiden latvahaarojen kanssa, katkaistaanko nekin sitten kun ovat "sopivan pituiset" vai antaako sitten alkaa kukkimaan jotta niiden pituuskasvu pysähtyy ja haarovat taas lisää?

olen kaksi kertaa yrittänyt vastata hoyabellalle että katkaise vaan ja laita latva juurtumaan. Se on muistaakseni sellaista puoliriippuvaa sorttia.  Sanooko kolmas kerta toden?

Tässä vielä kuva tämänhetkisestä riu´,usta

(huono sellainen)

Kyllä minä antaisin 4-5 lehtihahgasta kasvaa oksia, joita sitten voi lyhennellä ja haaroittaa mielensä mukaan. Ja aina sitten myöhemmin on helpompi poistaa niitä oksia kuin lisätä.

No hyvä, sillä minäkin sitä aloin miettimään että onko hullun näköinen jos se latva haaroo vain ylhäältä. Ehkä olisi tuuheampi enemmillä haaroilla. Näin teen, kiitos!

Hoyabella, kyllä tästä juurtuu kaikki pois nypityt oksat ihan suoraan multaan tökättynähymy. Mulla onkin sellainen pieni purkki jossa kasvaa epämääräisen näköisiä oksanpätkiänaurua