Viiniköynnöksen lisääminen

Miten viiniköynnöstä voisi lisätä, keskustelusta olen ymmärtänyt että pistokkaasta voisi onnistua. Osaako joku neuvoa. Täällä on myynnissä Zilgan taimia, haluaisin lisätä niistä vaikka oman viinitarhan.

Alkuperäinen kirjoittaja: veronica

Millä vyöhykkeellä asut?

Olen temppuillut tuon zilgan kanssa vuosikausia ja nyt on hienosti alkaneet pistokkaat purkissa kasvamaan. Sain niitä täältä puutarhanetistä.  Laitoin syksyllä saamiani viiniköynnöksen leikkuussa syntynyttä pistokasmateriaalia turveruukkuun, jota pidin hiukan kosteana ja nyt keväällä jokainen pistokas kasvattaa tokevana lehtiä.

Olen myös ostanut zilgaa ja sain postissa kuivan risun. Vaikka olisin tehnyt mitä niin risuna pysyi.

Pistokkaasta lisätään juu. Meidän isäntä kyllä kasvatti nyt siemenestäkin, mutta niistähän nyt tulee mitä sattuu - toivottavasti sattuu hyviä

Tarkistin juuri , 3 vyöhyke on vaikka olen aina luullut neloseksi.

Tänne ulottuu tuo Laatokan vaikutus, ei tarvii mennä monta kymmentä kilometriä pohjoiseen kun selvästi huomaa muutoksen kasvillisuudessa. Lisäetuna tässä on järven vieressä etelärinne, aurinko paistaa koko päivän.

Temskukka, jos siulla on ylijäämää voitaisiin neuvotella.

Ei taida vielä olla, kun itsekkin pääsin vasta alkuun

Kävimme äsken puutarhamyymälässä, siellä oli vain Summer Sweet - lajiketta. Täysin hengettömän näköisiä risuja kuivassa turveruukussa. En ostanut. Pitää käydä tuolla kauempana missä ilmoittivat ainakin Zilgaa löytyvän.

Veronica, jos hankit yhden taimen itse, voit ottaa siitä pistokkaita. Vanhalta puolelta löytyy tosi seikkaperäiset ohjeet vanhasta keskustelusta. Viiniköynnös leikataan loppusyksyllä sen tuleennuttua ja pudotettua lehtensä. Noita lepotilassa olevia puutuneita varrenpätkiä tökitään multaan (Zilga turpeeseen) ja säilytetään talven yli viileässä, ja keväällä ne alkavat pukata versoa. Loka-marraskuun tienoilla on helppo vaihtaa pistokkaita eli noita tappeja. Jos kesällä haluaa jakaa tainta, niin kannattaa varmaankin toimia niinkuin minkä tahansa pistokkaan kanssa.

Käykö Summer Sweetille tavallinen puutarhamulta? Semmoisen risun näköisenä minäkin sen ostin, mutta kasvarissa se pukkaa nyt jo kasvua. Ja samanlaisia risuja ne olivat kaikissa käymissäni liikkeessä. Taitavat olla myöhäisimmästä päästä lehteen puhkeamisen suhteen. Muista lajikkeista pystyi jo sanomaan oliko eloa vai eikö. Ehkäpä tuota voi joku päivä lisätäkin.

Liityimpä miekin vihdoin viininvijelijöiden joukkoon, tai ainakin karahkan ostin. Summer Sweet lajiketta ja hieman oli silmujakin tulossa. Nyt pitäisi hiekkaa lisätä kasvualustaan ja muutenkin maata muokata. Kasvarin viereen lämpimään nurkkaan aion ulos istuttaa.

Minulla on tällainen Zilda

Viinirypälettä voi lisätä myös taivukkaista.

seikkailin vanhan puolen keskusteluja läpi: viiniköynnöksen voi juurruttaa myös hedelmätiskin rypäletertun kantaosasta - ei tietty meillä menestyviä lajikkeita, mutta nopeasti kasvavan köynnöksen saa kesäksi sisälle ja viinitupatunnelmaa!

Sain ystävättäreltäni muutaman viinirypäleen oksan n. kolme viikkoa sitten, laitoin ne purkkiin taimimultaan ja latvoin ne samalla. Kaikki oksanpätkät lykkäävät uutta alkua ja ajattelin siirtää ne maahan tämän viikon aikana. Ne tulevat lämpimälle seinustalle aitaa vasten, mutta miten minun pitäisi varmistaa niiden talvehtiminen? Laitanko jotain syksyllä päälle? Ystävättärelläni köynnös on valtavan iso, ja marjaterttuja se on tehnyt jo useamman vuoden, hän ei ole suojannut tai leikellyt sitä koskaan, mutta nuo minun taimeni ovat vasta n. 5 cm korkeita, joten jonkinlaisen suojan varmaan tarvitsevat, ainakin alkuun. Köynnöksen nimestä ei ole muistikuvaa (ei oksien antajallakaan), mutta vihreiksi marjat jäävät.

Mitenkä ootte jakanu noita pistokkaita, postitse? Mulla nimittäin valtavaksi kasvanut viini joka kohta pian saa taas maistaa saksia. Leikkaan kahdestikkin vuodessa ja silti se pakenee pitkin sähköjohtoja ja räystäitä.

Lajiketta en tiedä mutta tummia rypäleitä tulee saavillinen. Mitähän niistä tekis, vinkkejä?

Jos jollakin jää ylimääräisiä viinirypäleen leikkuupätkiä, niin olisin kiinnostunut yrittämään elättää sellaista täällä nelosvyöhykkeellä pihalla, lieneekö toivotonta?

Meidän viini ainakin porskuttaa ihan tyytyväisenä mutta olemme etelässä. Minulta joutaa taas pian vaikka 10m viinin vartta mutta kuinkas se teille kulkeutuisi?

Eikös kirjekuoreen mahtuisi jonkinlainen pätkä rullalle? Maksan kyllä luonnollisestikin kulut.

Viiniköynnös vuotaa helposti joten odotan vielä kuukauden verran ennen kun käyn leikkaamaan. Sitten voi rullata kirjeeseen vaikka montakin pätkää. Meillä on todella valtava kasvu.