kiitos tyytyväisenä vastaanotettu:-)
minulla on taas kerran 1½ litran maitopurkki täytettynä piukkaan pakatulla turve/hiekkaseoksella odottamassa zilga-risuja. kolme ajattelin siihen nyt vain tuupata, kun ei kukaan ole esittänyt toiveita. (toiseen tölkkiin laitan puolisen tusinaa villiviinin pätkää, joista ystävä toivoo ensi keväänä saavansa samanlaiset hienot taimet kuin viime kesänäkin. aidan vierustaa kun riittää.)
No minen ole näitä lueskellutkaan ennenkuin nyt ja olen tehnyt niinkuin ei pitäisi, tietenkin.
Minulla lie Zilgaa, ei niin puutuneita versoja ja vedessä. Tekevät nyt lehteä ja pientä juurta.
Paanko nyt heti sitten maitopurkkiin hiekansekaiseen turpeeseen ja viileään pimeään? Maitopurkkiin siksi, että versot ovat varsin syvällä kasvualustassa?
Mie tapposin nää. Ne oli tuolla löylyhuoneessa, joka normaalisti on viileämpi, totuttelemassa aste asteelta kylmempään.
Hokasin juuri, että eilen käytiin saunassa ja siellähän ne oli viinipistokkaat vieläkin. Liian lämmin oli heille tullu
Nuinkos kävi kalpaten? Jos ei viina terva ja sauna auta niin kasvi on kuolemaksi?
ninim. kylvökset viimekeväänä löylyhuoneen lattialla saunomisen ajan ja hyvin taimettuneena
Nu pirkale. Jäi se maitopurkki vielä sinne saunaankin, ukko tuli tänään kysymään, että mitäs tolle kukka-asetelmalle tehdään.
No voi ei Heksu, minäkin tapoin omani…ensin kauheesti pyydän toista niitä oksan pätkiä mulle lähetteleen, sit kaikenmaailman poppakonstien avulla saan ne juurtumaan ja siellä ne koko kesän kasvattelivat hitaasti mutta varmasti juuriaan kasvarissa ja sitten…VOI KÖKKÖ!!! Tuli eka kunnon pakkasyö ja aamulla sen tajusin ja juoksin hakemaan sen kipon. Siinä oli sellanen parin sentin jää ja alla sulaa vettä. Ja jään yläpuolella kaikki vihreä kuollutta.
No toin sisälle, annoin sulaa, istutin purkkiin siinä toivossa, et selvisivät ehkä jotenkin…tikut kuivuivat ja mullasta ei ole vieläkään noussut mitään…Suorastaan nyyh ja potkisin itteeni jos taipuisin.
Ihan hulttiomeininkiä meillä
Keväällä uusin voimin, minulla on paikka jo katsottunakin sille valtavalle viiniköynnökselle sitten. Etsitään joku sopiva uhri joka suostuisi keskustelemaan viinin pistokkaista ;D
Hahaa, niin tehdään. Joku joka ei koskaan lue näitä. Erinomainen suunnitelma!
Miksi hosua niiden purkkien kanssa nyt. Leikkaatte hyvät pistokkaat, merkkaatte juurrutuspään vaikka maalarinteipillä, kiedotte nipun paksuun sanomalehteen, voi vähän sisempiä papereita kostutella ja viette ulos vaikka lehtikasan alle ja talvella lunta päälle. Kevätpuolella kannattaa huolehtia, että lunta on päällä, vaikka esim .lehtikasan alla tuskin pääsevät kuivumaan. Maalis-huhtikuussa laitatte pistokkaat kaikki yhteen isoon purkkiin ja muovihuppu päälle. Versominen on lähes 100% ja vieläpä parissa päivässä aurinkoisella ikkunalla.
Samalla systeemillä voi monistaa vaikka kanukoita, mutta niille riittää, kun katkoo keväällä suoraan pensaasta.
