Tiu, ne voi katkaista ja juurruuttaa uudelleen paremmasta kohtaa. Jos haluaa.
Limoviikuna tykkää valosta.
Viikonlopun kotiseutureissulta sain pelastettavakseni äitini huolettomasti hoitaman limoviikunan. Se on jo kaksikymppinen, ellei jopa kolmattakymmentä vuotta vanha ja ollut ''aina'' olemassa, minunkin huoneessani joskus. Muuten se olisikin joutunut kaaressa roskiin, mutta sillä on tunnearvoa paljon. Saa nähdä, onnistunko, kotona se olisi varmasti kuollut.
Alkukesällä kasvi oli tuupattu ulos, ja lehtensä paloivat. Sen lisäksi ruukku lainehti vedestä jota kuinkin läpi kesän, tuuli riepotteli avoimella paikalla ja aika kylmääkin taisi olla. Viikuna on kammottavan näköinen, kuvassa näyttää vain harvalta, mutta totuus on lohduttomampi. Se on nyt käynyt suihkussa, olen leikannut sitä melkoisesti ja vaihdoin ruukun, vettä se ei taida tarvita pariin viikkoon Levän ja sammalen kaavin pinnalta pois ja pesin vanhalla hammasharjalla juuret levästä. Aikaisemmin se oli sellaisessa kammottavassa altakasteluruukussa, ja juuristo oli tunkenut vesitilan täyteen. Muutaman valkoisen juurenpätkän onneksi löysin, vaikka suurin osa oli mustaa ja mädännyttä. Tässä nyt sitten kuva, koko komeudessaan reppana.
eiköhän tuosta vielä nätti tule
Jännä juttu muuten, ettei minun viikunani ole pudottanut ollenkaan lehtiä, vaikka olen sen rakentanut kasaan pistokkaista reilu vuosi sitten:
Pintamultaan on vähän kertynyt hometta ilmeisesti, siis sellasta vaaleaa, niinkun pilaantuneen leivän päälläkin joskus näkee. Mielenkiintoista sinänsä, koska yläkautta en tuota kastele ollenkaan. Voinko vain rapsutella sen pintamullan pois, vai onko aihetta huolestua enemmänkin? Onko odotettavissa, että ongelmia löytyy muualtakin, kuin pintamullasta?
Saksin tuotakin, kun en välitä kasvieni kasvavan turhan suuriksi. Tuollaset pöytä- ja ikkunalautamallit kasveissa miellyttää minua kokonsa puoleen. :)
Tän viikunan pistokkaat ovat "varastettu" mun entiseltä työpaikalta. Eikös ne sano, että pistokkaat pitää varastaa, niin ne menestyy paremmin? ;D Ompahan jotain konkreettisia muistoja siitäkin puulaakista. :D
Hei, mulla on samanlainen limoviikuna kun Trigonalla. Suurin osa lehdistä on tippunu, jotkut roikkuu puoliks kuihtuneina kasvissa kiinni. Voisiko tosta ottaa varulta nyt pistokkaita? Juurtuisko vesilasissa viellä?
Werro, limoviikuna tiputtaa lehtiään pimeässä (vaatimuksiinsa nähden). Kasvattaa ne kyllä takaisin, kun valo alkaa lisääntyä.
Mutta voisiko siitä silti ottaa nyt pistokasta? Ihan vain lisäys mielessä?
werro, minä jokunen viikko sitten otin pistokkaita omasta viikunastani ja kyllä se on jo alkanut juuria pukkailemaan. Että kyllä pitäisi onnistua.
Selvä, eli napsin pari oksaa veteen.
Ei välttämättä kannata odottaa tosiaan mitään kauheen nopeaa juuritoimintaa. Mutta eiköhän ne sieltä pukkaa.
Tiedän oman kasvini olevan liian pimeässä, se pudottelee lehtiä ja kasvaa kamalasti leveyttä. On niin ruma, etten ole viitsinyt tuoda valoisampaan. Mietin, että jos raakasti leikkaisin sivulle päin sojottavia oksia ja laittaisin sen ikkunan eteen. Tykkääkö huonoa jos leikkaa oikein kunnolla?
mun limolla on vissiin maailman kirjat sekasin se jököttää aika pimeässä paikassa ja senkun vaan pukkaa kamalaa vauhtia uusia lehtiä… saas nähdä kun tuon sen keväällä ikkunan eteen niin alkaa se lehtien variseminen kuiteski…
Otin ja käsittelin tuon limon. Ennen ja jälkeen.
