Verenpisara, Fuchsia

Meinaakko Kesänlapsi että nuo ovat hengissä vielä keväällä??

Ja miksi ei olis? Ensimmäinen pukkaa jo juuria. Ei mee kauan, niin saa purkkiin. Sitten vain viileässä, tuossa ikuunan edessä saavat kasvatella juuria. Minikasvarissa saavat oleskella siksi, kun kissimirrit rakastaa pistokkaita, ja juovat vettä laseista…

Sepäs vasta hieno idea, täytyypä kokeilla!

Mulla on verenpisarat vielä kuistilla, jossa on vain yksilasiset ikkunat mutta ne rehottaa vaikka on ollut jo pakkasia …Terveiset Rayalle, tämä pikkuinen aukaisi sittenkin yhden nuppunsa. Kukka on paljon vaaleampi kun ne tippueet nuput jotka avasin itse. Tää kuva on otettu 13.10 ja tilanne on edelleen sama, ei ole tipuuneet kumpikaan…sitten varmasti tippuu kun siirrän yläkertaan nuo, jossa on lämpimämpää kun kuistilla.

Minkä niminen tää daylilyloverin on? Näyttää ihan keijulta, joka laskeutuu taivaalta. 

South Gate on hän, (pientä epäilystä on tietysti olemassa kun menivätten madamet sekasi lähtiessään)eli toinen epäilyksen alainen on Annabel.

uskaltaisin väittää ettei ole Annabel

Kiitos Juti, kyll mie sitt oikeessa olin.

Kiitos! Mukava saada varmennettu nimi tälle söpöläiselle, siis South Gate :3 Kukka ei varmaan ole nyt ihan sellanen ja sen värinen kun se on lämpimämpänä aikana. Ne tippuneet ja avaamanio nuput olivat hempukkaisen hennon vaaleanpunaisia ja tämä on jokseenkin valkoinen ja paljon pienempi.

Mitenkäs nuitten pistokkaiden kans kannattaa nyt toimia. Muutamassa on jo osi hyvät juuret. (Blue Angel ja Annabel, kiitos raya!) Pistänkö minkä kokoiseen purkkiin, montako kappaletta, ja mihin multaan? Tämä ketju on pitkä ku nälkävuosi, muutamankymmenen sivun jälkeen luovutin… 

Ajattelin tökätä kylvömultaan, pieneen mustaan kuutiopottiin, yhen/potti. Onko ihan tollo idea? Sitte ku kasvaa juuret pohjasta, niin isompaan ruukkuun, ja kunnon multaan. 

Kukin kai tavallaan, mie pistän 2 tai 3 samaan noihin normi-no onks ne nyt 11cm vai 12cm halk.-muoviruukkuihin., ja ihan mustaanmultaan+ vähän hiekkaa sekaan ja taisin pohjalle kanankakkarakeitakin muutamia ripotella, niissä samoissa purkeissa ne on vieläkin samassa mullassa. Ens keväänä tarttee miettiä tarviivatko isompaa purkkia tai mullan vaihtoo tai jotain.

En oo asiantuntija mutta noin on toiminu oikein hyvin, ihan mutu- tavalla.

Kyllä mää taidan tehä niinku sää raya teet kans. Just löyty vanhalta puolelta samanlaiset ohjeet. Jes. Eli pittääpä hommata tuimempaa multaa, ku tuo kylvöhöttö. Liian helläkätisesti olin liikenteessä. :wink:

Sain järjestettyä verenpisaroille hyvän paikan yläkerran puuhellan päältä, tulipa hyötykäyttöön sekin tila. Eipä sitä muualta ois löytynytkään. Lisävaloa ne tuossa tarvii ja ikeasta hommasin pari 3w led-valaisinta (vastaa 15w hehkulamppua), 70 luumenia, hyvin sillä näyttää nuo fucshiat voivan, woo-doo kasvattanut kaikki nuo suoraan ylöskasvavat näillä ledivaloilla. Mulla ei ollut sopivaa hyllyä mutta ikeasta löytyi sopiva ja kätevä. Blue Angels lykkää nuppua . Noissa ledivaloissa on paljon kirkkaampi valo kuin 11w esl,ssä, otin tuollasen lukuvaloksikin yöpöydälle ja jopa näkee lukea !