Kyllä minä sen nyt tiedän
Suoraa kirjasta luettuna ja tämä on ns. sateenvarjoleikkauksen aloitus: Ensimmäisenä syksynä versot (esim. 3 kpl)typistetään n. metrin korkeudelta. Näihin rankoihin kasvatetaan seuraava kesänä sivuhaarat, jotka typistetään toisena syksynä n. 30 cm pituisiksi. Sen jälkeen rankoihin jätetään yksi 7-8 silmuinen juoksija ja pari 2-silmuiseksi typistettyä versoa uusien juoksijoiden kasvattamiseksi, kaikki muut poistetaan. Yleensä köynnöksiin saa jäädä 60-70 silmua, heikkokasvuisiin vieläkin vähemmän.
(Lainaus:"Suomalainen piha ja puutarha" Alanko ja Koivunen
Sain nimim. Anitalta viime vuonna näihin aikoihin kimpun pistokkaita ja säilytin ne ja kasvatin ne, kuten yllä kirjoitin. Epäonnekseni poistin muovihupun liian aikaisin ja henkiin jäi kolme pistokasta, jotka ovat yhdessä isohkossa muoviruukussa. Lehtivät oikein tomerasti kesällä ja nyt syksyllä hautasin ne kurpitsapenkkiin, johon kaivoin riittävän syvän kuopan ja täytin koivunlehdillä reilusti. Päälle laitoin karakan merkiksi, että muistan ja tiedän siinä kohtaa jotain olevan kätkettynä
Eka pistokas-kokeillussani käytin löysää muovihuppua ja yksi toisensa jälkeen homehtui, vaikka otinkin huppua välillä pois ja pesin pistokkaita. Senjälkeen en ole huppua käyttänyt. Hyvä, kun onnistutte hupulla!
Hupun kanssa on ilmastointi tärkeää. Pussiin reikiä ja päivittäin rullaan reunoja ylös, jotta ilma pääsee kietämän. Tämä kuitenkin vasta, kun silmut ovat puhjenneet. En tiedä, onnistuisiko ilman huppua. Sama pätee kai kaikkiin pistokaslisäykseen.
Palstalla puhutaan maj-leen ohjeesta viiniköynnöksen juurrutamisesta, minkälainen se oikein on?
Löytyy ketjusta; jos ei ole tässä, niin vanhoissa viesteissä.
löytyy myös blogistani - linkki avatar-tekstissä - kohdasta zilga I, torstai, 1. marraskuuta 2007 - klo 18.18
Tarvitaanko huppua lisättäessä keväällä puutuneista pistokkaista? Ymmärrän että huppu tarvitaan kesällä vihreistä pistokkaista lisättäessä. Eikä huppu nosta lämpötilaa niin että lehdet aukeavat liian varhain, ennen kuin juuret ovat ehtineet kehittyä.
Kun ei mee jakeluun niin ei mene, joten voisiko joku vääntää mulle rautalangasta… Sain naapurista pitkän pätkän viinirypäleköynnöstä ja nyt pitäisi yrittää siitä ottaa pistokkaita, mutta minkälaisia sopivat pistokkaat on? Mikä olisi tähän vuodenaikaan paras mahdollinen tapa yrittää saada pysyyn pistokkaat hengissä? Olen aivan aloittelia, joten kaikki tyhmältäkin kuulostavat neuvot on kullan arvoisia! Kiitos jo etukäteen ;o)
Kesällä sabotoidun Supagani rungosta talteen otetut pätkät näyttävät ainakin osa sinnitelleen hengissä kasvarissa pikkuruukuissa, mutta nyt kun ilmat kylmenevät, taitaa olla paras pistää ne maihin ja turpeen alle turvaan? Toimivaa kellaria ei ole, joten se ei ole vaihtoehto.
ei huppua tarvitse välttämättä…talvipistokkaita juurruttaessa!! ota 3 silmuinen pistokas ja työnnä ruukkuun multaa niin , että näkyviin jää yksi silmu… juuri ja juuri!! Pidä multa tasasiesti tuorean kosteana - EI SIIS VALUVAN MÄRKÄNÄ. Näin lähtee syksyllä laitettu pistokas juurtumaan huoneen lämmössä seuraavana keväänä siinä maaliskuulla!!