Moi! Mulla on suunnilleen vuosi sitten ostettu (vai olisko siitä jo kaksi, noh…) limoviikuna, ja vaihdoin jo tältä keväältä mullatkin. Sitten vasta aloin pohtia juuristossa olevaa jonkinlaista “huopaa” (?) tai vastaavaa, ilmeisesti juuriston ympärillä. En tajua miksi en multia vaihtaessani tutkinut asiaa tarkemmin vaan aloin vasta nyt sitä huopaa katsella ja miettiä, että onkohan se haitaksi. Samanlainen on samaan aikaan ostamani kumipuun mullassa myös. Ainakin kumipuu tuntuu pärjäävän kohtuullisesti, limoviikunaa parturoin oikein urakalla kun tiputti hirveästi lehtiä ja oli muutenkin ihan epämääräisen muotoinen hentojen oksiensa kanssa.
Mutta kysymykseni siis kuuluu, että olisiko jollakulla ideaa siitä mikä tuo “huopa” on ja olisiko se parempi ottaa pois? Katson jos saisin lisättyä kuvan siitä selvennykseksi, mutta näin alkuun pistän nyt vaan viestin ilman kuvaa.
Niin ja molemmat kasvit ovat sellaisia 30-40 cm korkeita eli eivät kovin isoja.
Tässä se kuva.
jonkin sortin verkkopussi, johon pistokas on laitettu juurtumaan. pitäisi aina poistaa jo heti siinä vaiheessa, kun istutetaan uudelleen. harva kasvattaja tuntuu enää tekevän sitä. - katsokaa vaikka keväällä myytäviä pelargoneja.
Kiitos, jotain tuollaista epäilinkin… Taidan istuttaa uudelleen ja kiskoa tuon pussin pois (mikäli se onnistuu repimättä juuria ihan rikki…).
Pihistin roskiksesta pari pistokasta. Varret ovat kyllä jonkin verran puutuneet ja olivat olleet nollakelissä ulkona jo jonkin aikaa ennen kuin osuin kohdalle kasaa penkomaan. Katsotaan josko kuitenkin elämä voittaisi…
Yhyy meikäläisen limoviikuna vetelee viimesiään. Se on varistanut lähes kaikki lehtensä. Se on vähän pensasmainen kasvi mulla ja lehtiä on enää ikkunanpuoleisessa puolikkaassa pöheikköä. Surettaa kun se on ollut meikäläisen asuinkumppani jo yli 15 vuotta…selvinnyt jokaisesta muutosta, joita on ollut lukuisia. Nyt se sitten on ollut 10 vuotta samalla ikkunalla ja lokakuussa se alkoi heittää hanskat tiskiin. En keksi mitä sille voisi tehdä. Vettä saa sopivasti…ruukkua en oo vaihtanut koko 15v aikana, kun en tuosta isompaa kasvia ja ruukkua voi pitää. Ehkä se on sitten niin täynnä juurakkoa, että alkaa kuolla. Sekin vaikuttaa, että syys-lokakuu ikkuna oli remontin takia peitettynä ulkoa. Valoa sai niukasti. Elpyisiköhän se enää?
Ajattelin kokeilla itsekin napsaista siitä muutaman terveen oksan kasvatukseen jos oikein hätä tulee käteen. En vain oo koskaan juurruttanut mitään puuvartista (muistaakseni). Pelkään pahasti, että mokaan sen. Onko limoviikuna helppo juurrutettava?
