Viiniköynnös, Vitis

Mai-leetä myöttäillen, kaikissa ohjeissa mitä olen löytänyt, käsketään leikkaaminen tekemään myöhään syksyllä, ennen talvilevolle käymistä. Keväällä leikattu viiniköynnös “vuotaa kuiviin”. Keltavästäräkin kannattaisi ehkä siirtää ensimmäinen leikkaaminen ensi syksyyn?

Versot voivat olla ihan kuolleen näköisiä ja kun sitten erehtyy leikkaamaan, alkaakin hirvittävä nestevuoto jossain vaiheessa. Joten myötäilen edellisiä vastaajia.

Minunkin tekisi ja mieleni viiniköynnöstä, mutta mahdanko osata hoitaa sitä? Se voisi kyllä viihtyäkin pihassani, sillä se on hyvin suojaisa. Ja aina miettimistä siinä, mihin sen istuttaisi. Parhaimman näköinen se taitaa olla pergolan tyyppisessä systeemissä, jossa runsaat silmän iskuviinirypäleet roikkuvat yläpuolelta alas käden ulottuville.

Mulla kasvoi Beta pari ensimmäistä kesää ruukussa, talvetus viileässä eteisessä. Viime kesänä sain valmiiksi istutusalueen mihin sen olin suunnitellut ja sinne sen istutin. Jossain vaiheessa marraskuulla leikkasin ja peitin talvensuojaturpeella ja havuilla. Mutta kun marraskuu jatkui iänkaiken kuukausi kaupalla eli lumetonta ja märkää, niin jännityksellä odotan miten on talvehtinut. Nyt jos sen kasvihuoneen saan niin sinne ajattelin istuttaa 2-3 viiniköynnöstä, kattotuolien alapintaan tulee kiinteä puuristikko jonka päälle voin versot ohjata. Ja aikanaan sieltä sitten riippuu meheviä rypäleterttuja, sieltä vaan popsii… Huoh…

Näen sinut jo sieluni silmin siellä napsimassa kypsiä ja komeita viinirypäleitä!
Minä vain haaveilen..

tapani mukaan inhottavasti taas kerron, että ne pergolan katosta ja kasvihuoneen kattotuolien päältä roikkuvat eivät kovasti satoa notkuile:-)
a) jos jättää köynnöksen leikkaamatta, minkä tietenkin tekee kun haluaa näkösuojaa ja viidakkotunnelmaa, sato jää niukaksi.
b) jos leikkaa oikeaoppisesti, mikä vasta takaa runsaan sadon, vuotuinen kasvun lisä satoatuottaville oksille on noin 10 - 20 cm. - kesän kasvu on sitten muutaman metrin, mutta se on vain viffeetä, ei tuota satoa.

Kops. Putosin sieltä kattoritilältä, mai-lee palautti (taas) maanpinnalle… Ei vaineskaan, tiedossa oli tuo ettei leikkaamatta juurikaan satoa tuota. Täytynee tehdä niin että antaa vaikka yhden rehottaa ja niitä paria muuta leikkaa. Yksi varmasti hoitaa varjostus- ja viidakkopuolen, niistä kahdesta sitten saapi enempi satoa. Laittaa niitä terttuja sitten vaikka nippusiteillä katosta roikkumaan kun vieraita tulee =)

erinomainen kikka kolmonen:-)

Minä jutustelin ihan humormielellä. Kaunis ei aina ole käytännöllistä, tietty. Haaveilla aina saa, tokkiisa, on ainakin halpaa huvia. Mutta asiaan: mikä se paras paikka on viiniköynnökselle?

Aiai, nyt en malta olla kopsauttamatta Maileetä alas luuloistaan. hymy Kyllä Beta tekee rypäleitä vaikka ei leikkaisi mitenkään ja aina vain enemmän. Ja ihan sinne bergolan kattoon silmän isku. Tosin, jos leikkaa hiukan lyhyemmiksi versoja siellä katossa, saa kypsytettyä rypäleensä täydellisemmin. Laitan kuvan myöhemmin, kunhan pienentelen sen tänne sopivaksi.

sainpas sinut tulemaan klorofyllista tännekin puolelle:-) kyllä minäkin olen semmoisen ison kasvihuoneen takaseinän peittäneen satoisan viiniköynnöksen nähnyt, mutta sitä olikin ehditty kasvatella jo vaikka kuinka monta vuosikymmentä. omasikin taitaa olla jo parin vuosikymmenen ikäinen, eikös.
a) nykyihmiset ovat niin kärsimättömiä, että pitäisi olla jo "viime vuonna"
b) beta on eri kuin zilga, jonka minä tunnen
c) satoa tulee, mutta paljonko tulisikaan, jos olisi leikattu... kas, sitäpä ei ole päästy kokeilemaan.
onko tarpeeksi hyvät selitykset?

