Kaikki hyvät neuvot on nyt tarpeen, aion onnistua siinä.
Teikkari kyseli, että miten pitkäksi viiniköynnöksen versot voivat kasvaa. Yleensähän köynnös leikataan vuosittain, joten se ei pääse kovin pitkäksi venymään. Schwartzwaldissa olen nähnyt erään ravintolan terassilla rauhassa kasvaneen yksilön, jonka versot olivat varmaan parikymmenmetriset. Tyvestä köynnös oli tukeva, ehkä tuollaista aikuisen miehen reidenpaksuutta. Nämä nyt tietenkin ovat muistoja viidentoista vuoden takaa, mutta huomannette, että suuri köynnös on kysymyksessä kun on tehnyt minuun tälalisen vaikutuksen. Melkoinen lonkero se oli. Lajikkeesta ei ole mitään tietoa, mutta olisko ollut vaikka Riesling.
Minä raahasin tänään Frankenthalerin kaikkine rypäleterttuineen olohuoneeseen, eihän ne rypäleet tuolla "pakkasessa" kypsy. Samalla leikkelin sitä ja laitoin pätkiä nyt aluksi vesiastiaan huppu niskaan. Täytyy se sitten kohtapuoliin raahata kylmäkellariin odottamaan ensi kevättä. Aika rotevakasvuinen tuo rontti kyllä on, ihan toisenlainen kuin Nordica tai Beta olivat. Mutta rypäleet (ne jotka olemme jo saaneet maisteltua) ovat tosi hyviä.
Lueskelin tuota TheBigX:n linkittämää leikkausohjetta ja poksahti mieleeni, että enhän minä tiedä minkäikäinen se Zilga oli kun minä sen ostin. Onko enemmän haittaa siitä, että leikkaan "vanhemman" kasvin ohjeilla vai pitäisikö leikata ihan nuoren ohjeilla?
Tässä on toinen leikkausohje, joka on ihan kuvien kanssa: http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=251077
ja kolmas pentin omilta sivuilta värikuvilla: http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=314
No ainakin nuoremman ohjeilla voi leikata kun mitä kasvi oikeasti on. On sillä uinuvia (varmaan jopa näkyviäkin) silmuja siinä 15 sentin alapuolella. Ne lähtee sitten TODELLA voimakkaaseen kasvuun.
Kiitos, leikkaan sitten varmuuden vuoksi vähän nuoremman ohjeilla.
tarleenan ensimmäisessä linkissä ovat ne agrimarketin ohjeet, jotka keväällä 2004 tallensin omalle koneelleni opiksi ja ohjeeksi itselleni. - olinko ilkeä taas, kun jälkimmäisen linkin teksti tuntui niin tutulta, että kopioin molemmat rinnakkain. ihan heti en huomannut muuta eroa kuin toisen piirrosten värit.
Kappas mai-lee, nyt minäkin sen huomasin! Kumpikos nyt olikaan ensin, muna vai kana. Tätä samaa taidettiin pohtia myös vanhalla puolella.
zilgan leikkauspäivä vantaalla/II:lla oli tänään. hgissä/I:llä (ja lasitetulla parvekkeella) pitää odottaa ainakin kuukausi vielä. vasta se on lehtiensä kellastuttamisvaiheessa täällä kotona…
Minun Frankenthalerini poistui tänään meidän olohuoneesta, jossa se on kypsytellyt rypäleensä, ja painui talviunilleen kylmäkellarikomeroon. Siellä saa nyt rauhassa lepäillä kevääseen. Voi että ne rypäleet olivat hyviä, parempia kuin mitä Nordica aikoinaan lykkäsi.
Giardina, viljeletkö viinirypälettä olohuoneessa?
Hehehe! Giardinalla on oikeaa asennetta! Voisinpa minäkin. Tulee muutettua liikaa vielä tässä vaiheessa.
No en nyt ihan koko aikaa, nyt vaan kävi niin että tuo parvekkeella oleileva viiniköynnös ei ehtinyt kypsyttää rypäleitään ajoissa ja toin sen sisälle lämpimään jotta pääsisimme satoakin maistelemaan. Tuossa se ruokapöydän vierellä ikkunan luona niitä sitten kypsyttelikin ja jälkiruoaksi sitten napsimme rypäleitä omasta köynnöksestä. Oli pakko kiikuttaa se kellariin vaikka muutama puolikypsä rypäle jäikin vielä roikkumaan. Meille on tulossa toiminta- ja fysioterapeutit ensi viikolla ja mahtais tytöt vähän ihmetellä että miten tuo meidän invalidi pääsee pyörätuolilla liikkumaan kun rypäleetkin kasvavat olohuoneessa.
Parvekkeellahan minä sitä saavissa kasvattelen, nyt oli vaan poikkeustilanne. (Vaikka ei minulla mitään sitä vastaan olisi että sisälläkin rypäleet rehottaisi, miehellä sitä vastoin on.)
Minä leikkasin Zilgan viime viikolla, kun se oli pudottanut lehtensä. Meniköhän oikein? Voinko jättää noin metriseksi leikkaamani rungon ylös seinää vasten tukikeppiin tuettuna. Viime talveksi laskin varren maata vasten alas. Samalla kohtaa muratti säilyy vihreänä koko talven
Zilgani oli siis viime talven maata vasten ja säilyi hengissä. Samalla kohtaa maassa oleva muratti säilyy, mutta seinää pitkin nousevat varret kuolevat/jäätyvät.
Mai-lee, kiitoksia , Zilgan pistokkaat tulivat juuri .
Viiniköynnöksen, punaherukan ja karviaisenkin leikkaamisesta on aiemmin lukemistani poikkeavia ohjeita Richard Bird’n kirjassa ‘Beskärning’, jonka ostin erään suomalaisen kirjakaupan alennusmyynnistä tänä syksynä. Aion siirtyä Agrimarketin menetelmästä heidän ‘rak cordong’ menetelmäänsä, joka sopinee Englantiin ja Ruotsiin saa sitten nähdä, josko Suomeenkin. Kirjassa oli minulle tuntemattomia paperilla mielenkiintoisia leikkausohjeita hedelmäpuillekin ym.
Ho-hoi! Pitääkö viiniköynnöksen pistokkaassa olla yksi vai mieluimminko kaksi sellaista silmuparin kohtaa? Eli kasvattaako uudet juuret mistä kohtaa tikkua hyvänsä vai helpommasti sen silmukohdan huituvilta? Jos vastauksia satelee, ehdin vielä tänään silputa köynnökseni…
vain sen silmukohdan huituvilta, väittäisin. toisaalta olen aina leikannut risut kolmen silmun mittaisiksi, tökännyt purkkiin keskimmäistä silmua myöden.
pitemmän ohjeen löydät päiväkirjastani tai vanhalta puolelta.