Huonosti saan villiyrttejä kuivattua, kun tulevat syötyä suoraan (eilisessäkin salaatissa oli horsmaa ja vuohenputkea) ja loput menee pakastimeen. Yrttimaan tuotosten kuivaaminen meinaa viedä kuivauspuhdit. Haaveilen kyllä siitä nokkosjauheesta. Nyt ois sen kanssa jo hoppu. Varsineen ei enää voi kerätä, mutta lehtiä saattaa vielä löytää ok-kunnossa. Viherjauheeseenhan kelpaa kyllä vähän vanhemmatkin lehdet, niin vuohenputki ois ihan hyvää nokkosen lisäksi. Poimulehteä, jos löytyy enemän, niin sehän olis sopivaa.
Vesiheinää olen aina siihen kuivannut ja sinimailasta kasvattanut aina vähän siihen tarkoitukseen. Vielä ehtii hyvinkin heitellä siemenet maahan. Jahka alan harventamaan porkkanoita, niin niidenkin naatit kuivaan. Ei tarvi kuivuria. heitän vaan lautaselle tms. ja nostan takan päälle. Nää ei ole just nyt ajankohtaisia, paitsi vesiheinää tulee jo. Se tarvii kuivurin. Mesiangervonlehtiä vois kuivata jo ja siankärsämön lehtiä.
Saahan sitä nokkosta pitkin kesää, kun kerää samasta paikasta. Jos on jo ehtinyt kasvaa liiaksi, niin matalaksi vaan ja uutta voi taas kohta kerätä. Nokkosen siemeniä lähden sitten vähän kauempaa haeskelemaan kun niiden aika on.
Vesiheinää tuolla kitkiessäni äsken maistelin. Sitä riittäis saavikaupalla Ei se niin hyvänmakuista ole kuin esim. vuohenputki. Vähän saippuainen maku, mutta viherjauheeseen sopii varmaan vallan hyvin. Siankärsämöt alkaa meillä olla jo isoilla nupuilla. Parempia on nekin lehdet vähän aikaisemmin. No, kaikki villivihannekset tietty maistuu paljon paremmalle huhti- ja toukokuussa.
Samoilta paikoilta kyllä kerätään nokkosta, mutta kyllä se puutumisvauhti uudessakin kasvussa on tosi nopea näin kesällä. Sama juttu kyllä vuohenputkessakin. Mutta jos riipii lehdet ja jättää varret suosiolla pois, niin ihan ok. Voi olla, että viherjauheessa ei vähän puutuneemmatkaan varret haittaa. Vai miten on?
Voikukan lehtihän se tietenkin vois olla yksi viherjauheen osa. Niitä me maistellaan joka päivä, jotta löytyis salaattiin siedettävän makuisia.
(Sinimailasta olen viherjauhetta varten kasvattanut, mutta tänä vuonna jäi kylvämättä. Onnistuiskohan vähän saamaan, jos nyt kylväis ja syksy ois lämmin?)
Kiitos iiris-kukka. Vesiheinää en tohi kerätä kuin kanoille kun on noita nelijalkaisia sillä tassuttelemassa mutta noita porkkanan naatteja täytyykin kerätä.
Kiitos iiris-kukka. Tuossa olikin paljon eri aineita. Sinimailanen on minulle ihan outo, mistä lie edes siemeniä saa.
Justiin kävin riipimässä nokkosen siemeniä tai no ne lähti semmosina tuppaina. Katkoin ne nokkoset sen jälkeen, jospa niistä vielä tulisi lehti ainesta
Lehtikaalit on osittain jo popsittu parempiin suihin. En minä itse vaan jotkut pikku öttiäiset. Niitä laitoin kasvamaan ihan tuota viherjauhetta ajatellen.
Jos haluaa hellävaroin kohdella kuivatun nokkosen ja lehtikaalin runsaita suojaravintoaineita, niin kannattaa jauhaa pienemmissä erissä sitä mukaa kuin käyttää eikä kaikkia kerralla.
Ahaa, eli kuivana purkkiin / pussiin ja jauhaminen vasta myöhemmin? Saattaapi olla, että tulevana talvena tarjoan vaihtomateriaalina myös kuivattua lehtikaalia ;D