Hei Trekooli, täältä löydät viiniköynnöksen juurrutusohjeet.
Suuret kiitokset vaivannäöstä. Tuleekin ihan kiva kokeilu ja arvata saattaa, jos onnistuu, kuka hiukan rehvastelee;-))heh
Annabellalta sain ison tukun Zilgan pätkiä. Jos säilytän ne jääkaapissa, pitääkö niillä olla jotain kosteutta pitävää mukana (paperia, hiekkaa, turvetta) vai riittääkö, että ovat sillänsä muovipussissa.
Leikkasin vain vähän viiniköynnöstäni. Nyt mietin, pitäisikö katkoa lisää. Voisikohan tässä vaiheessa laittaa oksat vaasiin ikkunalle vai olisiko parempi odottaa vielä pitempää päivää?
Pätkät siirretty lumikasan alle, alkoivat homehtumaan jääkaapissa.
Minulla ei ole yhtään lunta pihassani. Muratitkin ovat ulkona pakkasen jäljiltä aivan vihreinä. Suojasin parina pakkasyönä isoa viinirypälettäni seinää vasten peitteellä. Lyhyttä olisi helpompi suojata.
Tämän ketjun alkupuolella on vuoden takainen neuvo, ettei kannata sisällä vesilasissa juurrutella - pukkaavat ensin kehdet eiväkä sitten jaksa muuta kuin kuivettua.
-Viileään kylmiöön vein vinkin täältä saatuani ja multaruukussa hyvin juurtuivat ja kasvoivat kesän ulkona. Olisiko sinulla jokin viileä valoisa paikka juurruttaa rukkaruukussa??
Koskas näille pätkille aletaan jotain tekemään. Huomenissa pitää vielä lapioida lisä lunta päälle, sillä ainakin voi vielä siirtää teemisiä tuonnemmaksi. Mutta entä, kun lumi kohta loppuu. Purkkiinko pistokkaat laitetaan seuraavaksi/väliajaksi, ennenkuin maa sulaa.
Itse leikkasin omat köynnökseni tammi/helmikuussa ja tökkäsin pätkät heti veteen maitopurkkeihin. Parin viikon päästä alkoi tulla hometta, jolloin käsittelin nuo etikalla ja vaihdoin hiekkaturpeeseen.
Nyt osassa taimista (lajista riippuen) on jo isot silmut. Toivottavasti löytyy myös juuret.
Luin jostain, että viiniköynnös juurtuu huonosti, jos maa on kylmä (alle 10 astetta). Sen takia omat köynnökseni ovat sisällä viileässä huoneessa (12-15 astetta).
Alkuperäinen kirjoittaja: -Matias-
Mun pistookkaat ovat lumihangessa sanomalehteen käärittyinä. Täällä näyttää olevan kaksi viiniköynnöskeskustelua, voisiko joku yhdistää.
Laitoin viiniköynnöspistokkaat purkkiin ja muovihupun päälle. Pidänkö purkin sisällä vai vienkö ulos tai esim. ikkunalliseen kylmään varastoon.
Höpisen täälläkin itsekseni;-)) Myös kahdessa viiniköynnöspistokkaassa on isot silmut, eli viikon verran nämä ehtivät olla mullassa.
Kolme pistokasta lopultakin jäi henkiin ja niissä on nyt kaikissa kolme kunnon lehteä. Mites on jatkon kanssa talvea ajatellen. Annanko olla talven yli vielä purkissa, jonka hautaan esim. maahan, vai pitäisikö istuttaa pistokkaat suoraan maahan. Entä tuleeko jokaisesta pistokkaasta oma köynnöksensä (periaatteessa) , vai pitäisikö ne pistää samaan istutusukuoppaan.
laitetaanko viiniköynnöksen oksat nyt multaan suoraan?ja varmaankin kastellaan,viime syksyn oksista ei juurtunut yksikään!
Hei iesteri, en ole itse koskaan vielä pistokasta juurruttanut mutta esim. kodin pellervon nettisivulta löytyy ohje.
iesterin kysymys viiniköynnöksen pistokkaan juurruttamisesta vastauksineen löytyy nyt täältä
kiitti otaporkkana!
Olen leikannut 3:n silmun mittaisia pätkiä ja laittanut ne kosteaan multaan tölkkiin (samaan tölkkiin useita) syksyllä siten, että 2 silmua on mullan alla ja vienyt kellariin. Lisää vettä olen tirauttanut 1-2 x siellä olon aikana. ~Huhtikuun alussa olen tuonut parvekkeen lattialle (kun ei enää ole pakkasta) siten että saavat valoa, mutta eivät joudu kevätauringon paahteeseen. Ei pusseja päälle missään vaiheessa; ekoille juurrutuskokeilulle laitoin ja ne homehtuivat nopeasti.
Myös omien kokemusteni mukaan muovi homehduttaa pistokkaan hetkessä.
Ilmeisesti myös lajikkeella on väliä, sillä Fabelista lähti kasvuun lähes kaikki pistokkaat, kun taas Biancasta vain yksi juurtui. Kesällä totesin taivukkaan olevan kaikkein kätevin keino, sillä keväällä maahan taivutettu varsi juurtuu parissa kuukaudessa ja versoista kasvaa paksuja.
Mutta takaisin juurruttamiseen: vedessä liottaminen nopeuttaa silmujen puhkeamista, mutta hidastaa juurtumista. Ilmavaan turpeeseen istutetut taimet kasvavat huomattavasti paremmin jopa ilman juuria. Pajun varret nopeuttavat juurtumista, sillä ne erittävät juurtumista edistäviä hormooneja. Silmujen puhkeamisesta juurtumiseen menee melko pitkä aika. Ensin versot kasvavat nopeasti, mutta kasvu tyrehtyy noin 3-5 lehden jälkeen. Kun juuret lopulta kasvavat, taimi jatkaa kasvuaan. Taimia ei kannata siirtää uuteen alustaan ennen kuin purkki täyttyy juurista.
Ilmeisesti mullassa pito viileässä nopeuttaa juurtumista…
Alkuperäinen kirjoittaja: -Matias-
Toiset lajikkeet varmaankin juurtuvat paremmin. Viime syksyn juurrutuskokeilusta 'Hazaine Sladki'sta sain vain 1:n juurtumaan; pistokkaan kesän kasvukin vain ~20 senttiä (kaikki pistokkaat ohuita). 'Jubileinaja Novgoroda'sta juurtui useampia ja kesän ~kasvukin kolminkertaista (suurin osa pistokkaista paksumpia). Eli pistokkaan paksuudellakin juurtumiseen merkitys.
- Edellisestä unohdin mainita, että on mai-leen ohje, millä olen juurruttanut; kiitos hänelle!