Viikuna: Limoviikuna, Ficus benjamina

Limoviikunani, uskomattomia, eivät tiputa lehtiänsä talvella, siis kaikkia, kuin monet tekevät.

Minunkaan viikuna ei tiputtele lehtiä. :slight_smile:

Kuinka onnistuisi limoviikunan lisääminen siitä itsestään, eli pistokkaasta? Puuni on 26 vuotta vanha ja alkaa olla aika raihnainen ilmestys jouduttuaan muuttamaan pari vuotta sitten tänne uuteen, talvella vähävaloiseen kotiinsa. Haluaisin tunnesyistä ehdottomasti säilyttää juuri tämän yksilön, toivottavasti pentti lunastaa odotukset ja antaa tarvittavan tiedon ja ohjeet kasvava kasvi

Ainakin oksapistokkaat juurtuvat helposti vedessä.

Kiitos, Safrane :slight_smile: Mitenkähän on, juurtuuko myös jo puutuneempi oksapistokas?

Voi hitsi, siitä en osaa sanoa kyllä… Itse kun varastin omat pistokkaani (:D) niin muistelen, että ne olivat sellaisia nuoria oksia, jotka tosi helposti napsahtivat saksilla poikki. Mitä jos kokeilisit? Jos kasvisi on yli 20 vuotias, on sillä varmaan kokoa ja oksiakin, mistä kokeilla?

Joo, täytyy tehdä niin että kun se alkaa kasvattamaan uusia lehtiä eli ihan kohta, niin katson jostain elinvoimaisen tuntuisia oksia :slight_smile:

Kyllä siitä hyvä tulee. :slight_smile: Mulla ainakin kohisten on vuodessa kasvanut tuo omani. oksat ovat puutuneet ja paksuuntuneet moninkertaiseksi siitä, mitä ne oli silloin alkuunsa. Olen pariin otteeseen jo leikellytkin sitä kun on niin tuuhea puska. :smiley:

onpa palkon limo iso ja tuo kirjavalehtinen tosi komee! menee kyllä minunkin hommauslistalle!

Palko, limoviikuna ei tiputa lehtiään, jos sille on tarpeeksi valoisaa.

Nuu, kokeile monenlaisia pistokkaita. Suoraan multaan ja huppua päälle, niin eiköhän onnistu.

Itsellänikin on limoviikuna,joka on pieni vielä laikukkailla lehdillä.On ikkunalaudalla,kun sanottiin että pitää saada mahdollisimman paljon valoa,ja kastellut olen säännöllisesti,äkkiä kuivuu,kun on ikkunalaudalla,kun auringonvalo paistaa siihen,muttei ole yhtään lehteä tiputtanut,näyttää viihtyvän siinä ja menestyvän.Odottelen että se kasvaa,näyttää kasvavan hitaasti mutta varmasti=)Lannoituksen olen tehnyt.

Kuinka hyvin limoviikuna sietää muotoiluleikkausta ja mihin aikaan vuodesta se pitäisi tehdä? Kasvi on nyt noin puolitoista metriä, mutta siitä pitäisi ottaa vähän turhan roikkuvia oksia pois. Saada siihen vähän ryhtiä.

Oma limoni on vaan innostunut lisää karsintayrityksistä, leikelty välillä usein ja välillä tosi rajusti kerralla ja se vaan vihertää. Jos käytät leikkuujätettä pistokkaina niin tietysti juurtuu parhaiten keväällä mutta kyllä muinakin vuodenaikoina. Eli antaisin mennä vaan jos siltä tuntuu.

Väittäisin minäkin, ettei pistä pahakseen leikkelystä ollenkaan, päinvastoin. Ainakaan täällä ei pistä pahakseen. :slight_smile:

Itellä on semmonen kokemus että oksien latvoista kun napsii, niin haarottuu kyllä, mutta jos isompia oksia, lähempää runkoa leikkaa, niin ei vaikuta haaromiseen.

Tässä mun limoviikuna,ihme ku elää vielä,ku menin kasteleen liikaano-jaa.mutta miksi se pudottaa lehtiään??

Limoviikuna pudottaa lehtiään hämärässä. Mitä pimeämpää, sen enemmän lehtiä varisee. Kyllä se siitä tokenee, kun alkaa valostua. Jos mahtuu, siirrä lähemmäs ikkunaa sitä odotellessa.

Minun limo otti ja kuoli, joskin pääsi aika pahoin kuivahtamaan, ja sitten kastelin sen litimäräksi.

minulla on kaksi n. vuoden vanhaa limoviikunaa jotka kasvatin koulusta kaappaamistani pistokkaista. ovat nyt n.30 - 40 cm korkeita.

millaiset kokemukset teillä on yhdistettynä limoviikuna ja altakasteluruukku? vois semmoseen istuttaa koska niihin ei tarvii erikseen aluslautasta. muutenkin helppoja ja kevyitä.