Pikkupioni, kato ettei ole saanut vihannespunkkeja. Jos on niin suihkuun vaan koko risukko. Jos ei ole, niin valon vähyys on toinen vaihtoehto. Siihen auttaa kevät viimeistään. 😊 Veikkaan tätä viimeistä, kun kerran ikkunan puolella lehtiä vielä jäljellä. Limoviikuna kyllä kasvattaa uudet lehdet pudonneiden tilalle. Joten reippaalla mielellä vaan 😄 Ja vähän aikaa sitten nappasin ohikulkiessani yhdestä pitkälehtiviikunasta oksan ja se juurtui hiiiiiitaaaaasti vesilasissa. Pistin sille seuraksi juorun pistokkaita, ihan vaan opastukseksi kuinka juurrutaan 👍🏻
Pikkupioni: Voi olla myös lämpötilasta/ kosteudesta jos on patteri lähellä, mulla ainakin tiputtaa lehtensä aina näin syksyllä kun laitan patterit päälle, jotenkin lehdet kuivuvat. Jos oksat ovat hyvän näköisiä eikä kuivuneita, niin kasvi kyllä toipuu ja kasvattaa uudet lehdet tilalle. Nää taitaa tarvita aikas paljon valoa, että jos on mahdolllisuus laittaa lisävaloa pimeimpään aikaan näin talvella vaikka vaan ilta aikaan, se voisi helpottaa kasvia toipumaan.
Juu on patterin vieressä, mutta kun patteri ei ole vielä päällä. Pidän patteria päällä vain kohtalaisen kovilla pakkasilla, enkä aina silloinkaan. Koko asunto on ympäröity pientä (ehkä 10 neliön) seinää lukuunottamatta muiden asunnoilla ja sisätiloilla niin, että kireimmillä pakkasillakaan mun huoneiston lämpötila ei laske ku 19 asteeseen (vaikka mun patteri ei ole päällä). Muut lämmittää ilmeisesti kämppänsä aina niin kuumaksi ympärillä. Se on kätsyä kukkien kannalta - ei tarvi kuivattaa niitä patterilla. Siksi toisekseen, toi viikuna on ollut samassa paikassa 10 vuotta, että ei se ainakaan ennen ole siinä kärsinyt näin dramaattisesti.
Olen aika varma, että toi lähes totaalinen lehtien variseminen johtuu siitä ulkoseinäremontin ikkunapeitosta. Vaikutus vaan tuli aika hassulla viiveellä. Kun muovi poistui, niin olikin jo lokakuun loppu ja alkoi olla muutenkin pimeää..eli pimeysannosta alkoi kertyä liikaa. Siksi vähän pelkään että heittää hanskat tiskiin kun on vielä marras-joulu-tammikuu tätä hämärää aikaa. Kai se lamppu voisi pelastaa.
Minä ostin tänään vaalean limoviikunan, jonka nimi on Fiikus Kinky ts. Benjamina.
Minulla on ennestään tummanvihreä limoviikuna. Se tykkää kovasti auringosta. Limoviikunalle on tärkeää sopiva ruukku ja multien vaihto.
Ihmettelin kyllä minäkin tuon nimen Kinky. Kuulemma suomeksi Benjamina.
Saa nähdä kuinka isoksi tuo vaalea kasvaa, sillä tummanvihreä ainakin kasvaa aika hyvin.
Minun piti tähän kirjoittaa, mutta jotenkin valitsin väärän ketjun. Poistin sen viestin.
Eli ostin tänään Fiikus Natasjan.
Mistä johtuu, että limoviikunan lehdissä ja oksien päissä joissakin on punaiset kuivat pisarat? Lehtiin jää täplät, kun niitä pisaria poistaa.
Mistä tunnistaa limoviikunan veden tarpeen? Yleensä kasvit alkavat riiputtaa lehtiään ja lehdet muuttuvat pehmeäksi kun kasvin kasvualusta kuivuu ja kun vettä annetaan niin lehdet napakoituvat. Limoviikunoilla tätä ei tunnu tapahtuvan. Olen joskus pitänyt pitkänkin välin kastelussa, mutta lehdet eivät ole alkaneet riippua eivätkä ne tunnu veteliltä sormien välissä. Vettä kaikki kasvit kuitenkin tarvitsevat, joten varmaan limoviikunallakin antaa jotain merkkejä kun vettä ei ole tarpeeksi?