samalla aikataululla melkein samoin istutettuna = kaksi silmua turve/hiekkaseokseen upotettuna (maitotölkki on vain sen korkuinen, ettei syvempään pysty tuuppaamaan) onnistuvat myös talviviileässä (≈ +5°C) mökissä, jossa kosteus% on korkea.
Mikä mahtaisi olla pistokkaitten sopiva säilytystapa talveksi? Viime talvena kellarissa hiekka oli ilmeisesti liian märkää koska suuri osa pistokkaista rupesi mustumaan pinnastaan.
miksi talvettaa pistokkaita…sen sijaan, että pistää ne jo valmiiksi purkkiin samantien…???
Mikä on oikea kosteus mullalle ja miten säilyttää se?
Kannattaisikohan pistokkaan ylä-leikkauspinta sulkea puitten haava-aineella? Estäisi pistokkaan kuivumista.
Siten, että se on kunnolla kostea, mutta ei märkä ja vettä lisätään talven aikana niinpaljon, että on aina kunnolla kostea. Riippuu kellarista (ja ruukustakin), miten usein. Meillä on tuuletusta lisätty ja saan nykyään kastella vajan kuukauden välein lirauksella (kokonainen maitotölkki, jossa yläosassa tyhjää = ei haihdu niin paljon kun ruukussa).
En ole yläpintaa sulkenut mitenkään.
Hiukan toistasataa tainta lähdössä kasvuun, kasvuunlähtöprosentti tänä keväänä on 95.
hupsista. - sinulla täytyy olla joko itselläsi lääniä istuttaa tai taimille ottajat valmiina. noin montaa en ole tainnut vuosien saatossa edes yhteensä kasvattaa. tänä vuonna % sentään oli 100 - kaikki neljä ovat kunnon taimia, vaikka eivät edes ulos ole vielä päässeet.
Vau hasansky! Upeat alut sinulla!
Tämä on nyt varmaan tyhmä kysymys, mutta eivätkö kaikki lajikkeet tee siementaimia, vai onko niiden sadon tuottaminen epävarmaa? Mulla on taas kasvihuoneen turve vihreänä pienistä taimista, kunnes perkaan ne pois. Kokemuksesta tiedän, että tekevät myös satoa ja kasvavat nopeasti sekä Beta, että aurora.
Siementaimet eivät ole perimältään emokasvin kaltaisia. Kun halutaan lajin ominaisuuksien säilyvän pitää käyttää esim. pistokasta. Siemenistä saisi uusia lajikkeita, mielenkiintoinen harrastus olisi sekin.
Magnolia, voisko niitä laittaa tänne tyrkylle? T:kiinnostunut kasvattaja
Ainakin Betan jälkeläiset maistuvat samalta.
Myskimalva. Mun pitää vaan malttaa olla repimättä kaikkia ylös tai ruukuttaa muutamia, kunhan ehdin. Nyt ovat vasta tulleet pintaan. Muista kysellä myöhemmin.
Jep, kiitos =)
Sellainen ilouutinen on ihan pakko päästä välittämään, että viime kesänä mysteerisen sabotöörin katkoman Supagan pätkistä yksi on juurtunut ja kasvattelee nyt ensimmäisiä lehtiään.
Pistokkaiden lisäys käy helposti myös tuoreista taimista jotka pukkaavat jo kasvua, eikun vain veteen, tässä on yksityiskohtainen kuvaus kuvien kanssa joka on todettu toimivaksi : ) http://nordicwinegrapes.blogspot.fi/2012/08/viinikoynnoksesta-tuoreita-pistokkaita.html
Kuinka kauan olet juurruttanut ? Minulla meni tuoreista versoista noin 3 viikkoa kun oikein muistelen. Sillon oli juuret kasvaneet vesilasissa noin tulitikun mittaisiksi
Kokeile leikata niihin uusi pinta ja laita vesilasiin. Vielä voi onnistua
Juurtuminen käy myös pimeässä, syksyllä leikatut ruukkuun syvälle multaan pistettynä ja ruukku kylmiöön tai ulos pensaan alle lehtikasaan tuottivat molemmat saman tulokset. Kasvattavat juuria ensimmäisen kesän ja mahtavat versot, jotka syksyllä leikkaan, pistokkaiksi nekin…
Itse olen paremmin onnistunut puutuneista pistokkaista keväällä juurruttamalla. Hiukan yli sata tainta pääsi istutukseen asti tänä kesänä, hukkaprosentti pistokkaasta taimeksi oli lopulta 20-30. Paljon riippuu pistokkaista, täytyy olla tarpeeksi puutunut, sopivan paksu, pitkä jne.
Vihreistä pistokkaista kokeillessani sain niitä kyllä juurtumaan mutta en säilymään talven yli kellarissa, ulos ne ovat liian pieniä.
elokuussa leikatut osittain puutuneet pistokkaat voi säilyttää viileessä valoisassa paikassa purkeissaan talven, onnistuu paremmin kuin kellarissa. Pitääpä jotkut niitä ihan huonelämpötilassakin, lisävalolla.