Mikäs este sille olisi?
Mulla on niin limoviikuna kuin pitkälehtiviikunakin altakasteluruukuissa ja hyvin viihtyvät. Eikä tarvitse nähdä juurikaan vaivaa kummankaan takia, silloin tällöin kun muistaa vaan vettä antaa.
hienoa. laitan sitten semmoiseen.
Laita varmuudeksi vaikka altakastelumultaan, jos sitä on saatavilla.
joo niin ajattelinki. pitää ostatuttaa.
Minun limoviikunani on hauskannäköinen tällä hetkellä, uudet vaaleammat lehdet tekee siitä kirjavan
Hei,
minulta löytyy aivan pieni lehtinen pensasmainen limoviikuna.Tulisiko sitä latvoa nyt keväällä? Se on pysynyt kauniisti pyöreässä pensas muodossa.
Lisäksi minulla on pistokkaasta kasvuun lähtenyt limoviikunan oksa, tämä puolestaan iso lehtinen. Uusia lehtiä se on alkanut tekemään, tulisiko tätä latvoa jossain vaiheessa?
Jos haluat siitä pienilehtisen pysyvän pienenä niin latvo rauhassa. Limoviikuna kyllä tekee oksia latvomattakin mutta kasvaa vähän kookkaammaksi pysyen kuitenkin enemmänkin "kääpiönä".
Jos haluat siitä isompilehtisestä rungollisen, niin latvo vasta sitten kun se on haluamasi korkuinen. Jos taas haluat pitää sen pensasmaisena niin sitä voi latvoa aikaisemminkin.
Kiitoksia neuvoista! Taidan jättää molemmat latvomatta, ainakin toistaiseksi.
Minulla on pieni, noin 10cm korkea limoviikuna, joka täyttää vuoden huomenna. Multaa en ole vaihtanut vielä.
Se on pienessä, halkaisijaltaan noin 5cm olevassa purkissa. Laitanko isompaan purkkiin sen kun vaihdan mullan? Limoni on menettänyt muutaman lehden talven aikana joten se on vähän ränsistyneen näköinen. Mutta muuten on terve.
Haluaisin siitä myös tuuheamman. Leikkaanko sitä nyt tänä keväänä vai jätänkö ensi kevääseen? En välttämättä vielä halua leikata kun on vielä niin pieni mutta…
Kannattaa siirtää isompaan ruukkuun, tuo kuullostaa kovin pieneltä. Kun otat sen pois ruukustaan näet kyllä millainen määrä juuria siinä on ja sen mukaan pystyt päättelemään seuraavan ruukun suuruuden. Miksi sinun pitäisi sitä leikellä? Oman limoviikunani (nyt 27 v.) kasvatin myös tuollaisesta pienestä alusta ja vasta kun se oli niin korkea että katto tuli vastaan leikkasin sitä. Pakon sanelemana siis. Jatkossa jouduin leikkaamaan myös sivusuunnassa sitä ja kaduttaa kyllä kovin sillä sen ulkonäkö kärsi kovin eikä se siitä enää ole takaisin tuuheutunut. Eli yritin kertoa että se tuuheutuu ihan itse eikä minusta sen takia tarvitse leikkaamista.
Vaihdoin nyt limolle uudet mullat. Laitoin samaan purkkiin, koska juuret olivat pienet ja hentoiset ja uutta multaa meni saman verran kuin vanhaa otin pois. Joten uskoisin limon pärjäävän vielä tuossa pikkupurkissa, koska ymmärtääkseni limoviikunat viihtyvät ahtaissa purkeissa. Leikkaaminen odottakoon vielä jonkun aikaa, että limoviikuna ehtii juurtua ja tottua uuteen multaan.
Otin äitin vanhasta limosta kolme pientä oksaa, jotka oltuaan muutaman tunnin vedessä päätyivät multaan. Emokasvi sen sijaan päätyi roskiin, kun se oli tosi harvaoksainen ja kärsinyt pahoin. Toivottavasti taimet lähtevät kasvamaan.
Limoviikunani näyttää nyt tältä. Kuva ei ole paras mahdollinen.
Jouduin kahdesta haarasta katkaisemaan latvasta palasen pois kun limoparka tippui lattialle siivotessani paikkaa jossa limo asustelee. Ei onneksi kärsinyt pahemmin, nyt voi ja kasvaa hyvin, on myös haaroittunut. Yksi oksanhaara on lehdetön ja näyttää huonolta, mutta siinä on kolme vihreää silmua.
Purkki ei ole iso, mutta eihän limokaan ole iso.
Onko limoviikuna “rupinen”? Omani kellastuttaa lehdenkärkiä ja kun katselin tarkemmin huomasin osassa lehtiä keltaisia laikkuja niiden kohdalla kovettuneen vahan näköisiä keltaisia pisaroita. Aloin epäillä ettei vaan kilpikirva ole iskenyt. Ongelma on etten koskaan ole tuota tarkemmin katsellut joten en osaa sanoa onko röpelöinen rungon pinta normaali vai täynnä ötököitä.
Periaatteessa tyyppi voi ihan hyvin, olisin laittanut pelkästään pimeyden piikkiin ilman niitä möykkyjä. Jos on kilpikirvoja itseensä saanut niin saa tappotuomion mutten viitsisi turhaan tuhota…
Limoviikunani paleltui pahoin pari viikkoa sitten pakkaspäiväksi osuneen muuton aikana. Nyt on lehdet kellastuneet ja kuolleet - selviytyneekö? Olisko jotain kikkaa minkä vois tehdä? Kyseessä on vanha, lähes parimetrinen yksilö
Minullakin on vanha, iso limoviikuna. Todella sitkeä, selvinnyt liikakastelusta, liian pimeästä paikasta ym. Ei kannata heti luovuttaa, jos et jo ehtinyt viskata pois. Mutta muista, että kasvi tarvitsee tosi vähän vettä lehdettömänä. Minun kirjavalehtinen limoviikuna pudotti taas talvella tosi paljon lehtiä, rapina vaan kävi kuin syksyllä konsanaan. Mutta nyt on kevättä ilmassa ja uusia ihanan vihreitä pikkulehtiä tulossa joka latvaan. Talvi voitettu…
Se minun parimetrinen paleltunut pukkaa nyt uutta lehteä! Ehdin jo luopua toivosta, katkaisin kaikki oksat ja siirsin syrjään odottamaan roskikseenheittoa. No eikö mitä, tämä sitkeä sissi päättikin herätä henkiin vaikka oli kyllä selvästi käynyt jo kaukana rajan takana
Nyt sitä olen sitten varovasti kastellut. Uuteen ruukkuunkin pitäisi siirtää, kun vanhasta on juuret tunkeneet ulos jo ajat sitten (multia ei ole vaihdettu viiteentoista vuoteen ) Yksi iso altakasteluruukku olis vapaana, mutta mahtaneeko tuo siinä viihtyä, kun on tottunut ajoittaiseen kovaankin kuivuuteen, ravinteiden ja kaiken mahdollisen puutteeseen?
Limoviikunat taitaa olla niitä jotka liialla hoidolla kuolee…
Sain limon juurrutetun oksan, lykkäsin sen suoraan multaan. Teinkö oikein?
Minullakin on limoviikuna ja se elelee etelä ikkunalla kesät talvet, ohut verho suojaa keskipäivän auringolta. On voinut tosi hyvin lampun alla talvella aamut ja illat. Ei pudota kuin pari lehteä talvella. Tosi helppo ja ihana kasvi.
Älkää välittäkö rautalangasta, se vaan ohjaa oksia oikeaan suuntaan.