Periaatteessa olisi hyvä jos meidän pihalla olisi tuollaisia kiviä niin saisin syyn olla hankkimatta niitä kanttikiviä (vaikka ne nyt "ilmaisia olisivatkin, on vaan hirveä työ siirrellä niitä kunnasta toiseen). On kyllä vielä vähän turhan aikaista suunnnitella näin pitkälle kun ei pääse tarkastamaan paikkaa ja pahoin pelkään että meidän tammivanhuksen juuristo on pahasti aikomani lammen paikalla... On niin hieno puu (vaikka haravoitavaa syksyisin riittääkin) että ei raaski sitä tuhota.. EI JAKSA ODOTTAA KEVÄTTÄ!!!
Melkoinen projekti linkin takana olikin. Tulee hieno, kun kasvit kasvavat lammen istutusalueille ja rakennelma sulautuu enemmän ympäröivään pihaan. Puutarhan mittakaavaan sopiva ja suhteessa riittävän suuri vesiaihe on komea. Puroa miekin omalle tontille johonkin mielisin, mutta isäntä on vihjannut aika selvästi, ettei meillä kaiveta mitään uutta ennenkuin keskentekoinen maakellarityömaa on valmis.
Mutta ei ole enään selkä kipeä (tuon linkin aihe). Ensikesäksi on jo suunnitelmia kasassa…
Sen verran vinkkiä että eräs rakennelma tulee lisää ja tuo kaarisilta varmaanki muuttaa paikkaa ja tilalle tulee perinteinen malli.
Kasvejahan ei juurikaan ole mitään muita istutettu kuin nuo puut yms. jotta saatiin juurtumaan nopeasti…
Kirjoittelenpa tuonne kotisivuille juttua kun alkaa kevät koittaan.
Onko lampeen istutettu lumpeita? Ison lammen syvyys taitaa riittää ihan kepeästi, että talvehtisivat. Terassi lammen reunalla on mukavanmallinen, sitoo huvimajan hienosti yhteen lammen kanssa.
Kyllä ne kivet sinne pikkuhiljaa häipyy kun saadaan istutuksia kesällä tehtyä. Tuohan on vasta alkutekijöissään koko projekti.
Ja toisaalta kun itselle tekee niin sehän voi olla mimmonen hyvänsä…
Hyvä pointti on just tuo “kun itselle tekee”. Aika moni projekti on keskentekoisena hankala esitellä, kun se lopullinen habitus ja idea on vielä oman pään sisällä. Ja jos joku, niin puutarha on aina ja alati keskentekoinen projekti, vaikka emme edes rajoittuisi vesiaiheisiin.
Löysipäs se meidän isäntäkin jotain positiivista lampiprojektista kun olin niin myötämielinen mönkijän suhteen… Nyt on sitten sellainen mutta tosi paha on vielä mennä möyrimään kun tuota lunta tuppaa olemaan vielä aika riittävästi. Miten muuten nuo jatko toimenpiteet sitten kun se lampi joskus muutaman vuoden päästä on valmis? Onko oikeasti työläs hoitaa? Nyt kun olen siitä muiden kanssa jutellut kaikki vaan nauravat ja sanovat että olen vielä pulassa sen kanssa… Eikai se nyt niin ole? Eihän…?
Kyllä polttelee jo päästä lapioimaan… Niin paljon toteutettavia projekteja ja niin paljon talvella kerääntyneitä kiloja jotka pitäisi saada pois. Kaivinkonekuskin kanssa jo sovittu vkl milloin tulee kaivamaan…
Anu=) Ei ainakaan mun lampeni ole ollut työläs hoitaa, eihän sille tarvitse tehdä juuri mitään! Antaa olla vaan, kun se on vakiintunut, mitä vähemmän sitä ronkkii, sen paremmin siellä asujaimisto (bakteerit, eläimet ym) viihtyy ja tekee tehtävänsä. Matalassa lammessani kasvit ja suihkulähdepumppu hoitavat hapetuksen ja allassubstraatissa viihtyvä bakteerikanta ja zeoliitti pitävät huolen levästä. Alussa ennenkuin lampi oli saavuttanut tasapainon, poistin rihmalevää haavilla, mutta ekan kesän jälkeen sitäkään ei ole tarvinut tehdä. Sammakot kutee ja sittiäiset ui, senkun pällistelee niitä ja seuraa lumpeen kasvua, muuta ei tarvitse tehdä.
Hyvä kuulla… Sellainen ongelma nyt vaan että prkl ei siihen minun suunnittelemaan paikkaan voi lampea kaivaa… äääärrrinmurrin… Iso koivu liian lähellä ei uskalla riskeeraa että se ottaisi ja kuolisi jos juuret vahingoittuu… Täytyy katsoa vaan toinen paikka ja pienentää vähän visiota niin kyllä se lampi vielä saadaan… TAHTOO LISÄÄ TONTTIA!!
No niimpä, ehkä koivun likelle ei muutenkaan olisi ollut hyvä ajatus lampea laittaa, se olisi voinut olla syksyllä täynnä koivun lehtiä. Koivun juuret olisvat myös saattaneet ajan mittaan venyttää puhki allaskumin.
Nyt on uusi visio. Meillä on takapihalla sellainen vanha hevosaitaus sinnehhän minä sen lammen teen…! Voin jo kuvitella lammen lumpeineen ja omen- luumu- ja kirsikkapuut sitä ympäröimässä…