Miten mää oon luullu koko ikäni, että normi valot ei auta yhtään mitään kukille? Että se ois väärä aallonpituus.

Niin, en ole perehtynyt tohon valoasiaan juurikaan enkä tiedä muuta kun että on olemassa kasveille tarkoitettuja lamppuja ja sitten on hehkulamppuja nyt näitä ledejä ja tiesmitä :slight_smile: mutta ainakaan noi verenpisarat ei “valita”, pysyvät vihreenä ja ja kasvavat.Aattelin kokeilla kun ensin ostin yöpöydälle lukulampuksi ja totesin varsin kirkkaaksi valon, kokeilu jäi nyt toistaiseksi pysyväksi…jos alkavat kalveta ja kellastua täytynee hommata kiireesti sopivampi valo noille.

Mulla piti fysiikkaa vähän tutkiskella, ja tentata isäntää. Lyhyesti: Kasvit käyttävät yhteyttämiseen ainoastaan sinistä ja punaista valoa. Valkoinen valo sisältää kaikkia spektrin värejä, mutta kuitenkin vain murto-osan kasvien tarvitsemaa aallonpituutta. Eli valkoisilla valoilla pysyy hengissä ja kasvaa ok, jos niitä on tarpeeksi. Hehkulampuista ei ole mitään hyötyä. Paras hyötysuhde tulee ehdottomasti energiansäästö/ledi kasvivaloilla. Se oli aika hurja ero, paljonko tarvitaan valkoista valoa kattamaan yhden kasvivalon sinisen ja punaisen valon prosentuaalinen määrä, jotta oltais samalla viivalla. 

Mulla on ollu käytössä vaan yks ESL kasvivalo peilikuvussa. Se on tällä hetkelläkin käytössä verenpisaroille. Mutta nyt kun tänä talvena tulee ihan hirviästi kylvöjä, niin hommaan toisen valon. Ajattelin äitin nurkista napata akvaarion lampun, ja siihen pistää kasville tarkoitetun loisteputken. Hanget hohtaa violettina, kun lamput on päällä.

Oon muuten huomannu, että talitintit tykkää kekkuloida tuon ikkunan edessä, missä on kasvivalo. Kai ne tykkää siitä.  

Kiitos tiedosta Kesänlapsi! Jäin tosiaan miettimään tota valoasiaa varsinkin kun tuo huone jossa kukat ovat on lämmin n.ö 15-18. Mulla on myös pieni akvaario tuossa samassa huonessa jossa talvehtii pienet lammessani syntyneet ja saamani kalanpoikaset ja siinäkin on valona tuo ledi. Tuolle akvaariolle täytyy varmaan hommata nyt ensiksi oikeanlainen lamppu jotta kasvit tuottais happea kaloille , tehokas suodatin siinä jo on. Tartteepa etsiskellä ESL kasvilamppua.

Talitintit varmaan luulee valoa auringoksi :smiley:

Nyt kun on iltaisin niin hirmuisen pimeätä niin meidän talo erottuu aika hyvin muiden joukosta kun mulla on autotallissa kasvilamppu palamassa ja olohuoneen ikkunan luona palaa kaksi kasvilamppua aika hienot violetit valot

Voi hurja että rääkästä piti kun siirtelin ja hiukka kastelin talvetettavia fuchsioita ja pienessä purkissa pieni (syyspistokkaita) Cecile oli salaa väsänny piiloon tosi suuren laventelihameisen kukan.

Kukka melkei yhtä iso kun koko kasvi. Kyllä on kaunis väri, en oo ennen nähny. Kemijärvelle kiitoksia pistokkaasta.

Tänään kun kastelin pelargoneja alakerrassa niin huomasin, että minulla talvihoidossa oleva runkoverenpisara on tehnyt hirmuisen paljon uusia lehtiä ja kaikki varret ovat täynnä uutta vihreää silmua  Kevät tulee .Missä vaiheessa runkoverenpisara on hyvä leikata? Tää on mun siskon verenpisara ja se on mulla vaan talven yli hoidossa.