Mehitähdetkin ovat kärsineet kesän aikana.
ja palataan taas leimukkiin.
Tästä näkymästä pidän
Komea leimupenkki Sinulla viherpeukalo!
Tutkin tätä peppermint twistiä tässä tarkemmin ja haa, siellä on ainakin yksi haara normaalia punaista yksiväristä. Miten mahtaa tuo piparminttu värityksensä ja raitansa pitää vuosien saatossa vai taantuko alkuperäiseksi, saapa nähdä.
hopeavillakko, kiitos. Se on pioni-leimupenkki. Ja tämän kesän lämmöstä nuo leimut ovat aivan riehaantuneet kukkimaan. Nuo syysleimut ovat taas niitä mun lapsuuden kodin kukkia, äidillä oli pari isoa puskaa ja sieltä on jäänyt musitiin,että leimuja täytyy olla. Ensimämäiset perennat , jotka tähän pihaan ostin (kun mitään kukkivaa ei ollut!) olivat nuo punaiset leimut. Myöhemmin niitä jaoinkin ja nyt tuntuu, että pärjäävät tosi hyvin.
Tässä tämä jo kerran kuvattu, joka vaan kaunistuu päivä päivältä.
Mertensia, halikka. Onnistuin kasvattamaan keväällä muutamia halikoita siemenestä.Nämä hopean- väriset ovat sinällään kauniita, kukkiminen tietenkin kruunaa kauneuden. Nyt vaan jännittää, miten nuo kestävät tulevan talven. Edellinen halikkani katosi , mutta se taisi olla liian kostessa, hämärässä ja ahtaassa paikassa.
Siinä sitä on imiköitä ja keijunkukkia. Mulle tuli viime kevättalvella yks kaks imikkäkuume. No, niitä sitten olen haalinut Englannista, Skotlannista, ja kotimaisilta tarhoilta, Särkältä, Aaprotista ja Tommolan tilalta. Tuo vihreä keijunkukka on Heuchera Hans, sekin Särkältä. Ja tuossa on vielä joku pikkuistakin peinempi heucheran siementaimikin, kun kaikkia täytyy kokeilla kasvattaa.
Noita keijunkukkiahan tulee taas myyntiin syyskukkivina kasveina, suoraan Hollannista. Viime syksynä ostin Honkkarin loppuunmyynnistä muutaman erivärisen, mutta vain nuo punaiset ovat kestäneet. punaisista yksi on siis Honkkairn viime syksyn aleostos, muut olen ostanut tai saanut tänä kesänä.
Pari gentianaa on kukassa.On niilläkin ollut tiastelua, kun laitoin pienet kylvöstaimet kasvamaan aivan väärään paikkaan. Oli se maa hapan, mutta valo puuttui. Nyt siirsin ne aurinkoisempaan paikkaan ja kukkiahan sieltä on ilmaantunut.
Mikä tuo halikka on lattariltaan? Iski innostus etsiä siemeniä ja itsekin kokeilla…
Hopeavillakko, se on mertensia maritima, muistelen. Nyt en yhtään muista, mistä niitä siemeniä hankin.
ja nyt hyvää yötä,
Jatketaan taas.
tässä jotakin pelakuita