Viiniköynnös, Vitis

Kaksi viikkoa sitten toin sisälle naapurin kellarissa säilössä olleet Zilgan pistokkaat. Seitsemästä pistokkaasta viidessä on silmut aukeamassa. Valitettavasti jouduin ahtamaan pariin purkkiin kun ei omaan viileää tilaa ole käytettävissä.

Kyllä vähän jännittää onko juuret kasvamassa vai kuihtuuko alut.

onko nuo ne minulta lähteneet risut? - hyvin olet osannut. oma kokemukseni on, että ensin tulee juuret ja sitten versot. ainoa "vaara" on liika lämpö. huoneenlämmössäkin onnistuivat mutta jos löydät niille 10+ tilan niin oikein hyvä. nuo mahtuvat hyvin olemaan purnuissaan vaikka siihen asti, kun saat pihalle. maitotölkit ovat siitä hyviä kasvatusastioita, että voi saksia tai puukottaa kyljet auki. taimet saa sitten helposti irti juuria vahingoittamatta.

Kyllä ne ovat sinulta Mai-lee, kiitoksia vaan kovasti, oli vahvat pistokkaat. Nämä kasvaa nyt länsi-ikkunalla ja patteri alla on kiinni ettei lämpö kuivata. Olen lisäksi sumuttanut niitä päivittäin.

en kyllä ymmärrä, mitä voisit tehdä toisin:-) hyvään kotiin pääsivät.

Kiitoksia, mie kyselen sitten neuvoja kunhan tulee ulos viennin aika.

Missä vyöhykkeellä onnistuu kasvatus? olisi kiva kokeilla,mutta olen oulunseudulta.Onko turhaa kokeillakaan

Kasvarissa?? Tuli vaan mieleen, ei kyllä ole omakohtaista kokemusta…

Nellynoora, minulla on sata kilometriä pohjoisempana viiniköynnöksiä kasvarissa, nyt toista talveaan. Joskus luin jostakin paikallislehdestä, että jollakin naisella on ollut kasvarissa viiniköynnöksiä hieman Oulun yläpuolella jo useita vuosia ja marjojakin ovat tuottaneert

kasvihuonetta itsekin ajattelin.No voihan sitä kokeilla.Mistähän niitä alkuja voisi hommata? Pitääpä alkaa lukea tämä ketju läpi

Tähän aikaan ei leikkuujätettä taida saada. Minä tilasin omani muistaakseni Kau…lasta. Minulla on Zilga, Beta ja Supaga-köynnökset. Olen laskenut köynnökset talveksi alas ja suojannut ne kuplamuovilla ja hallaharsoilla.

Pitää tulla tänne hissukseen tunnustamaan miten Zilgan alkujeni kanssa kävi erittäin lupaavan alun jälkeen... No, tietenkään en ollut vielä ehtiynyt istuttaa niitä erikseen suurimpiin ruukkuihin ennen hiihtolomaa... Ja sitten oltiin viikko Lapissa... kukaan ei hoitanut kukkia täällä kotona...ja nythän nämä olivat kokonaan kuivuneet...puhetta eivät taida tuosta enää herätä eloonsurullinen. Minä kun jo unelmoin isoista viiniköynnöksistä pihallani ja paikkakin oli valmiiksi valittunakin...

viiniköynnöksen ostoon puutarhamyymälään ja omien rypäleiden kasvatuksen alkuun pääsee mukaan... kasvihuoneessa lumikerroksen alla Zilga talvehtinee hyvin. ensimmäisen syksyn leikkausoksani ovat kylmiössä odottamassa kevättä. . ensimmäinen silmu ehti puhjeta ennenkuin täällä palstalla sain ohjeen viedä viileään. kiitos pelastavasta vihjeestä.

30 asteen pakkasia sanotaan minunkin Zilgani lapussa sen kestävän… saapas sitten näkee, mitä kenkä tekee, meillä kun ei noista pakkasista sen enempää kuin lumestakaan ole ollut tietoakaan oikein ollenkaan. Nyt vasta taitaa olla ensimmäiset lumet, jotka pysyvät vähän pitempään kuin päivän, pari. Pakkaspeitettäkään en päälle laittanut, kun se meidän keleillä olisi ollut enemmän haitaksi kuin hyödyksi: joka toinen päivä sateista litimärkä, joka toinen läpijäässä… no, siis melkein joka toinen…

Yksi tyhmä kysymys… Ensimmäistä kevättä talvenjälkeen Zilgan kanssa elellään…jos elellään… Koska alatte kasvihuoneessa kastelemaan ja poistatte turpeet? Laitoin syksyllä talveksi turvetta juurelle ja laskin Zilgan alas ja peittelin harsolla… Entäs nyt? ja koska sen pitäisi näyttää elonmerkkejä. Hämeenlinnan korkeudella kasvattelen…

onko lasitettu parveke melkein kuin kasvihuone? - lunttasin päiväkirjani puolelta. sinne olin kirjannut, että zilgan silmut vihersivät 23.2. - kastelun aloitin heti. kuplamuovi on varjostuksen vuoksi edelleen suojana.
parveke on hgissä, jossa ei tänä vuonna itl:n mukaan termistä talvea ollenkaan ole ollutkaan.

Nyyh…onkohan ne heittäny veivinsä kun on niin elottoman näköstä…No ei auta kun mennä paikalliseen taimimyymälään…tulee vaan kallix joka vuosi uusia jos en saa talvehtiin…eikä tartte haaveilla lastenkaan rypäleistä…

kokeile, onko maa sula. jos/kun on, aloita kunnon kastelu. sillä konstilla on veivinsä heittäneet ruusutkin saatu kukoistamaan:-) ja pidä varjostus versojen päällä vielä pitkään.

kiitti mai-lee, täytyypä yrittää…josko ne siitä…

Hei miten on laita avomaalla viiniköynnösten? (oho tulipa runollinen sanajärjestys) Milloin niiden pitäisi alkaa heräillä ja entä leikkaus? Pihalla on viime keväänä istutettu viiniköynnöksen taimi, jota ei ole leikattu yhtään. Ja heräsin nyt siihen että katselin yhdestä puutarhakirjasta että pitäisi leikata. Eli onko vielä jotain tehtävissä?

nukkuvat, toivottavasti. en viitsinyt eilen käydessäni edes kurkata varjostuspeittojen taakse. en ollut viime keväänä merkinnyt muistiin, milloin ulko-zilgat alkoivat vihertää, mutta kastelun olin aloittanut huhtikuun puolessa välissä.

et kerro, minkä “merkkinen” köynnöksesi on. tiedän vain, että zilgan lähellekään ei tähän aikaan vuodesta saa mennä sekatöörien kanssa. leikkaus tehdään mahdollisimman myöhään syksyllä.