Verenpisara, Fuchsia

Minä leikkaan (yli 10v) vanhat verenpisarani aina valmiiksi syksyllä kun vien ne talvetustilaan! Jos keväällä on leikattava niin teen sen ensin lyhentämällä hentoa kasvustoa puolella… sitten aloitan valaisun ja lopun leikkaamisesta suoritan sitten kun uudet kasvut ovat vihertyneet kunnolla…

Tänään siirsin vereenpisarat kellarista  viileälle vintin ikkunalle. Syksyllä ensimmäisten pakkasten jälkeen leikkaan kuolleet varret pois ja nostan juurakot ämpäriin. Ravistan enimmät mullatkin pois. Tuossa on ehkä neljä juurakkoa. Kellarissa ne kasvattavat noita valkoisia versoja. Ne saavat kasvaa. Valossa vahvistuvat ja kesällä on yli metrin korkeita verenpisara pensaita… Tuossa on tuo pisin verso 40m. ne on hyvin hauraita, joten pitää tukea hyvin. Pistokkaita noista saa kunhan tukevoituvat. Erikseen istutan kun homman voi tehdä ulkona. Silloin alkaa myös lannoitus ja siirto lämpimämpään paikkaan.ä

Pistokkaat ovat kasvaneet hienosti. Montakohan ois hyvä määrä pistää samaan amppeliin? Ois tyrkyllä tuommosia isoja n. 30cm halkaisia, 20cm syvä amppeleita. Ja jos ne amppeliin pistää, niin pitääkö olla vielä tuolla eteläikkunalla, vai missä vaiheessa vois siirtää tuonne länsi-pohjoissuuntaan? Kun pianhan alkaa aurinko paistaan aika kuumasti etelän puolella, niin tykkääkö nuo huonoa…

Plantagenissä oli melko hyvin tarjolla verenpisaroiden pistokkaita, löysin sieltä mm. viime kesän suosikkini Alwinin. Kukka on aika yksinkertainen, mutta Alwin aloitti kukinnan ensimmäisenä ja jaksoi sinnitellä runsaalla kukinnalla läpi koko kesän myöhään syksyyn.

Blogissani (linkki) lista pistokkaista, joita ostin.

Tausendschön oli viime kesän ehdoton suosikkini, se ei kukkinut niin paljon kuin Alwin, mutta sen kukat olivat todella kauniit. Se säilyi hyvin talven yli ja otin siitä tälle kesälle viisi pistokasta.

Tosin ikkunalaudallani ei ole enää tilaa yhtään millekään, vaikka nyt ei ole vielä edes helmikuun puoliväli… Tarvitsen isomman asunnon 

Alwin on siitä hauska että kukkii ihan millon sitä sattuu huvittamaan, samoin kun Blue Angel, pari kuukautta välillä huilataan ja taas kukitaan, ja se vaan mulle passaa.

Miullahan kyllä mieli tekis uusia tuttavuuksia Fuksioista (kin), mutt en kyllä löyvä ees kauppaa mistä niitä vois tilata.

Pukillahan on ollut myös fuksioita,jos pukki nyt yleensä enää lähettää mitään.Olen joskus tilannut,ovat vain nekin jo menneet manamajoille.

täältä pitäisi löytyä jonniin verran!! Webshop van Fuchsia- en Kuipplantenkwekerij Gommer

No kun tuosta Pukin Puutarhasta ei nyt ota oikeen selevää, Jutikohan jottai tiesikin.

Bluedreams, tuollaiset sivut pitäisivät olla kiellettyjä!

Ebay, sielähän on jos minkälaista pisaraa

Lady Boothby ja muutama muukin on selevinny tähän asti

Minä jouduin jo latvomaan omiani, Alwin, Sir Matt Busby ja El Camino, ne ovat humahtaneet kasvuun vai olivatkohan ne jo ostettaessa muita isompia? En muista, minusta ne olivat kaikki pari päivää sitten samankokoisia…

El Caminolle Hep!

Kiitos Raya, pikkuiset tulivet perille hyvissä voimissa (Annabel ja Blue Angel)!

Vein syksyllä kellariin verenpisaran, tosi ison. En leikannut sitä sillon. Leikkaanko sen nyt ja kuinka paljon? Lehdet siitä ovat kuivanneet, kun en ole paljon kastellut talven aikana.

Mun mielestä ei kannata leikata ennen kuin siinä on uudet silmut näkyvissä.Sitten on helppo amielestäni.

jutin kans samaa mieltä, nosta esille ja valoon, hiukan kastelua ja silmuja ilmestyy, sitt leikkele parhaaksi katsomallasi tavalla .

Kiitos neuvosta. Onneksi en ehtinyt vielä leikata. Olin tässä jo asemissa menossa leikkaamaan. Onneksi vielä tänne vilkaisin mennessä.

Runkoverenpisaraksi kasvattamani kyynelpisara kuvassa viime syksynä sisään tuotuna pakkasen alta.

Sama pisara tänään viileässä melkeinpä kylmässä makkarissa. Vielä en ole suunnitellut leikkausta, mutta sitten kun leikkaan ajattelin laittaa noita pitkiä pistokaita kasvamaan ja letittelen niitä josko kasvaisi rungolliseksi.

Anteeksi pimeä kuva.

Rea, oot jossain joskus neuvonutki tuota runko-hommaa, mutt vielä sen verran utelen että miten sie latva-osaston kans toimit ? ja entäs nuo ikäänkuin sivuversot, harvennatko ? vai leikkeletkö vaan siistimmäksi keväällä ?