Viiniköynnös, Vitis

Kiitos, mai-lee, menen perehtymään…

olitpas hätähinen:_) klorofyllissä antoivat saman ohjeen melkein paluupostissa.

selitys tuohon kolmen silmun pituuteen on se, että olin saanut ohjeen oikein syvään istutuksesta. ts keväällä kun istutan taimen, jossa alin silmu on tehnyt juuret ja yksi tai kaksi ylintä silmua versot, upotan sen niin syvälle kuoppaan, että keskimmäinen silmu jää maan pinnan alapuolelle oikein selvästi. kesäksi jätän taimen juurelle montun, johon on hyvä kastella niin kuin uutta pitääkin ens kesänään kastella. syksyllä vasta, kun olen leikannut taimen, täytän montun kukkupäälle. – jos kävisi niin ikävästi (vielä ei ole käynyt), että maan päällinen verso kuolisi, seuraavana keväänä syksyllä multaan peitellystä versosta alkaisi uusi kasvu, uskoisin. ja seuraavan talven se sitten jo pysyisikin hengissä, kun on paremmin tottunut meidän oloihimme.

ps tarkistus

kaikki neljä 9.12. vesikippoon laitettua zilga-risua ovat avanneet silmunsa. - juuria ei vielä näy.

Zilgat silmuilla, jopas jotakin… kipitän hetioitis tilannetta tarkistamaan

Pitääpä käydä tarkistamassa tilanne naapurin kellarissa.

Tainkö väärin kun Zilgan katkaisun aikaan loppusyksystä tökkäsin leikatut oksat syvälle maahan? Olisiko pitänyt juurruttaa vesilasissa? Voisin kai vielä katkaista emosta jonkun oksan ja laittaa vesilasiin.

enpä usko; ei ole vain yhtä tapaa. enemmän minä ainakin luotan turve/hiekka-seoksessa juurrutukseen. on vain niin sääli heittää hyviä oksia hukkuun, siksi ne pääsevät vesikippoon kokeiluun:_)

Kiitos vastauksesta mai-lee. Toivon niin kovasti saavani lisää viiniköynnöksiä.

Pistokkaat tarkistettu. Silmut pulleat ja kauniin punertavat, mullan pinnalla ja pistukkaissa homeen untuvaa vaikka desinfioin mullan uunissa. Sumuttelin koko hoidon bakteereja ja sieniä tappavalla liuoksella jota olen käyttänyt kasveille ennenkin. Nyt pitää vain vahtia tiheämmin ettei pöpöt pääse kimppuun enää.

Milloin uskaltaa ottaa sisälle, helmi- vai maaliskuussa.

Zilgassani on myös joulusilmuja, vesikipossa ovat, kohtahan tässä on vapaapäiviä turvehiekkaan laittaa…

Varoituksen sana maljakossa juurruttajille. Kun nesteet lähtee oikeen kunnolla virtaamaan, kuivuu silmut tosi helposti - ainakin minulla kävi näin ja syyksi arvelen 24-asteisen huoneilman. Eli kannattaisi etsiä juurrutettaville viiniköynnöksille mahdollisimman viileä paikka. Ajatus tässä siis se, että varmastikin viileässä köynnös malttaa versoa hieman rauhallisemmin, sillä lämpimässä huoneilmassa se minulla ikäänkuin kasvoi itsensä hengiltä.

viiniköynnöksen juurruttajalta kiitokset puuhapetenvaimolle, kylmiöön kuskasin viiniköynnöksen versopurkit multineen ennekuin silmut kasvavat liikaa ja kuivuvat tai saavat kohtalokkaan sokin.

niin hullulta kuin tuntuukin, kun eletään vasta tammikuun alkupuolta: syksyllä purkitetuista 15 risusta oli 12 avannut silmunsa tähän mennessä...

Mai-lee, milloin pitäisi tuoda sisäälle kasvamaan nuo risut.

mahdankohan osata tuohon vastata? minun kun ei ole tarvinnut tuoda niitä koskaan mihinkään. ovat aina availleen silmunsa mökin viileydessä. enkä aio niitä sieltä tänäkään vuonna kantaa kotiin huoneen lämpöön jatkokasvatukseen.
ovat sillä kohtaa talvilämpimän mökin ikkunan edessä, mihin ne asettelin 1.11. - mökin lämpö oli nyt vasta tänä "talvena" pudonnut juuri ja juuri alle kymmenen asteen ja "valoa" ovat saaneet sen vähän, mitä luoja suo. ilman kosteus on lähes 80%, niin ettei ole tarvinnut kastellakaan pyttyjä vielä ollenkaan.

jos sinulla on niitä useammassa eri purnussa, niin voisitko tuoda ensin yhden sisään, katsoa mitä tapahtuu ja tuoda loput sitten vasta, kun näet, jos ei kovin innostu työntämään laihaa kalvakkaa versoa.

Käynpä taas huomenna katsomassa niitä ja voisi olla parempi niillä vielä kellarissa kuukausi-pari elleivät ole alkaneet versoa lykkäämään.

Istutin Zilgan viime keväänä kasvihuoneeseen, kasvoi tosi kovasti, ja tuleentuikin ajoissa. Nyt lepäilee hyvässä talvisuojauksessa avotaivaan alla. Voi, kun tekisi ensi kesänä rypäleitä!

Kyselisin nyt että mitenkäs nyt eteenpäin noitten Zilgan risujen kanssa? Minulla on ollut ne mullassa "semi"viileässä (eli ehkä n. 16 asteessa). Nyt ne on kasvattaneet jo noin 20 cm alkuja ja lehtiäkin. Pitäisikö laittaa isompaan ruukkuun/lannoittaa/miten kastelu? (nyt istutettu taimimultaan eli jos ravintoa tarvitsee niin sitten sitä ei kyllä tuossa ole) Lisävaloa eivät saa mutta ovat ikkunan vieressä. Pitääkö niitä alkaa tukemaan jotenkin ja milloin sitten laitetaan ulos kasvamaan, keväällä/syksyllä vai?

onpa loistotulos:-) - tähän aikaan vuodesta en ole koskaan "päässyt" mokomaa ongelmaa ratkomaan, mutta yritetään.

ovatko risut kukin omassa purkissaan? jos niin, luulen että selviät pelkällä tukemisella ja ehkä miedolla lannottamisella. taitaisi kelvata normaali sisäkukkienkin lannoite.

jos purkissa on useampi risu, taitaisi olla parempi erotella ne omiinsa siinä vaiheessa kun muutenkin on kukkien mullanvaihdon aika. juuret saa paremmin erilleen vaurioitumatta nyt suht′ pieninä. oikein hyvin kun teet, hankit jo uudeksi mullaksi rhodomultaa.

ulos istutat sitten heti, kun ei enää tarvitse pelätä yöpakkasia. ja muista karaista niitä hyvissä ajoin: päivälämpöisillä ulos/yöksi sisään viikon parin ajan. ja muista sittenkin vielä istutuksen jälkeen varjostaa taimea. aurinkoiseen paikkaan sinä sen kuitenkin laitat. - onnea ja menestystä jatkoon...

Kiitos paljon neuvoista, risut on samassa purkissa, eli sitten erottelemaan ja uudelleen istuttelemaan. Eiköhän näillä eväillä taas pärjää jonkun aikaa eteenpäin. :slight_smile: