APUA TARVITAAN! Sain viime kesänä ystävältäni Virosta rungollisen
vihman. Sillä oli samanlainen kukinto, kuin Hannelen tuolla ylempänä
olevassa kuvassa. Istutin sen maahan, suojaisalle eteläseinustalle
(asun pk-seudulla). Nyt talven jäljiltä se on kovin surkean näköinen...
varsi on n. 20cm maasta ylöspäin vihreä, mutta kaikki oksat on ihan
kuollen näköisiä. Voisinko saada kasviin vielä jotain eloa??? Kiitos jo
etukäteen!!
Voihan Vihma, kun löysin yhdestä brittiläisestä kukka-asetelmia kuvaavasta kirjasta ihanannäköisen vihman, siinä on oikein hempsukan vaaleanpunaiset kukat. Vaikka kuinka kuukkeloin, en löytänyt ihan varmaksi mitään sopivaa lajiketta. Menestyvätkö vihmat meillä kuinka vaivattomasti, jos jostakin “maailmalta” pensaan tilaisin?
Mulla on jotain vihmoja nyt kylvettynä, ainakin joku Cytisus supinus, joka tosin ei taida olla vaaleanpunainen vaan keltainen. Ymmärtääkseni vihmoilla on Suomessa täydet menestymisen mahdollisuudet, kuivassa paikassa, missä ei ainakaan syksyn vesi jää juuristoalueelle seisomaan ja jäätymään. Vähänpä niitä kuitenkaan missään näkee - tosin en välttämättä tunnista yht'äkkiä erilleen sukuja Genista, Cytisus ja Chamaecytisus, vai ovatko kaksi viime mainittua samaa puskaa? Mm. tällainen löytyy kuukkelin kanssa kun laittaa hakusanaksi tuon Chamaecytisuksen. Oliskos riittävän hempsukka?
Chamaecytisus purpureus näyttää Googlen kuvissa aikas kivalta!
Viime keväänä Honkkareissa oli muutamaa eri väristä, ihanasti kukkivaa, vihmaa myynnissä. Oikein kohtuullisella hinnallakin (varsinkin sitten, kun kukinta oli ohi), kokoonsa nähden.
Tänään kävin rentoutumassa lähikaupungin B-kartanon kyljessä sijaitsevassa puutarhamyymälässä ja kysäisin siitä vaaleanpunaisesta vihmasta (olen ollut täsmentävinäni sen Cytisus praecox ''Moyclare Pink''iksi) ja ta-daa: lupasivat kysellä!! Tuskin minä sitä saan, ja jos saankin, se tuskin menestyy meillä, mutta onpahan jotakin, mitä odottaa. Ihan niinkuin tässä huhtikuun alkupuolella ei olisi mitään muuta odotettavaa...
Olisihan hän kau-NIS:
Löysin muuten ällistyksekseni kuukkelista ilmeisesti tuon kaunottaren alkuperäisen lähtöpaikankin: Moyclare Gardenin Cornwallissa. Taidan heittää viestiä siihen suuntaan... Ihan hetkeen kun Saarivaltakuntaan ei taida tulla reissua.
Mulla on nyt pikkuruisia siementaimia nimillä Cyticus supinus ja Chamaecyticus lindema ja vielä kolmas, jonka siemenpussukassa luki vain Cyticus. Jotenkin nuo vihmat on mua iänkaiken kiehtoneet ja hyvässä lykyssä niitä vihdoin ensi kesänä on mun pihamaallani.
Jaa! Salaisesti olen minäkin kuvista vihmoja ihaillut, mutten ole pannut toimeksi.
Otahan Paulastiina kasvun ihmeestä kuvia silloin tällöin.
Minulla on ollut täällä kutosvyöhykkeellä jo vuosia Cytisus purpureus, punavihma. Onneksi en istuttaessa välittänyt vyöhyke rajoista, sillä se on selvinnyt jo 4-5 vuotta. Tosin sitä suojaa paksu lumikerros. Joskus joitain oksia paleltuu.
Kaipailisin vihmoista hiukkasen infoa, mulle ihan uusi tuttavuus.Cytisus scoparius on ilmeisesti Jänönvihma? Sellaisen hommasin eilen
kun olivat niin edullisia ja kauniita (ja melko isoja vielä). Vaan eipä
tietoakaan miten pärjää ja talvehtii, millainen hoito? Onko näillä
vihmoilla ihan samat ohjeet kaikilla, tosin hyvin vähän infoa olen löytänyt noista..Kauniit kukat siinä olisi
tulossa. Minkälaisesta maasta tykkäisi, onko nirso kalkille?
Ei ole kokemusta Jänönvihmasta. Puutarhakirja sanoo: “Viihtyy auringossa ja kuivassa, sopii yksittäispensaaksi. Korkeus 1-2 m, aurinko, voi paleltua maanrajaan, mutta vesoo uudestaan.”
Hiekkamaasta vissiin tykkäisi, laitan aurinkoiselle paikalle. Pitääköhän noita jotenkin leikata, kukinnan jälkeen, syksyllä, ensi keväänä...onko jollain tietoa?
Ei punavihmaa ainakaan leikata, paitsi hyvästä syystä. Eli jos on paleltunut tai viallinen oksa. Ainakin puhavihma kukkii aina myös vanhoista oksista, eli jos ne leikkais menettäis vanhojen oksien kukinnan.
Viime kesänä istutettu uusi Cytisus purpureus - Punavihma ei välittänyt (kuten olen huomannut) siitä, ettei olla enää sen selviytymisvyöhykkeellä I-III.
Itse tykkään punavihmasta ihan hirveästi, nytkin se on kukkinut jo kolme viikkoa. Vielähän tuo on ihan pikkuinen verrattuna siihen mitä se esimerkiksi viiden vuoden kasvun jälkeen on.
Onkin suloinen!
Onko joku kokeillut lisätä vihmoja itse? Pistokkaista tms?
Täällä pohjoisen tarhoilla ei ole punavihmaa myynnissä kun Se Ei Menesty täällä, ja haluttais saada useampi=)
enpä ole, mutta Pistokaslisäys-ketjussa selviää, että voisi onnistuakin. kokeilemalla selviää. puutumattomista kun sopipi yrittää, aika olisi nyt viimeistään.
Kiitos mai-lee. Tuo ‘puutumaton’ taitaa olla avainsana. Vanhemmasta vihmasta joskus yritin, mutta se taisi olla puutunut oksa. Nyt yritän uudestaan…
Mulla tahtoo kiehahtaa joka kerta kun kuulen paikallisen puutarhurin suusta tuon ‘kun se ei kestä täällä’. Tai hinta tuplataan fraasiin ‘se on sitä täälläkin kestävää lajiketta’ vedoten (kysymys oli niinkin eksoottisesta kasvista kuin alppikärhö). Tai valikoima ei muutu vuosien varrella koska ‘ei ole markkinoita erikoisemmille’. Eikä punavihmaa ole siis löytynyt. 200 km:n päästä on lähdettävä hakemaan.
Juu, tuttu juttu. Minulla matkaa punavihman hakuun Billnäsin Taimistolta Pinjaisista kertyi yhteensuuntaan 800 kilometriä. Tosin sisko asuu parinkymmenen kilometrin päässä eli olin kesälomareissulla ja sain samalla vihman mukaan.