Viuh. Takaisin siellä kattotuolien korkeudella! Mulla ei ole mihinkään kiire, en ole nykyihminen. Köynnöksen laatua en vielä tiedä, tarkoitus olisi Viron reissulta hankintoja tehdä. Katariina, eikös vanhassa pentissä olekin kuvia sinun köynnöksestäsi ja upeista rypäleistä? Muisti palailee… Mutta laita kuvia tänne, täällä paljon uusia kirjoittajia jotka niitä haluavat ihailla! Mukavaa nähdä sinua täällä välillä muutenkin =)

Yritin äsken etsiä tästä ketjusta, mutta en löytänyt kuviani meidän köynnöksestä eli ovat toden näköisesti siellä "vanhassa pentissä" enkä mä sieltä taida osata enää hakea.

Olette oikeassa, meidän köynnös on jo 20 vuotta vanha. Kymmenen vuotta sitten se alkoi tehdä vasta kunnolla satoa. Nyt mulla on tullut ongelma, kun en tiedä mitenkä sitä voisi lannoittaa, kun juurethan ovat kuulemma vaikka viiden metrin syvyydesä ja laajalla alalla. Laikattava on kuitenkin nyt reilusti, muuten se valtaa pienen piha kokonaan ja katonkin. Myösa siksi leikkausta on tehtävä, että jaksaisi tehdä tasalaatuista satoa.

Yhden kuvan löysin äsken omalta koneeltani. Salamakuva, illalla otettu ja tuossa ei kaikki tertut ole vielä kypsät. (Toivottavasti tuo kuvanlaitto onnistuu.)

Tulipas siitä pieni ja epäselvä kuva, mutta kyllä pääasia käy ilmi. Pergolan katossa on ja rypäleitä on paljon.

En kestä katsella…uuuuhhhh!

kiitos, hyvin ajaa asiansa tuokin kuva. - vanhan puolen kuvia on ainakin *viiniköynnökset* ketjuissa.

Onko tuo valokatteen alla? Tuollainen paikka olisi mullakin -vapaana. Mutta kuuma, eteläpuoli, miten siinä viihtyy? Meinaan upea on!

memuli - käypä vanhalla puolella lukemassa *viiniköynnökset 2*-ketjusta ainakin tämä juttu Katariina (10040 kpl) maanantai, 30. lokakuuta 2006 - klo 10. 09. siinä kerrotaan kuinka valokate vaikuttaa. [se aurinko, se aurinko:-)]
minulla zilga kasvaa mökin eteläseinällä, niin kuumassa paikassa kuin kunakin kesänä luoja suo.

Memuli, ei viiniköynnös liiasta kuumuudesta meillä Suomessa kärsi koskaan. Ei kait misssään muuallakaan. Ja paras kasvupaikka on sellanen, missä maa ei ole kylmää savea vaan mieluummin hiekansekaista ja lämmintä. Aurinkoinen paikka siis. Zilga taitaa tykätä ´happamesta ja turpeestakin, en tunne sen tarpeita.

Muistaakseni siellä vanhan P-netin puolella kerroin siitä, että rypäleet kypsyvät paljon nopeammin katteen alla varjossakin kuin auringossa ja tuulessa, jossa reunimmaiset versot kasvavat.

Aah, vielä jäi sanomatta, että tuo avattaren lause on jo hiukan kiusallinen. Viime syksynä piti ensimmäisen kerran laitta verkot mustarastaita varten. Ne söivät koko reunustan rypälesadon ja ryömivät jopa verkon sisään, kun se oli sellasta lintuystävällistä verkkoa, johon eivät varpaat tarttuneet kiinni.

Meillä myös "katosi" ensimmäinen sato (= kaksi pientä terttua) parisen vuotta sitten. Viime vuonna kun terttuja oli jo mukavasti olinkin hieman viisaampi. Suojasin ne harsolla ja ihan ok toimi.

Kiitos tiedoistanne ja käyn piipahtamassa "vanhalla puolella", tuo viiniköynnös on jäänyt niin nakuttamaan mieltäni, että vielä minä semmoisen johonkin tällään. Jos en tänä kesänä, niin jonain kumminkin. Olen siihen mennessä ehkä jo jonkin verran viisastunut. Sillä aikaa kun saan omani, voin ihailla teidän rypäleitänne ja kasvun ihmettä.valvova silmä