Saas nähdä josko komistuisi.
Minä taisin ennen reissua ryypyttää variegata-limoani liikaa kun se nokkiintui ja pudottaa nyt ihan hurjana lehtiään. Ainahan se talvella harvenee, mutta nyt suorastaan kuuluu ropina kun lehtiä tippuu.
Täällä kanssa ropisee - puuhun kun vahingossa koskettaa niin haravointihommiin joutuu No, olen 25 talvea ollut huolissani sen lehtien tiputtamisesta, ja eiköhän edessä ole vielä monta monituista huolitalvea. Tämä uusi koti jossa se on 2 viimeistä vuotta viettänyt on kyllä liian pimeä sille, joten saa nähdä… Eroonkaan ei siitä uskalla hankkiutua, hankin sen pienenä taimena samaan aikaan kun poikani syntyi…
Mulla on ihme juttu. sain pari kesää sitten tuon ison limoni ja ekan kesän se vietti parvekkeella kunnon parturoinnin jälkeen (saapui mulle tosi rähjäsenä)Kasvatti hirvittävät määrät uutta lehteä leppeissä syyssade-keleissä ja pudotti järkyttävät määrät lehtysiään kun toin sisälle, järkytty raukka ilmaston vaihdosta oikeen perin pohjasesti…Viime kesänä en vienytkään sitä ulos, en ees muistanut leikata ja tuossa se vaan öllöttää,suht pimeässä, eikä ole pudottanut lehden lehteä muuten kun muksut on vaan käyny repimässä alaosan oksat melkeen kaljuiksi :D_ samoin tosin mullan ruukusta, joten kyllä varmaan kohta näkyy jo pudonneita lehtiä jos ei käy vähän lappaa lisää ruukuntäytettä…
Mun limooni on tullut joihinkin lehtiin keltaiset/ruskeat kärjet ja osaan keltaruskeita läikkiä. Missä vika? Multaa en ole kokonaan vaihtanut pariin vuoteen, päällismullan olen kyllä uusinut. Kasvi on n 15v vanha.
Kuinka rajusti limoviikunaa voi leikata? Limoni on todella ruma ja hankala koska se kasvaa lähes vaakasuorassa, on ollut jo vuosikausia. Haluaisin leikata sen huomattavsti alimpia lehtiä alempaa, ihan tuolta 15 cm korkeudelta mistä se lähtee kaatumaan sivulle:
Meillä on töissä mielettömän korkea (ainakin 2m) limoviikuna. Edelliset sen olivat tähän toimistoon jättäneet ja oli jo silloin puoli kuollut. Nyt ollaan muuttamassa ja limoviikuna on saanut roskistuomion. Äsken sitä tuossa katselin ja totesin, että ei se olekaan kokonaan kuollut vaan alhaalla on yksi elävä oksa jostain näyttäisi tulevan uuttakin. Saako kukasta mitään enää pelastettua jos veisin sen kotiin valoisampaan ja parempaan hoitoon?
Limoviikuna kestää aika rajuakin leikkausta. Ainahan pelastamista kannattaa yrittää: vaihda mullat, leikkaa ja laita valoisaan paikkaan. Sumuttele ahkerasti. Leikkaamisen lisäksi limoviikunaa voi muotoilla myös tukemalla: jos joku oksa sojottaa väärään suuntaan, laita tukikeppi ja sido oksa keppiin, sen pitäisi käsittääkseni ajan myötä puutua siihen. Ennenkuin limoviikunan vie kotiinsa kannattaa huomioida se asia, että limoviikuna on yksi pahiten allrgisoivista kasveista. Eli jos kotona on allergikkoja, ei limoviikuna ole hyvä vaihtoehto. Limoviikunan allergisoiva ainesosa (vai mikä se on) erittyy ilmaan, eli vaikuttaa hengitysteiden kautta. Mutta jos kotona ei kovin allergikkoja ole, niin siitä vaan!